وابستگی یا دلبستگی!؟

اگر دلبستگی در کودک به شکل صحیح هدایت نشود منجر به وابستگی می شود. دلبستگی فرایند مثبتی است که حالت دوسویه دارد؛ کودک تمایل دارد ارتباط صمیمی را با اطرافیان برای کسب احساس امنیت برقرار کند و ریشه وابستگی از همین جا شکل می گیرد به این صورت که اگر این مقوله به درستی صورت […]

اگر دلبستگی در کودک به شکل صحیح هدایت نشود منجر به وابستگی می شود. دلبستگی فرایند مثبتی است که حالت دوسویه دارد؛ کودک تمایل دارد ارتباط صمیمی را با اطرافیان برای کسب احساس امنیت برقرار کند و ریشه وابستگی از همین جا شکل می گیرد به این صورت که اگر این مقوله به درستی صورت پذیرد کودک وابسته نخواهد شد لیکن اگر به صورت ناصحیح پرورش یابد قطعا کودک با وابستگی مواجه می شود.

 

قطعا وابستگی کودک به مادر در سن زیر سه سال طبیعی است. با تولد خواهر یا برادر جدید یا اثاث کشی به منزل جدید، شدت می یابد؛ البته وابستگی ماندگار نیست. به مرور از بین خواهد رفت. چیزی که به نظر می رسد لازم به پیگیری از جانب شما باشد، بدخلقی یا هر چیز دیگری است که آن را اذیت و آزار می دانید. رعایت چند نکته برای کنترل وابستگی کودکان پیشنهاد می شود:

 

۱. از او بیش از حد مراقبت نکنید. مراقبت بیش از حد، به او پیام می دهد که دنیا جای ناامنی است. وابستگی اش را بیش تر می کند.

۲. او را با جمله هایی چون؛ خجالت بکش، بی ادب، یا فحش و ناسزا گویی، در هنگامی که به شما می چسبد، نیازارید.

۳. به او اجازه دهید هر گاه دوست دارد، شما را در آغوش کشد. اجازه وابستگی، او را به دور شدن از شما تشویق می کند.

 

  • راهکارها:

۱. از بازی قایم باشک استفاده کنید. در ابتدا، خیلی از او دور نشوید. پشت مبل یا در کمد پنهان شوید. به تدریج فاصله او را بیش تر کنید و به اتاق های مجاور بروید.

 

۲. او را به طور مقطعی و برای زمانی کوتاه با پدر، بعد پدربزرگ یا مادر بزرگ، سپس با یکی از نزدیکان تنها بگذارید. زمان تنهایی باید با توجه به میزان وابستگی اش به شما باشد؛ بنابراین، هر قدر وابستگی اش بیش تر است، زمان تنهایی باید کم تر باشد. پیشنهاد می کنیم زمان جدایی از شما، کیف روسری یا عکسی از خودتان را در اختیارش قرار دهید.

 

۳. او را به پارک ببرید. وقتی مشغول بازی شد، به آرامی پنج قدم از او دور شوید. اگر ترسید، سه قدم باز گردید. این کار را با فاصله زمانی مناسب تکرار کنید.

 

۴. وقتی جدایی چند قدمی را پذیرفت، در پارک، روی نیمکتی بنشینید و مطالعه کنید؛ ولی گاهی برایش دست تکان دهید. با او صحبت کنید. وقتی از او جدا می شوید، اصلا از جمله های آرامش دهنده (نگران نباش، من این جا هستم، اگر مشکلی پیش آمد ،مرا صدا کن و …) استفاده نکنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما