کسب مهارت قیچی کردن

کسب مهارت برای بریدن با قیچی نیازمند ظهور دست غالب، هماهنگی چشم و دست، هماهنگی دست و بازو می باشد. انتخاب قیچی مناسب برای کودک راست برتر یا چپ برتر اهمیت دارد. مهارت قیچی کردن، زمانی که ابتدا کودک قرار دادن انگشتان را داخل سوراخ های قیچی می آموزد و قیچی را باز و بسته […]

کسب مهارت برای بریدن با قیچی نیازمند ظهور دست غالب، هماهنگی چشم و دست، هماهنگی دست و بازو می باشد. انتخاب قیچی مناسب برای کودک راست برتر یا چپ برتر اهمیت دارد. مهارت قیچی کردن، زمانی که ابتدا کودک قرار دادن انگشتان را داخل سوراخ های قیچی می آموزد و قیچی را باز و بسته می نماید ظاهر می گردد.

.

بریدن ابتدایی در واقع چیدن کوتاه، مرحله ای از بستن قیچی روی کاغذ بدون حرکت دادن کاغذ و ناتوانی در باز و بسته کردن مکرر قیچی حین خم کردن شانه و باز کردن آرنج برای حرکت دادن عرضی کاغذ می باشد. کودکان سه ساله ساعد را در وضعیت چرخش به داخل یا در وضعیت میانی یا بین این دو قرار میدهند. در ۴ سالگی کودکان طبیعی هر دو ساعد را جهت فعالیت بریدن در حالت میانی قرار میدهند. مقیاس حرکتی – رشدی پی بادی مراحل زیر را برای مهارت های قیچی کردن بیان می کند:

.

۱) در دو سالگی کودک قادر به چیدن کوتاه با قیچی است.

۲) در ۲/۵ سالگی اغلب کودکان قادر به بریدن یک کاغذ ۶ اینچی هستند.

۳) در ۳ سالگی تا ۳/۵ سالگی میتوانند بر روی یک خط ۶ اینچی برش بزنند.

۴) در ۴-۳/۵ سالگی میتوانند یک دایره ببرند.

۵) در ۵-۴/۵ سالگی میتوانند یک مربع را ببرند.

مهارتهای پیچیده تر بریدن بین ۷- ۶ سالگی رشد می کند. سایر عواملی که والدین و یا درمانگر می بایست مدنظر داشته باشد شامل: پهنای خط برش، اندازه کاغذ، اندازه طرحی که باید بریده شود و پیچیدگی های طرح می باشد. گرفتن قیچی طی زمان تغییر می کند.

وضعیت شست داخل یکی از سوراخ ها ثابت باقی می ماند اما وضعیت سایر انگشتان بسته به سطح پختگی کودک و نوع قیچی مورداستفاده تغییر می کند. در گرفتن ماهرانه که حتی قبل از ۶ سالگی بدست نمی آید کودک انگشت میانی خود را در سوراخ پایینی دسته قرار میدهد و دو انگشت داخلی را خم میکند و انگشت اشاره برای ثابت کردن، قسمت پایین قیچی، وضعیت میگیرد.

 

  • برای آموزش بریدن با قیچی چند گام را باید طی کرد:

گام اول :بریدن خاک رس ویا پارچه کتانی

گام دوم:بریدن خرده های کاغذ

گام سوم: بریدن خطوط صاف

گام چهارم: بریدن خطوط صاف زاویه دار

گام پنجم: بریدن خطوط منحنی و دایره

گام ششم: بریدن ترکیبی از اشکال مانند شکل ضربدر و بعلاوه و…

گام هفتم: بریدن تصاویر ساده

گام هشتم: بریدن تصاویر متنوع

 

اگر این مراحل را با دقت و به ترتیب ذکر شده طی کنید، گام مهمی در تقویت هماهنگی چشم و دست و هماهنگی دست و بازو و مهارت قیچی کردن برداشته اید.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما