خنده درمانی

 خنده، نیز همانند خمیازه واگیردار است و کسی نمی‌تواند در مقابل آن از خود مقاومت نشان دهد. یکی از راه‌های ایجاد خنده، قلقلک دادن است. قلقلک دادن یک امر غیر شخصی محسوب می‌شود! چرا که هیچ کس نمی‌تواند خودش را قلقلک دهد. احتمالا قلقلک باید ریشه در بازی‌های کودکی داشته باشد. احساس قلقلکی بودن در […]

 خنده، نیز همانند خمیازه واگیردار است و کسی نمی‌تواند در مقابل آن از خود مقاومت نشان دهد. یکی از راه‌های ایجاد خنده، قلقلک دادن است. قلقلک دادن یک امر غیر شخصی محسوب می‌شود! چرا که هیچ کس نمی‌تواند خودش را قلقلک دهد. احتمالا قلقلک باید ریشه در بازی‌های کودکی داشته باشد. احساس قلقلکی بودن در سنین میانسالی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند.

.

خنده، صد بار بهتر از اخم است. واکنش اغلب ما به بحث خندیدن به مباحثی نظیر دل خوشی نداشتن، مشکلات، بی‌پولی، گرانی و در واقع مباحث بی‌ربط برمی‌گردد. کسی منکر این نیست که توقع خندیدن در شرایط خاص و بد از کسی وجود ندارد. همه ما روزانه در معرض مسائلی قرار می‌گیریم که نه تنها خنده‌دار نیستند بلکه ممکن است ناراحتمان کنند اما اغلب این موضوعات گذری و قابل حل به نظر می‌رسند.

.

ماجرا این است که برخی افراد حتی در شرایط مطلوب هم عبوس بودن را به خندیدن ترجیح می‌دهند. هدف از برگزاری یک روز جهانی برای خنده دقیقا بر همین موضوع تاکید دارد که مشکلات و سختی‌ها چه بخواهیم و چه نخواهیم وجود دارد و چاره‌ای برای همه مشکلات وجود ندارد اما دست‌کم با داشتن روحیه مناسب، خنده بر لب داشتن و داشتن انرژی مثبت می‌توانیم حس خوبی را به دیگران منتقل کنیم. شاید با لبخند دست‌کم حس بهتری را تجربه کنیم اما اگر سال‌ها اخم کنیم، تاثیر در حل مشکلات ندارد، پس به افتخار روز جهانی خنده، لطفا لبخند بزنید.

.

  • چه اتفاقاتی حین خنده روی می دهند:

۱- ۱۵ عضله صورت منقبض می شوند.
۲- عضله اصلی گونه که لب بالا را بلند میکند تحریک می شود.

۳- اپی گلوت (مدخل حنجره) حنجره را به صورت نیمه بسته در می آورد بنابراین شما به نفس نفس می افتید.
۴- در خنده های شدید غدد اشکی نیز تحریک میشوند.
۵- کنترل عضلات بدن از دست شما خارج شده و بدن شل می گردد.

.

  • علل روانشناختی خنده:

۱- نشانه اعتماد به دیگران.
۲- تقویت روابط اجتماعی.
۳- اجتناب از درگیری و برخورد.
۴- ایجاد صمیمیت.
۵- خنده گویای پذیرش و تعاملات مثبت است.
۶- خنده بیانگر و اثبات کننده عضوی از یک گروه بودن است.

.

  • مطالب جالب در مورد خنده:

۱- افراد ۳۰ برابر بیشتر در حضور جمع می خندند تا در تنهایی و بطور انفرادی.
۲- خنده قابل سرایت است.
۳- صدای خنده متشکل از آواهایی است که در هر ۲۱۰ میلی ثانیه تکرار میشوند.
۴- انسان ها بسته به این که در حضور چه فرد و یا افرادی هستند بطور متفاوتی میخندند.
۵- مردها هنگامی که در کنار یکدیگر میباشند، با خندیدن دوستی و رفاقت خود را ابراز کرده و روحیه رقابت جویانه میان خود را تعدیل می بخشند.
۶- حداکثر فرکانس صوتی که مردها قادرند با خنده تولید کنند ۱۲۰۰ هرتز است، اما زنان قادرند فرکانسی تا ۲۰۰۰ هرتز تولید کنند.
۷- خنده همواره پس از مکث در پایان جملات و عبارات خنده دار روی می دهد.
۸- کودکان ۳۰۰ بار در روز و بزرگسالان بطور متوسط ۱۷ بار در روز می خندند.

 

خنده بهترین درمان برای بیماری‌های کودکان است. کودکان هنگام سرماخوردگی یا سایر بیماری‌ها معمولاً بسیار بی‌ قرار هستند به طوری که پدر و مادر، نمی ‌توانند به طور کامل بیماری آن ها را تشخیص دهند. از این رو آن ها بیشتر از طریق پزشک متخصص به علت بی ‌قراری‌های کودک شان پی می ‌برند.

.

آندورفین یک ماده شیمیایی آرام‌ بخش است که نوعی حالت بی ‌احساسی نسبت به درد و داشتن احساس خوب جسمی را به همراه دارد. این ماده شیمیایی که در مغز آزاد می‌شود باعث می‌شود گیرنده‌های دوپامینی مغز فعال شده و در نتیجه فرد احساس بهتری داشته باشد. کمبود دریافت دوپامین باعث احساس خمودگی و ضعف جسمی می‌شود. بنابراین خندیدن باعث افزایش برخی هورمون‌های تسکین ‌دهنده شده و در نتیجه فرد احساس رضایت جسمی بیشتری به دست خواهد آورد. هرچه احساس درد کاهش پیدا کند، سیستم ایمنی بدن نیز تجهیزتر شده و کودک قوای جسمی خود را به دست خواهد آورد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما