می 29
بازدید : 902
عکس : میثم ملکی - خبرگزاری فارس
نظرات : بدون دیدگاه
سن تکلیف، سن بندگی

خداوند، با رعایت وضعیت جسمانی و تحمل انسان ها روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف رسیده اند واجب نموده است.

حکمت اصلی روزه داری گام نهادن در مسیر تقوا و پرهیز از گناهان است و فواید بهداشتی و درمانی روزه داری از ثمرات فرعی اما حیاتی آن محسوب می شود. روزه مایه استقرار و تثبیت اخلاص نزد انسان، آرامش روان و ایمن بودن از آشفتگی و اضطراب است و آثار بهداشتی و درمانی فراوانی دارد. خداوند متعال در آیه ی ۱۸۳ سوره ی بقره میفرماید:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

«اى کسانى که ایمان آورده‏ اید روزه بر شما مقرر شده است همان گونه که بر کسانى که پیش از شما [بودند] مقرر شده بود باشد که پرهیزگارى کنید.»

.

پس با رعایت وضعیت جسمانی و تحمل انسان ها روزه را برای همه کسانی که به سن تکلیف رسیده اند واجب نموده است. همچنین در عین حال در آیه ی ۱۸۴ سوره ی بقره می فرماید:

أَیَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ

«[روزه در] روزهاى معدودى [بر شما مقرر شده است] [ولى] هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد [به همان شماره] تعدادى از روزهاى دیگر [را روزه بدارد] و بر کسانى که [روزه] طاقت‏ فرساست کفاره‏ اى است که خوراک دادن به بینوایى است و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند پس آن براى او بهتر است و اگر بدانید روزه گرفتن براى شما بهتر است.»

.

کسانی را که به دلیل بیماری و شرایط خاص جسمانی از روزه داری آسیب خواهند دید و یا گرفتار رنج و عذاب می شوند، از انجام این تکلیف شرعی و الهی معاف نموده است.

 

لذا دختران و پسرانی که به سن تکلیف نرسیده اند به خصوص آن هایی که از نظر جثه کوچک و کم وزن هستند بهتر است روزه ی کامل نگیرند. اما اگر مایلند در برنامه ی سحر و افطار شرکت کنند، می توان آن ها را تشویق کرد؛ چون در این ایام، گرمی حضور اعضای خانواده در کنار سفره ی سحر و افطار و محیط سرشار از معنویت، آن ها را به وجد خواهد آورد و خاطره ی شیرینی برایشان خواهد بود و شروع خوبی برای شرکت دادن آن ها در واجبات دینی است. کودکان و نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر، وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید روزه ی کامل بگیرند.

 

توجه:
روزه مانع درس خواندن نمی شود بهتر است دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن را از صبح زود شروع کنند و ساعات آخر روز را برای استراحت بگذارنند.

 

توصیه:

بهتر است موارد زیر برای کودکان و نوجوانان چون در سن رشد هستند، رعایت شود.

 

  • از مصرف زیاد مواد قندی ساده (زولبیا و بامیه و انواع شیرینی جات) خصوصا در وعده ی سحری اجتناب نمایند، چون مصرف زیاد این مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانایی یادگیری آن ها را در طول روز کاهش می دهد.

 

  • چون حجم معده ی آن ها نسبت به بزرگسالان کوچک است، پس باید به حجم غذای مصرفی آن ها دقت نمود و تا جای ممکن وعده های غذایی آن ها را اضافه نمود. در این افراد یک افطار سبک و سپس گنجاندن وعده ی شام توصیه می شود.

 

  • آن هایی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، به توجهات بیشتری نیاز دارند.

 

  • رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است و منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی و حبوبات) باید در برنامه ی غذایی آن ها گنجانده شود.

 

  • مواد غذایی مقوی و پر انرژی مانند خرما و موز باید در برنامه غذایی آن ها باشد.

 

  • از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شویم. (حداقل دو وعده در روز)

 

  • در این دوران از مصرف انواع هله هوله ها و مواد غذایی کم ارزش، که فقط پر کننده حجم معده هستند باید خودداری گردد.

 

  • بعد از افطار براساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب سن دانش آموز استفاده نمایند تا نگرانی های والدین برای ایجاد کمبودهای تغذیه ای در این ماه برطرف شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما