آگوست 22
بازدید : 858
نظرات : بدون دیدگاه
قوۀ ابتکار

پیامبر (ص): بازیگوشی کودک در خردسالی اش مایۀ فزونی عقل در بزرگسالی اوست.   برای ایجاد سؤالات تازه در ذهن کودکتان، او را راهنمایی کنید. آموزش به کودک باید طوری باشد که او را به طرف پرسش های تازه هدایت کند. هنگام جواب دادن به سؤالات کودک، او را به سمت مهارت های جدید سوق […]

پیامبر (ص): بازیگوشی کودک در خردسالی اش مایۀ فزونی عقل در بزرگسالی اوست.

 

برای ایجاد سؤالات تازه در ذهن کودکتان، او را راهنمایی کنید. آموزش به کودک باید طوری باشد که او را به طرف پرسش های تازه هدایت کند. هنگام جواب دادن به سؤالات کودک، او را به سمت مهارت های جدید سوق دهد و از به کار بردن کلماتی مانند بله،خیر،هرگز و امثال آن دوری کند. این نوع جواب ها نمی تواند ارتباط کاملی بین سؤالات کودک و معلومات قبلی او برقرار کند.

 

اجازه دهید اشیا را از نزدیک لمس کنند. علاوه بر مشاهده اشیا لازم است کودک آن ها را لمس نماید، زیرا مشاهده شی به تنهای کنجکاوی کودک را ارضا نمی کند، کودکانی که از لمس کردن اشیا محروم می شوند توانایی لازم جهت کشف و اختراع را از دست می دهند.

 

مشاهده همراه با لمس اشیا، آن ها را در بازی های خیالی، اختراعات و پاسخ گویی به آزمون های خلاقیت یاری می دهد. به کودکان اجازه دهید وسایل بی خطر خانه را لمس نمایند. خصوصا کودکان بیرون کشیدن وسایل آشپزخانه از داخل کابینت ها و بازی با کاسه و قابلمه و بشقاب ها را بسیار دوست دارند.

 

به اتاق او کاغذ های سفید بچسبانید. حدود یک متر از اتاق کودکتان را از سطح زمین به طرف بالا به طور سراسری و افقی کاغذ سفید بچسبانید و به او بگویید هر طور که دوست دارد روی آن ها نقاشی و طراحی کند. در تزیین اتاق او از سلیقه اش استفاده نمایید. به او یاد دهید که هر چند روز یک بار محل وسایلش را در اتاق تغییر دهد تا به این وسیله زمینه خلاقیت در او پرورش یابد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما