تبعیض جنسیتی

شهروند ایرانی مقیم آمریکا : «پسرها از دخترها باهوش‌ترند؛ اگر پسرها موفق شوند یعنی باهوشند، اما دخترها بخاطر خرخوانی (یا محترمانه‎تر پشتکارشان) موفق می‎شوند؛ این رشته پسرانه است؛ استادها به دخترها بهتر نمره می‌دهند؛ دخترها بلد نیستند رانندگی کنند و … »   شاید کمتر دختری در ایران باشد که جملات آزاردهنده این‌چنینی را نشنیده […]

شهروند ایرانی مقیم آمریکا : «پسرها از دخترها باهوش‌ترند؛ اگر پسرها موفق شوند یعنی باهوشند، اما دخترها بخاطر خرخوانی (یا محترمانه‎تر پشتکارشان) موفق می‎شوند؛ این رشته پسرانه است؛ استادها به دخترها بهتر نمره می‌دهند؛ دخترها بلد نیستند رانندگی کنند و … »

 

شاید کمتر دختری در ایران باشد که جملات آزاردهنده این‌چنینی را نشنیده باشد. متاسفانه بدلیل نهادینه شدن چنین نگرش‌هایی گاهی بسیاری از دخترها هم در پس ذهنشان چنین باورهایی دارند که تاثیر مخربی در اعتماد به نفس، عملکرد، و موفقیت زنان و دختران در جامعه ما دارد.

 

در نوجوانی، این آزارهای روانی باعث شده بود، من تمام تلاشم را بکنم تا غلط بودن آن ها را ثابت کنم و مثال نقضی برای این تفکرات باشم. یکی از دلگرمی‎های من (و شاید خیلی از دختران هم‎ سن و سال من) این بود که در نگاه من باهوش‌ترین ایرانی که می‌شناختم، یک زن بود: مریم میرزاخانی. زیاد شدن این الگوها در جامعه‌مان به از بین بردن نگرش‌های تبعیض‌ آمیز کمک می‌کند.

 

با آمدن به آمریکا متوجه شدم با تمام مشکلاتی که داشتیم، عملکرد دختران ایرانی قابل تحسین است. مثلا در زیر گرایش تخصصی من (علوم نظری کامپیوتر) که تا به حال از ایران به طور مستقیم به ۴ ایرانی برای مقطع دکتری پذیرش داده‌اند، ۳ نفرشان دختر بوده‌اند. این در حالی ست که ‌MIT تسهیلاتی برای خانم‌ها در این زمینه قائل نمی‌شود. برای مثال در سال ما از سراسر جهان ۱۴ نفر پذیرش گرفتند که تنها ۲ نفرشان دختر بودند.

 

البته شرایط در آمریکا هم برای زنان درخشان نیست. درست است که فضا برای زنان کمی بهتر است و حداقل خبری از جملات آزاردهنده‎ در فضای آکادمیک نیست یا بسیار کم است، ولی همچنان افراد به صورت پنهان و ناخودآگاه این تبعیض را قائل می‌شوند. آمارهای منتشر شده در این زمینه گواه نگاه تبعیض‌آمیز جنسیتی در جامعه آمریکاست: برای نمونه کمتر بودن درآمد زنان از مردان در آمریکا با شغل‌ و مسئولیت‌های یکسان، و یا تعداد زنان با منصب ریاست در مقایسه با مردان. نتیجه تحقیقات جالبی نشان داده است که یک رزومه کاملا یکسان با اسم پسر موفقیت بیشتری نسبت به همان رزومه با اسم دختر دارد.

تغییرات فرهنگی در جامعه از تغییر نگرش افراد آغاز می‌شود. هر کس می‌تواند با حذف نگاه جنسیتی در گفتار و رفتار سهمی در شکل‌گیری فرهنگ شایسته سالاری داشته باشد. به این ترتیب می‌توان امید داشت در آینده هیچ دختری جملات آزاردهنده‌ای که ما شنیدیم را مستقیما نشنود و یا به خاطر جنسیتش مورد هیچ‌گونه تبعیضی واقع نشود. حیف است که از این همه استعداد،‌ انگیزه و توانایی‌های دختران و بانوان ایرانی برای پیشرفت کشور به نحو احسن استفاده نشود و دخترهایمان به خاطر شنیدن جملاتی بی‌اساس و بی‌فایده مسیر زندگی‌شان و موفقیت‌هایشان تغییر کند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما