جولای 30
بازدید : 914
نظرات : بدون دیدگاه
شیشه شیر

اکنون زمانی است که کودک شما به تازگی به راه افتاده، حرف می زند و خودش غذا می خورد؛ پس بهترین وقتی است که می توان شیشه شیر را از او گرفت. اما این همه عجله برای شیشه شیر از او برای چیست؟ شاید یک دلیل، آن باشد که استفاده مداوم و طولانی مدت باعث […]

اکنون زمانی است که کودک شما به تازگی به راه افتاده، حرف می زند و خودش غذا می خورد؛ پس بهترین وقتی است که می توان شیشه شیر را از او گرفت. اما این همه عجله برای شیشه شیر از او برای چیست؟ شاید یک دلیل، آن باشد که استفاده مداوم و طولانی مدت باعث کرم خوردگی دندان ها و در درازمدت باعث به هم خوردن ترتیب آن ها می شود.

 

در واقع، خرابی دندان ها زمانی روی می دهد که قند موجود در شیر، آب میوه و نوشیدنی های دیگر با باکتری های موجود در دهان کودک واکنش داده و تولید اسید می کنند که باعث خرابی دندان ها می شود. کودکانی که هنگام خواب، شیشه در دهان دارند و با آن به خواب می روند، بیشتر در معرض خطر هستند، زیرا مایعات در دهان جمع می شوند و باعث خرابی دندان ها می گردند.

 

حفره های دندانی برای کودکانی که تمام روز به شیشه مک می زنند، مشکل بزرگی محسوب می شوند. بر اساس مفاهیم پزشکی، از شیشه گرفتن کودک یکساله، رشد جسمی و روانی او را تسریع می کند و این در حالی است که او هنوز به درستی نمی تواند دنیای اطرافش را کشف کند، توپش را بغلتاند یا با پازل بازی کند. کودکی که به طور مداوم با شیشه شیر می خورد، ممکن است کمتر متوجه کلمات شود.

 

  • زود شروع کنید

پزشکان توصیه می کنند شیر نوشاندن به کودک با لیوان را از شش ماهگی آغاز کنید. این کار باعث می شود کودک بتواند خیلی زود مشکل خود را حل کند. نباید از شیشه گرفتن کودک از 18 ماهگی دیرتر شود. البته اگر این کار انجام نشد، جای نگرانی نیست. کودک شما مهارت های حرکتی دارد که می تواند خودش لیوان را بگیرد. برای شروع کار از لیوان های مخصوصی که سر آن ها مانند شیشه شیر است استفاده کنید. این کار نیاز مکیدن کودک را مرتفع می سازد.

اگر کودک دوست دارد از لیوان شما بنوشد، بگذارید این کار را با لیوان پلاستیکی شبیه لیوان شما انجام دهد، اما مراقب ریختن آب یا نوشیدنی او باشید. در طول چند روز یا چند هفته، به تدریج، او لیوان را جایگزین شیشه شیر می کند. فقط مراقب پیامد های بعدی باشید، زیرا نوشیدن مداوم نوشابه های شیرین از لیوان نیز به دندان هایش آسیب می رساند. برای جلوگیری از این امر، شیر یا آب میوه را فقط در وعده های غذایی و آب را در بقیه مواقع به او بدهید.

 

  •  از لیوان های وسوسه انگیز استفاده نمایید

با لیوان های زیبا به کودک نوشیدنی بخورانید تا در طول غذا تشنگی اش برطرف شود. بعد از این کار باز هم شیشه اش را به او بدهید و می بینید که عکس العمل او چه خواهد بود. وقتی چیزی برای کودک جذاب باشد، او به راحتی از وسایل قدیمی دست برمی دارد. وقت ناهار، زمان شروع مناسبی است. کودکان معمولاً در طول روز فعال و مستقل هستند و بنابراین کمتر پیش می آید دل شان برای شیشه شیرشان تنگ شود. یک راهکار دیگر آن است که در شیشه اش فقط آب بریزید و حال آنکه لیوانش را با نوشیدنی های مورد علاقه او پر کنید. با این کار حتی لجبازترین کودکان نیز لیوان پر از شیر یا آب میوه را به شیشه آب ترجیح می دهند.

 

  •  حواس او را به چیز دیگری مشغول کنید

زمانی که کودک شیشه اش را خواست، او را با یک اسباب بازی، یک بازی پرتحرک یا یک خوردنی مناسب مشغول کنید. به او نشان دهید چگونه کودکان دیگر یا خواهر و برادر بزرگش نیز با لیوان می نوشند. تنها شانسی که وجود دارد آن است که او بخواهد از شما یا کودکان بزرگ تر از خودش تقلید کند.

 

  • او را گول بزنید

بیرون انداختن تمام شیشه شیرهای کودک، آخرین راه چاره است. اگر راهکارهای موقتی کارساز نیست، به کودک تان بفهمانید دیگر بزرگ شده و به زودی شیرفروش می آید و شیشه شیرهای او را جمع می کند تا برای کودکانی که تازه متولد شده اند، ببرد. چند روز دیگر، قبل از صبحانه، شیشه شیرهای او را داخل یک سبد بیرون در خانه قرار دهید. بعد خودتان یا یکی از افراد خانواده دور از چشم او شیشه ها را بردارید و به جای آن ها حیوان یا عروسک های پارچه ای قرار دهید. اگر کودک تان شیشه اش را خواست، به او بگویید شیر فروش آن را برده است. کودکان ممکن است دو تا سه روز بهانه بگیرند ولی خیلی زود فراموش می کنند. شما حتی می توانید به روش دیگری، او را از شیشه بگیرید. به این صورت که داخل شیشه، شیر را با کمی آب مخلوط کنید و داخل لیوان، شیر خالص بریزید و از هر دو به کودک بدهید و به او بگویید که چقدر مزه شیرها با هم فرق می کند. در آن صورت او ترجیح می دهد شیر خوشمزه تر را بنوشد.

 

  •  صبور باشید

کودک تان ممکن است هنوز آمادگی پذیرش بسیاری تغییرات سخت و ناراحت کننده نظیر تولد خواهر یا برادر جدید خود یا گرفتن شیشه شیرش را نداشته باشد. اگر شما همچنان با شیشه خوردن او مخالفت می کنید و او هنوز بر خوردن آن اصرار دارد، دیگر جلوی او را نگیرید؛ اما سعی کنید باز هم لیوان را امتحان نمایید. صبور باشید و از عوامل مثبت در این مورد کمک بگیرید. خیلی زود این رفتار شما به نتیجه می رسد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما