ناآرام و بدرفتار

کنترل کردن یک بچه ناآرام به‌سختی به دام انداختن یک آهو با نخ خیاطی است. والدین کودک ناآرام وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که کاسهٔ صبرشان لبریز شده و دیگر نمی‌توانند رفتار او را تحمل کنند. خیلی چیزها می‌توانند باعث ناآرامی کودک گردند؛ از جمله، گرفتاری‌های شنوائی یا بینائی، بیماری تیروئید، ناتوانی یادگیری، کسالت، افسردگی، […]

کنترل کردن یک بچه ناآرام به‌سختی به دام انداختن یک آهو با نخ خیاطی است. والدین کودک ناآرام وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که کاسهٔ صبرشان لبریز شده و دیگر نمی‌توانند رفتار او را تحمل کنند. خیلی چیزها می‌توانند باعث ناآرامی کودک گردند؛ از جمله، گرفتاری‌های شنوائی یا بینائی، بیماری تیروئید، ناتوانی یادگیری، کسالت، افسردگی، اضطراب، مسمومیت با سرب، انحراف جنسی، بیماری روانی، و عوارض جانبی برخی داروها. اما اگر کودکتان ناآرام است، محتمل‌ترین علت چیزی است که ناآرامی کمبود توجه نام دارد. این اختلالی است که تمرکز، آرام نشستن، و حرف گوش کردن را برای بچه‌ مشکل می‌کند.

 

بدرفتاری های کودک در برخودهای او با دیگران علل مختلفی دارد همان طور که ذکر شد بعضی از کودکان برای جلب توجه کردن مثلا در مهمانی ها، کارهایی را انجام می دهند که سایرین آن را رفتارهایی نابهنجار تلقی می کنند. کودکان به سه دلیل عمده در میهمانی ها بدرفتاری می کنند:

 

1- تحت تاثیر هیجان ناشی از شرایط قرار می گیرند.

2- وقتی به کودک میزبان و یا سایر کودکان توجه بیشتری می شود، حسادت می کند.

3- میزبان کنترلی بر میهمانی ندارد و باعث می شود همه کودکان بدرفتار شوند.

 

شما می توانید با توجه به علت بدرفتاری فرزندتان از راهکارهای زیر بهره ببرید:

  • اگر فرزندتان تحت تاثیر هیجان مهمانی است او را به اتاق خلوتی ببرید. یک دقیقه صبر کنید تا از نظر حسی خود را از فضای نا آرام مهمانی جدا کنید. به طور مشخص در مورد رفتارهایی که دوست ندارید فرزندتان داشته باشد صحبت کنید و رفتارهای مناسب را برایش توضیح دهید.

 

  • فرزندتان ممکن است به کودکی که تولدش جشن گرفته شده و توجه زیادی دریافت می کند حسادت کند. او سعی دارد با رفتارش جلب توجه کند. در این شرایط به فرزندتان قدری توجه نشان دهید. کاری به او محول کنید تا احساس مهم بودن پیدا کند مثلا دادن هدایا به کودکی که جشن تولدش برپاست، جمع آوری کاغذها و روبان ها یا دادن بشقاب های کیک به مهمان ها. جشن تولد گذشته یا بعدی اش را به او یاد آوری کنید.

 

  • اگر والدین میزبان، کنترلی بر مهمانی ندارد فرزند شما تنها کودکی نخواهد بود که بدرفتاری می کند. سعی کنید فرزند خودتان را تحت کنترل در آورید و یا گروهی از کودکان را با فعالیت یا بازی خاصی سرگرم کنید. اگر شرایط مورد قبول شما نیست از اتاق بیرون بروید، کمی قدم بزنید و سعی کنید آرامش خود را به دست بیاورید.

 

رفتار پاسخی است که فرد به انگیزه بیرونی می‌دهد. به بیان دیگر رفتار واکنشی است که در برابر یک عمل یا کنش بیرونی از موجود زنده سر می‌زند. این رفتار در انسان پیچیده‌تر از سایر موجودات است. دلیل این پیچیدگی فرایندهای ذهنی گسترده و تو درتوی انسان است که روی هم رفته موضوع دانش روانشناسی را تشکیل می‌دهد. حال بروز این رفتار می تواند مطابق با نظر سایرین باشد و حس تحسین و تأیید آن ها برانگیزد و یا آن را برخوردی ناسازگار و ضد اجتماعی تلقی کنند. توجه به شرایط و موقعیت هایی که فرد با آن مواجه هست راهی را برای درک بهتر علل و عواملی که باعث بروز آن رفتار شده است را فراهم می آورد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما