آگوست 27
بازدید : 828
نظرات : بدون دیدگاه
روحیه مراعات حقوق دیگران

شناخت وظیفه، پایه انجام وظیفه است. انسان ها در جامعه نسبت به یکدیگر «وظایف متقابل» دارند و به تعبیری دیگر، بر عهده خویش نسبت به افراد دیگر «حقوق متقابل» دارند. شناخت این حقوق و انجام آن ها و مراعات دو جانبه، ضامن تصحیح روابط و سالم سازی معاشرت ها و زدودن کدورت ها و کاهش […]

شناخت وظیفه، پایه انجام وظیفه است. انسان ها در جامعه نسبت به یکدیگر «وظایف متقابل» دارند و به تعبیری دیگر، بر عهده خویش نسبت به افراد دیگر «حقوق متقابل» دارند. شناخت این حقوق و انجام آن ها و مراعات دو جانبه، ضامن تصحیح روابط و سالم سازی معاشرت ها و زدودن کدورت ها و کاهش اختلاف ها و گله مندی هاست.

 

پرورش صحیح از دوران کودکی، بالابردن سطح علم و دانش و احیاء وجدان اخلاقی و به کار بستن آن، از جمله عواملی هستند که کمک شایانی به اجرای قوانین، می‌کنند. کسانی که از کودکی با مراقبت‌های صحیح پدران و مادران به خوبی تربیت شده‌ اند و از طفولیت به وظیفه‌ شناسی و درست‌کاری عادت کرده‌اند، بدون خودسازی و تکلف همواره به راه راست می‌روند و طبعاً مجری حق و عدالت هستند. اینان پیرامون گناه نمی‌روند و در مغز خود فکر قانون‌شکنی را نمی‌پرورند. تربیت صحیح کودک، یکی از عوامل مؤثر حسن اجرای قانون است و می‌تواند آدمی را پاک‌دل و درست‌کار بار آورد.

 

در جامعه انسانی، جز با «مراعات» دیگران و حقوقشان، وضع رفتاری سامان نمی پذیرد. مثلاً پدر و مادر نسبت به فرزندان و به عکس، وظایفی دارند. زن در برابر شوهر و شوهر در برابر زن، تعهداتی دارد. فرمانده و سرباز، نسبت به هم حقوق و وظایفی دارند. دو شریک با یکدیگر، کارفرما و کارگر، رئیس و مرئوس، معلم و شاگرد، همسایه با همسایه، مشاور و مشورت خواه، خویشاوندان و ارحام نسبت به هم، برادران و خواهران دینی نسبت به یکدیگر، مسلمان با مسلمان و … نمونه های دیگری از ارتباطهای اجتماعی، هر کدام نسبت به هم محدوده و مجموعه ای از تکالیف را دارند که در آیین اسلام، به انجام آنها توصیه شده است.

 

موقعی که حضرت محمد(ص) هفت ساله شد روزی به مادرش حلیمه سعدیه فرمود: برادرانم کجا هستند؟ جواب داد: فرزند عزیز آنان گوسفندانی را که خداوند به برکت تو به ما مرحمت کرده، به چرا می‌برند. حضرت که در آن زمان کودک بودند، فرمودند: ای مادر! درباره من با انصاف رفتار نکردی. مادر پرسید چرا؟ فرمود: آیا سزاوار است که من در سایه خیمه باشم و شیر بنوشم و برادرانم در بیابان برابر آفتاب سوزان باشند. (مجلسی، بحارالانوار: ۶ / ۸۸)

 

یکی از مطالبی که باید همواره مورد توجه و دقت قرار گیرد این است که مراقب کودک باشند که از حق خودش تجاوز نکند و حقوق دیگران را نیز محترم بدارد. کودک باید منظم باشد و چنان تربیت شود که نه از گرفتن حقش عاجز باشد و نه حقوق دیگران را پایمال کند. شالوده این‌گونه تربیت در خانه و بارفتار والدین ریخته می‌شود و کودک این رفتار عادلانه را در خانه به اجتماع هم پیوند می‌دهد و در آنجا نیز یاد می‌گیرد که مراعات کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما