مرحلۀ اطاعت‏ پذیرى

در مرحله اطاعت (هفت سال دوم تا چهارده سالگى) کودکان به علت درک ناتوانایى ‏هاى جسمى و روانى خویش در مقابل بزرگ ترها به ویژه والدین خود روحیه تسلیم گونه و اطاعت پذیرى دارند. علاوه بر این، دوست دارند از آن ها تقلید کنند و از ابراز پیروى از دیگران احساس لذّت مى‏ کنند. بر […]

در مرحله اطاعت (هفت سال دوم تا چهارده سالگى) کودکان به علت درک ناتوانایى ‏هاى جسمى و روانى خویش در مقابل بزرگ ترها به ویژه والدین خود روحیه تسلیم گونه و اطاعت پذیرى دارند. علاوه بر این، دوست دارند از آن ها تقلید کنند و از ابراز پیروى از دیگران احساس لذّت مى‏ کنند. بر این اساس است که پیامبر گرامى اسلام (ص) این مرحله از عمر را دوره اطاعت نامیده ‏اند.

 

در این سن، استقلال در حال رشد کودک از خانواده به وضوح قابل مشاهده است. دوستی های سالم برای رشد کودک بسیار مهم هستند، اما فشار همسالان در این سنین می تواند قوی باشد. کودکی که در مورد خودش احساس خوبی داشته باشد. بهتر می توانند در برابر فشار منفی همسالان بایستند و انتخابهای بهتری برای خودشان ایجاد می کنند. این سنین زمان مهمی است برای کودک تا همگام با استقلال در حال رشد خود احساس مسئولیت را کسب کند. همچنین تغییرات فیزیکی مرتبط با بلوغ ممکن است اکنون شروع به ظهرو کنند، مخصوصا در دختران. تغییر بزرگ دیگر که کودک باید برای آن آماده باشد.رفتن به دوره متوسطه از دوره ابتدایی در طول تحصیل می باشد.

 

از ابتداى این دوره، آموزش رسمى به طور جدى نیز شروع مى‏ شود. در این دوران، برخلاف مرحله سیادت و کودکى، دیگر نباید او را کاملاً آزاد گذاشت، بلکه باید تمام اوقات وى تحت مراقبت منظم، برنامه‏ ریزى شده و دقیق قرار گیرد، تا مسئله آموزش و تربیت او به خوبى پیش رود.

 

اگر کودک در هفت‏ سال اول در شرایط مساعدى رشد کرده باشد، براى هفت سال دوم که دوره اطاعت و فرمانبردارى و کسب تجربیّات مفید است، آمادگى کافى خواهد داشت. از این رو، در این مرحله که دوره آموزش هاى عمومى نیز مى ‏باشد، باید او را از جهت آداب و سنن اجتماعى، زندگى فردى، نظم و انضباط، عادت هاى پسندیده، صفات و سجایاى اخلاقى و فراگرفتن فنون و مهارت هاى مختلف مورد تربیت و آموزش قرار داد؛ زیرا رشد ذهنى، بالا رفتن قدرت حافظه، ظهور استعدادها، گرایش به زندگى اجتماعى، علاقه شدید به درک مجهولات و بسیارى اوصاف دیگر که به تدریج در این مرحله بروز مى‏ کند، فرصت بسیار مناسبى براى ساختن شخصیت اخلاقى و انسانى کودکان است و والدین باید با فراهم کردن مقدمات و امکانات لازم نسبت به سازندگى فرزندان خود در این مرحله از هیچ کوششى دریغ نورزند. چنانچه کودکان در مرحله اطاعت تحت تربیت صحیح اسلامى قرار گیرند، به صفات اخلاقى زیر آراسته خواهند شد.

.

۱- اُنس به خدا و عادت به ذکر نام خدا در شروع کارها.
۲- انجام عبادت هایى از قبیل نماز، روزه و….
۳- فراگیرى قرآن و تلاوت آن.
۴- آشنایى با احکام اسلامى از قبیل احکام طهارت، تطهیر و نظافت و انجام آن ها به طرز صحیح.
۵ – رعایت ادب و احترام به بزرگترها و ابراز محبت به کوچکترها.
۶- امانتدارى و رازدارى.
۷- راستگویى و پرهیز از دروغ.
۸ – پرهیز از حسادت و خیانت و….

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما