سپتامبر 1
بازدید : 931
نظرات : بدون دیدگاه
دلایل بروز حسادت در کودک

حسادت امری است طبیعی که در بین کودکان نیز بسیار دیده می شود. به خصوص هنگامی که والدین صاحب فرزند دوم می شوند، این حسادت در رفتار فرزند اول که تاکنون بر پدر و مادر خود حکمرانی می کرده و تمام توجهات به سمت او بوده است، بیشتر دیده می شود به طوری که برخی […]

حسادت امری است طبیعی که در بین کودکان نیز بسیار دیده می شود. به خصوص هنگامی که والدین صاحب فرزند دوم می شوند، این حسادت در رفتار فرزند اول که تاکنون بر پدر و مادر خود حکمرانی می کرده و تمام توجهات به سمت او بوده است، بیشتر دیده می شود به طوری که برخی از این رفتارها را می توان در به آغوش گرفتن های محکم، بوسیدن های با شدت، پنهان کردن وسایل کودک، خیس کردن رختخواب و… مشاهده نمود.

 

۱- به نیازها و علایق کودک توجه کنید.

اگر دیدید یکی از فرزندانتان نسبت به خواهر و برادرش حسادت می‌کند، ممکن است دلیل این رفتارها به‌خاطر اعمال و رفتار نامناسب شما باشد. پدر و مادر باید نسبت به فرزندان‌شان رفتار عادلانه‌ای داشته باشند و نیز به علایق و نیازهای شخصی کودک توجه کنند. توجه به علایق شخصی کودک مهم است .
نتیجه : بی اهمیتی به علایق کودک حس حسادت را تقویت میکند !

 

۲- هرگز کودکان را با یکدیگر مقایسه نکنید.

مقایسه‌کردن کودکان با یکدیگر، تعریف ‌کردن  و به رخ کشیدن خوبی‌های هر یک بر دیگری از عوامل مهم حسادت است که والدین باید به شدت از آن دوری کنند؛ چرا که بچه‌ها به لحاظ روحی و روانی صدمه می‌بینند و اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند.
ممکن است پدر و مادر قلباً یکی را بیشتر از دیگری دوست داشته باشد، اما نباید به گونه‌ای رفتار کنند که بچه‌ها متوجه علاقه و اظهار محبت شما به دیگری بشوند.
سعی کنید در رفتار، گفتار و اظهار محبت، کاملا بین آنها مساوات را رعایت کنید.
نتیجه : برتری دادن کودکی بر کودک دیگر از عوامل ایجاد حسادت است !

 

۳- چگونگی رفتار والدین.

پدر و مادر با رفتار یا گفتار نادرست می توانند ریشه‌های حسادت را ایجاد نمایند برای این که کودکان خیلی حساس هستند، بنابراین اگر دیدید فرزندتان با خواهر یا برادر یا حتی کودک دیگری که هم بازی اوست بد رفتاری می‌کند ببینید چگونه رفتار کرده‌اید که حسادت فرزندتان تحریک شده است. این نکته خیلی مهم است که هرگز از کودک طرفداری نکنید، چرا که باعث حسادت و کینه‌توزی میان کودکان می‌شود.
نتیجه : توجه بیشتر به یک کودک نسبت به کودک دیگرحس حسادت را تشدید میکند.

 

۴- هرگز کودکان را دعوا نکنید.

چنانچه مجبور به تنبیه (معقول) شدید حتما به این نکته توجه داشته باشید که در حضور کسی نباشد به ویژه در حضور خواهر و برادر و یا هم بازی کودک زیرا احساس حقارت می‌کند و خجالت می‌کشد.
بهتر است به جای تنبیه با صبر و آرامش در گوشه‌ای به دور از همه با او صحبت کنید.
متاسفانه برخی والدین به فرزندان خویش لقب می‌دهند، مثلاً می‌گویند: تنبل‌خانم و… و بدتر اینکه عادت به این القاب میکنند، در این صورت دیگران هم جرأت پیدا می‌کنند و او را به همان لقب صدا می‌زنند. در این صورت حسادت و کینه‌توزی بین بچه‌ها به اوج می‌رسد، سعی کنید به فرزندانتان احترام بگذارید و هرگز آنها را سرزنش نکنید، بلکه با آنها صحبت کنید و دلیل رفتارشان را جویا شوید.
نتیجه : خرد شدن شخصیت کودک از عوامل بروز حسادت است .

 

۵- حرف‌های کودکان را خوب بشنوید.

ممکن است بین هر خواهر و برادری حسادت، بگو مگو و دعوا پیش بیاید و گاهی از دست یکدیگر ناراحت ‌شوند. پدر و مادر باید اجازه دهند تا بچه‌ها درباره موضوعی که ناراحتشان کرده با شما صحبت کنند و علت ناراحتی خود را بیان کنند. سعی کنید ناراحتی او را درک کنید و خوب به حرف‌هایش گوش بدهید.
برایش تعریف کنید به او بگویید دعوا و بگو و مگو بین هر خواهر و برادری پیش می‌آید و امری کاملاً طبیعی است هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد؛ البته نحوه گفتار و رفتار شما با کودکان خیلی مهم و تأثیرگذار است.
نتیجه : عادی جلوه دادن و مدیریت مشاجره های کودکانه حسادت های آنان را کاهش میدهد.

 

۶- تبدیل حسادت به رضایت.

حسادت یکی از طبیعی‌ترین عواطف کودکان است اما برای کودک قابل تشخیص نیست. زیاد پیش آمده که کودک بگوید دوستش اتاق مخصوص دارد در حالی که او مجبور است با برادرش در یک اتاق باشد. تغییر نگاه در کودک کار راحتی نیست. اما شما می‌توانید با تصدیق احساسش شروع کنید. بگویید ((می‌دونم دوست داری یه اتاق برای خودت داشته باشی.)) بعد چند پیشنهاد برای رفع حسودی‌اش به او بدهید. چنانچه مقدور باشد بخشی از اتاق را با پارتیشن‌ جدا کنید.یا یک فهرست از تمام چیزهایی که او می‌تواند بابت آنها شکرگذار باشد تهیه کنید؛ دوستان،‌ خانه، خانواده‌ای که دوستش دارد، غذایی که می‌خورد و… وقتی حسودی‌اش عود کرد آنها را برایش مرور کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما