آگوست 21
بازدید : 1198
عکس : حمیدرضا نیکومرام - خبرگزاری فارس
نظرات : بدون دیدگاه
تفریح خانوادگی

تفریح در واقع شامل آن دسته از فعالیت ها می شود که افراد آن ها را برای خودشان، برای شوخی، سرگرمی، برای بهبود خود یا برای اهدافی که خودشان تعیین می کرده اند انتخاب می کنند. نه به خاطر سود و منفعت ها و یا اهدافی که جامعه برای ایشان تعیین می نماید. وجود ساعات […]

تفریح در واقع شامل آن دسته از فعالیت ها می شود که افراد آن ها را برای خودشان، برای شوخی، سرگرمی، برای بهبود خود یا برای اهدافی که خودشان تعیین می کرده اند انتخاب می کنند. نه به خاطر سود و منفعت ها و یا اهدافی که جامعه برای ایشان تعیین می نماید. وجود ساعات بیکاری و وقت آزاد برای همه اقشار جامعه اعم از زنان خانه دار و شاغل گرفته تا دانش آموزان و محصلان دارند، لیکن اکثریت افراد تفریح خاصی ندارند و لذا این وقت های آزاد به نوعی بر گرفتگی خلق، احساس ملالت، بی حوصلگی و تنش های ناشی از بیکاری می انجامد.

 

این در حالی است که اگر خانواده و افراد برنامه ریزی صحیحی برای زمان آزاد خود داشته باشند برای تفریحات سالم و پویا در برنامه زندگی خود جایی باز کنند، به نوعی به سلامت و بهداشت جسم و روان خود و همچنین افزایش میزان شادی و عاطفه مثبت در خویش کمک نموده اند. ورزش و تحرک جسمانی، شرکت در گروه های اجتماعی، تلویزیون، شرکت در فعالیت های مختلف، مسافرت و گردشگری همگی از انواع تفریحاتی می باشند که می توانند تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت زندگی ما داشته باشند.

 

حتماً لازم نیست راه حلی که برای تفریح به ذهنتان می رسد، همان بازی های رایج باشد. می‌توانید تفریح خاص گروه خودتان را داشته باشید. مثلاً اینکه یکی از بچه‌ها را شخصیت یک داستان قرار دهید و هر کسی یک جمله از داستان را بگوید و نفر بعد ادامه دهد. گاهی همین داستان آن قدر خنده‌دار درمی‌آید و از ذهنتان انرژی مثبت می‌گیرد که دلتان می‌خواهد هر بار که دور هم جمع شدید تکرار کنید.

 

 

  • غذا خوردن بیرون از منزل تجربه خوشایندی است. این کار را می توان در یک رستوران انجام داد که در اینصورت برای مدیریت هزینه ها باید از قبل در مورد رستوران های مورد نظرتان اطلاعات جمع آوری کنید. اما از تجربه های دیگر هم نترسید! خوردن غذا در دل طبیعت و پارک ها تجربه متفاوتی است که با برنامه های جانبی مثل بازی و ورزش خانوادگی بهتر هم می شود.

 

 

  • سفر همیشه می تواند جزو بهترین گزینه های تفریحی باشد اما خب گاهی اوقات شرایط به صورتی است که امکان مسافرت چند روزه را نداریم؛ در این حالت سفرهای یک روزه هم گزینه جذابی است و به شدت برای تغییر حال و هوای روحی و روانی موثر است. برای این کار می توان از تورهای گردشگری و تفریحی یکروزه استفاده کرد یا این که خودمان شروع کنیم به جمع آوری اطلاعاتی در مورد مکان های مناسب برای سفرهای یک روزه از طریق اینترنت، پرس و جو از دوستان و آشنایان و …

 

 

  • مهمانی یکی از سنت های خوب ایرانی و اسلامی است که می تواند تفریح مناسبی برای اعضای خانواده باشد. به شرطی که این مهمانی ها آغشته به تجملات و چشم و همچشمی و سایر حواشی آزاردهنده نشود. بازی کردن با بچه های اقوام و آشنایان و گپ و گفت های دوستانه می تواند پر از انرژی مثبت و مفرح باشد. این گونه خانواده ها را در اطراف خود شناسایی کنید و برای مهمانی و برنامه های تفریحی مشترک با آن ها برنامه ریزی کنید.

 

در زمان ائمه معصوم علیهم‌‌السلام، تفریح‏ هایی مانند گردش، شنا، سوارکاری، کشتی و مواردی از این دست وجود داشته، ولی این را باید در نظر گرفت که تفریح ‏های سالم در هر زمان، متناسب با شرایط آن زمان بوده است و حتی مردم هر کشور و هر منطقه ‏ای، برای خود تفریح خاصی دارند که ممکن است برای مردم مناطق دیگر، عجیب به نظر رسد. اگر ایران خودمان را بررسی کنیم، در ایران باستان، مردم از اوقات فراغت خود برای تفریح، بهره ‏ها می‏ بردند؛ کتاب‏ های شعر را سینه به سینه انتقال می‏ دادند؛ با خط خوش، چند بیتی بر پوست و بعدها بر کاغذ می‏ نوشتند؛ به دل کوهسارها پناه می‏ بردند؛ در منازل و معابر، گرد هم می‏ نشستند و از هر دری سخن می‏ گفتند و در خلوت خود، با سنگ و خاک و چوب، نقش‌های هنری می‏زدند.

 

امیرمؤمنان، حضرت علی‌ (ع) می‏ فرماید: مؤمن را سه وقت است؛ « وقتی که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز می‏پردازد و وقتی که به حساب نفس خود می‏رسد و وقتی که به لذت‏های حلال و خوش می‏گذراند». همچنین حضرت در نامه خود به مالک اشتر می‏فرماید: «اگر در همه اوقات نیت، پاک و درست باشد و مردم در امنیت و آسایش باشند، اوقات همه از آن خداست». امروزه به تجربه نیز ثابت شده، اوقاتی که انسان به تفریح می‏ پردازد، سبب انبساط خاطر اوست و آمادگی برای سایر فعالیت‏ های زندگی، از طریق همین تفریحات سالم به دست می‏ آید و اگر زندگی، سراسر فعالیت، کار، درس و نظایر این ها باشد، طولی نخواهد کشید که تعادل روحی و جسمی انسان به هم خواهد خورد و شالوده وجود، به سستی خواهد گرایید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما