آگوست 28
نویسنده : دکتر میراخورلی
بازدید : 767
نظرات : بدون دیدگاه
تحقیر موثر نیست!

  در مواردی والدین با یکدیگر تفاهم تربیتی دارند لیکن روش تربیتی که انتخاب کرده‌اند نادرست است؛ به طور نمونه یا پدر و مادری سخت گیر هستند که معتقد هستند تنبیه روش تربیت موثری برای کودک است؛ تحقیر، توهین کردن و محدودیت در تربیت کودک تأثیر بسیار بدی می‌گذارد و مطمئنا پاسخ مناسبی نخواهد داشت. […]

 

در مواردی والدین با یکدیگر تفاهم تربیتی دارند لیکن روش تربیتی که انتخاب کرده‌اند نادرست است؛ به طور نمونه یا پدر و مادری سخت گیر هستند که معتقد هستند تنبیه روش تربیت موثری برای کودک است؛ تحقیر، توهین کردن و محدودیت در تربیت کودک تأثیر بسیار بدی می‌گذارد و مطمئنا پاسخ مناسبی نخواهد داشت.

 

ممکن است برخی از والدین گمان کنند ارائه رفتارهای تند و تنبیه کودک در پاره‌ای از موارد شامل این حالت می‌شود لیکن لازم به ذکر است تمامی والدین مواردی از تنبیه وتحقیر کودک را تجربه کرده .مسلما بعد از انجام این تنبیهات پشیمان شده اند واین موارد شامل بحث نمی‌شود بلکه این اقدام زمانی اشتباه است که از سوی والدین به عنوان اصول تربیتی پذیرفته شده باشد ومعتقد باشند تربیت کودک تنها با تنبیه امکان پذیر است.

 

مواردی که از روی عصبانیت و گهگاه اتفاق می‌افتد، خیلی نگران کننده نیست و بهتر است که والدین در این شرایط از کودک به دلیل عصبانیت ناخواسته خود عذرخواهی کنند. روش‌های تربیتی درستی وجود دارد که والدین به جای عصبانیت و تنبیه باید جایگزین کرده و به کودک خود هم آموزش دهند تا در مواقع عصبانیت در پیش گیرند.

 

تحقیر در هر سنی مشکل ساز است اما در دوران کودکی می تواند تاثیر گذارتر باشد زیرا تاثیر کلمات بر روی کودکان بیشتر است. هر فرد در ۱۰ سال اول عمر خود به طور متوسط با حدود ۱۵۰ هزار پیام و واژه منفی مواجه می شود و بیشتر این پیام ها با محتوای «بی عرضه، تنبل، شلخته، دست و پا چلفتی، خنگ، بی شعور، بی مسئولیت، تو هیچی نمی شی، بکن نکن، برو نرو، حرف نزن، نخور، بشین نشین، دست بزن نزن، به جز خرابکاری کار دیگری بلد نیستی» است.

 

این پیام را اکثرا خانواده و در درجه بعدی دوستان و در نهایت معلم و مدرسه به ذهن کودک تزریق می کنند و بیشتر والدینی که از  تحقیر  برای کنترل و تربیت فرزند استفاده می کنند، در واقع آن را روشی برای تلنگر زدن به کودکان خود می دانند یا حداقل تحقیر را روشی برای کنترل کودک می دانند.

رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند: به بزرگسالان خود احترام کنید و نسبت به کودکان خویش ترحم و عطوفت نمایید.      از امام علی علیه السلام روایت شده است: در خانواده خود با کودکان عطوف و مهربان باش و بزرگترها را احترام کن.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما