گرایش به خالکوبی

خالْ‌کوبی یا تَتو (تاتو) به عمل ایجاد نقوش دائمی یا با ماندگاری طولانی بر روی پوست گفته می‌شود. این عمل پدیده‌ای جهانگیر است. حتی در بین نقوشی که در موقعیت های گوناگون جهان انجام می‌شود، مانندگی نیز مشاهده شده‌است. قرن ها پیش افراد یک قبیله علائم مختلف و نمادهاى ویژه اى را براى شناخته شدن […]

خالْ‌کوبی یا تَتو (تاتو) به عمل ایجاد نقوش دائمی یا با ماندگاری طولانی بر روی پوست گفته می‌شود. این عمل پدیده‌ای جهانگیر است. حتی در بین نقوشی که در موقعیت های گوناگون جهان انجام می‌شود، مانندگی نیز مشاهده شده‌است. قرن ها پیش افراد یک قبیله علائم مختلف و نمادهاى ویژه اى را براى شناخته شدن و تمایز از افراد دیگر قبیله ها به کار مى بردند. بیشتر این نمادها توسط بزرگ قبیله انتخاب مى شد و افراد به نوعى ملزم به استفاده از آن بودند. از جمله این موارد نوع پوشش، آرایش هاى ویژه و استفاده از انواع خالکوبى ها بود. خالکوبى یا همان تاتو قدمتى بیش از ۴۰۰۰ هزار سال دارد و در فرهنگ هاى مختلف مفاهیم متفاوتى را در بردارد.

 

خالکوبى در اصل ریشه قبیله اى و طایفه اى دارد و اگرچه پیش بینى مى شد که با وجود پیشرفت تمدن و گسترش شهرنشینى دیگر جایى براى بروز آیین ها و رسومات قبیله اى باقى نماند اما آن طور که از شواهد پیداست انگار امروزه گروه هاى مختلفى با انواع و اقسام آیین هاى متنوع جایگزین آنها شده اند و استفاده از این پدیده و حرکت جامعه به سمت نمادگرایى، اعضاى یک گروه را به یک نوع طرز فکر خاص سوق مى دهد و مجبورشان مى کند از قانون هاى نانوشته اى پیروى کنند. مسلم است که دلایل و بروز خالکوبی در گذشته نسبت به امروز متفاوت است. ولى علاقه و گرایش افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان امروزى به این مقوله که دیگر به نوعى جزء رسم و رسومات برخی از آن ها به شمار مى آید قابل تامل و بررسى است.

 

 

  • عوامل فردى و اجتماعى

البته این موضوع نه تنها در میان بزهکاران و مجرمان بلکه به شکلى فراگیر و گسترده در میان نسل نوجوان و جوان کشور ما دیده مى شود که از شکل سنتى آن خارج شده و به شکل مد اجتماعى درآمده است. اگر در گذشته خالکوبى در میان خرده فرهنگ هاى حاشیه اى و لمپن ها دیده مى شد اما امروز به عنوان یک پرستیژ اجتماعى و نشانه اى براى به روز بودن افراد تلقى مى شود.

 

یکى از دلایل گرایش جوانان به پدیده خالکوبى، ضربه هاى عاطفى و تجربه هاى تلخى است که برخى از آن ها در زندگى با آن مواجه شده اند. درصد خالکوبى در میان زنان مطلقه و دختران فرارى بیشتر به چشم مى خورد. این موضوع دلایل متفاوتى دارد که مهم ترین عامل آن عدم موفقیت در زندگى اجتماعى یا دستیابى به فرصت هاى مناسب شغلى است. علاوه بر عدم وجود فرصت هاى برابر شغلى، فاصله طبقاتى و تضعیف طبقه متوسط مى تواند در بروز رفتارهاى متفاوت تاثیرگذار باشد.

 

از دیدگاه فردى و مسائل روانشناختى نیز خالکوبى به نوعى وسیله اى براى بروز خود و بیان خواسته ها و رشد شخصیتى فرد نوجوان و جوان است که در بدیهى ترین جنبه آن این احساس را در جوان به وجود مى آورد که مى تواند با استقلال و به تنهایى براى خود و بدن خود تصمیم گیرى کند.

 

این مساله همچنین علامتى براى توجه به خود و عشق به خویشتن است که موجب مى شود فرد تنش را به اثرى هنرمندانه تبدیل کند، با این حال برخى از روان شناسان بر این باورند این عمل مى تواند برعکس، نتیجه تنفر علیه خویش و اعتراض به جسم خود نیز باشد اما به نظر مى رسد علت اصلى آن چیزى بیشتر از میل به زخمى کردن و خط خطى کردن خود باشد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما