رشد خلاقیت

رشد و پرورش خلاقیت در دوران کودکی بسیار مهم بوده و ما نباید در این دوره سنی که شامل دوره های مهد کودک، پیش دبستان و دبستان است بر رشد «حافظه» تاکید کنیم. طی چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم که حتی مهدهای کودک به سمت حفظیات و انتقال اطلاعات صرف به کودکان روی […]

رشد و پرورش خلاقیت در دوران کودکی بسیار مهم بوده و ما نباید در این دوره سنی که شامل دوره های مهد کودک، پیش دبستان و دبستان است بر رشد «حافظه» تاکید کنیم. طی چند سال اخیر شاهد آن بوده ایم که حتی مهدهای کودک به سمت حفظیات و انتقال اطلاعات صرف به کودکان روی آورده اند، هر چند حفظ شعر و آموزش هایی از این قبیل دارای نکات مثبتی هم هست اما نباید در این دوره سنی بر این گونه آموزش ها تاکید شود؛ بلکه باید با گنجاندن برنامه های متفاوت در آموزش های این دوره به کنجکاوی های کودک پاسخ داده و باعث رشد خلاقیت در آنان شویم.

 

  • پاسخ به کنجکاوی کودک

در صورت بروز مسائلی در جریان کنجکاوی های کودکان، مانند شکستن شیشه و… والدین نباید برچسب خرابکار را به کودک خود بزنند، بلکه باید با آرامش به کودکان خود اجازه انجام این کنجکاوی ها را دهند؛ زیرا زمانی که کودک را محدود کنیم شاهد محدودیت رشد خلاقیت آنان نیز خواهیم بود. برای رشد خلاقیت در کودک باید انگیزه های درونی وی را از طریق راهکارهایی چون تنوع بخشیدن به محیط زیستی وی، تفریح، هم چنین بردن کودک به دامن طبیعت و…در جهت ارضای کنجکاوی های آن رشد دهیم.

 

تا زمانی که ارزیابی های والدین در بررسی وضعیت کودک خود، رقابت گونه باشد و مدام بخواهند کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه کنند و تفاوت های فردی وی را در نظرنگیرند، شاهد توقف رشد خلاقیت در آن کودک خواهیم بود. کودک باید بتواند در محیط های خانوادگی انتقاد و یا حتی اعتراض کند، پیشنهاد دهد و…، به عبارت کلی محیط خانوادگی و زیستی کودک باید به گونه ای باشد که وی بتواند هرآنچه در درونش میگذرد را ابراز کند. این مسئله اصلا به معنای آزادی بی قید و شرط کودک نیست بلکه در راستای تامین نیازها، ارضای کنجکاوی ها، رشد خلاقیت و در نهایت موفقیت فردی و اجتماعی وی است.

 

برای رشد خلاقیت در کودک باید وی را به طور عملی مجسم و عینی در جریان یادگیری قرار دهیم. باید به کودکانمان حق انتخاب دهیم، تا بتوانند در مواجهه با مشکلات و مسائل مختلف راه‌ حل‌های مختلفی را برای حل مساله ارائه دهند و در چنین شرایطی هیچ‌گاه نمی‌توانیم انتظار رشد خلاقیت در کودک را داشته باشیم و یکی از ملزومات برون رفتن از این شرایط، یادگیری و آموزش‌های صحیح به معلمان است تا بتواند به درستی مفاهیم آموزشی را به دانش‌ آموزان سراسر کشور انتقال دهند.

 

به طور کلی داشتن حق انتخاب، توانایی بروز احساسات و درونیات و پاسخ به آن ها ،محیط‌های متنوع، فراهم کردن وسایل بازی ساختنی و… همگی می‌تواند در رشد خلاقیت کودک و در نهایت کسب موفقیت‌های فردی و اجتماعی در زندگی وی بسیار تاثیر گذار باشد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما