راست دست یا چپ دست!؟

اصـولا فعالیت‌های دسـت و مخصوصا فعالیت‌هایی از آن‌که‌ با‌ فکر توام است (مانند نوشتن یا انجام کارهای فنی) فقط در صورت تـکامل مـغز امکان‌پذیر‌ اسـت‌، معمولا‌ از همان موقعی که بچه شیرخوار است چپ دستی یا راست‌ دستی او از نظر ساختمان بدن معین می‌شود‌ ولی تـا موقعی‌ که کارهای فکری را از دست ها […]

اصـولا فعالیت‌های دسـت و مخصوصا فعالیت‌هایی از آن‌که‌ با‌ فکر توام است (مانند نوشتن یا انجام کارهای فنی) فقط در صورت تـکامل مـغز امکان‌پذیر‌ اسـت‌، معمولا‌ از همان موقعی که بچه شیرخوار است چپ دستی یا راست‌ دستی او از نظر ساختمان بدن معین می‌شود‌ ولی تـا موقعی‌ که کارهای فکری را از دست ها نخواسته‌اند هر دو دست به یک نحو می‌توانند‌ کار‌ را انجام دهند.

 

امـا وقتی که از دست ها کار فکری و مخصوصا نوشتن خواسته شد آن وقت چپ دستی و راست‌دستی پیش‌ می‌آید و‌ بعضی از کودکان احساس می‌کنند با دسـت چـپ خود بهتر می‌ توانند چیز بنویسند، در‌ این‌ مورد با پدر و مادر یا مربیان است‌ کـه‌ اسـتعداد‌ بـچه را زود تشخیص دهند و اگر دیدند او با‌ دست‌ چپ بهتر و راحت‌ ترمی‌نویسد، اجازه دهند که با همان دست بـنویسد و مـهم ایـن است که خود‌ بزرگترها‌ دچار تردید نشوند و زودتر تکلیف‌ کودک‌ را تعیین‌ نمایند که‌ بـا‌ دسـت چپ یا دست راست باید بنویسد‌، شک‌ و تردید بزرگترها، کودک را دچار تزلزل و یک نوع احساس عدم امنیت مـی‌کند، در‌ ایـنجا لازم‌ به توضیح است که چپ‌دستی به هیچ وجه نقصی‌ در کودک به شمارنمی رود و کودکان‌ چپ‌ دست از نـظر استعداد بـه هیچ وجه تفاوتی‌ با‌ کودکان دیگر ندارند و از نظر هوش و اسـتعداد کاملا بـا آن ها برابرند.

 

بعضی از والدین نسبت به چپ دستی کودک‌شان دیدی منفی دارند و دوست دارند آن را تغییر دهند. این کار ممکن است اما باید قبل از 2 سالگی و قبل از ایجاد جهت غالب شروع به آن کنید. برخورد شما باید بسیار ملایم و دوستانه باشد. گروهی معتقدند به‌کار بردن دست راست مثل سایر عادت‌ها در اثر تکرار و تمرین به دست می‌آید. توجه کنید که به هیچ عنوان نباید در این کار اجباری برای کودک وجود داشته باشد. اگر کودک مصر است که از دست چپ خود استفاده کند او را در انتخابش راحت بگذارید، چون در غیر این‌صورت ممکن است دچار آسیب‌های روحی شود یا در آینده قادر به انجام کارهای ظریف نباشد یا در کارهای خود دچار کندی محسوسی شود یا در مدرسه در نوشتن با مشکلاتی مواجه می‌شود.

 

  • عوارض رفتاری ناشی از تغییر اجباری به دست راست این است:

1- افزایش لجبازی‌های کودک

2- بروز اختلالات رفتاری مثل عدم کنترل ادرار

3- لکنت زبان

4- ایجاد دلواپسی و اضطراب

 

در کل ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ دست هستند و احتمال بروز چپ دستی در خانواده‌ای که حداقل یکی از والدین خصوصا مادر چپ دست است، بیشتر است. دانشمندان معتقدند نیمکره راست مغز مرکز پردازش کارهای دیداری، حس، ادراک مستقیم، موزیک، هنر و قوه بلوغ است و بدن را کنترل می‌کند. کسانی که چپ دست هستند نیمکره راست مغزشان قدرت بیشتری دارد. چپ دست‌ها در ورزش بسیار سریع‌تر از راست دست‌ها هستند و خودشان را با موقعیت‌های مختلف بهتر هماهنگ می‌کنند. آن‌ها مستقل‌تر و خلاق‌تر هستند. با وجود همه این ویژگی‌ها کودک چپ دست شما در دنیایی زندگی می‌کند که از ابتدا همه وسایلش برای راست دست‌ها ساخته شده و این جمعیت ۱۰ درصدی باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهند.

 

شما به عنوان یک پدر و مادر خوب و دلسوز باید آموزش‌های لازم را به کودک‌تان بدهید تا کمتر اذیت شود. استفاده از ابزارهایی مثل قیچی، سازهایی مثل گیتار، استفاده از نیمکت‌ها و صندلی‌های دسته‌دار مدارس، غذا خوردن در کنار یک راست دست و… مشکلات کوچکی هستند که با اندکی راهنمایی و توجه قابل حل است. مثلا باید به کودک چپ دست خود بیاموزید در مدرسه بهتر است در انتهای سمت چپ نیمکت بنشیند تا هنگام نوشتن، دستش با دست دانش‌آموز کنار دستی تداخل نداشته باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما