آگوست 30
بازدید : 2032
نظرات : بدون دیدگاه
فواید تنبیه کردن صحیح

اولین چیزی که در کنترل بدرفتاری کودکان به ذهن اکثر والدین می رسد، تنبیه است. وقتی کودک دروغ می گوید، او را کتک می زنند یا در حمام زندانی می کنند. وقتی با دوستش دعوا می کند، با او قهر می کنند. وقتی گریه می کند تا با مادر بیرون برود، مادر می گوید: اگه […]

اولین چیزی که در کنترل بدرفتاری کودکان به ذهن اکثر والدین می رسد، تنبیه است. وقتی کودک دروغ می گوید، او را کتک می زنند یا در حمام زندانی می کنند. وقتی با دوستش دعوا می کند، با او قهر می کنند. وقتی گریه می کند تا با مادر بیرون برود، مادر می گوید: اگه گریه کنی و بخوای وقتی می خوام سرکار برم، ناراحتم کنی، دیگه مامانت نمی شم، دیگه دوستت ندارم و می رم مامان یکی دیگه می شم. وقتی اسباب بازی جدید و گرانش را می شکند او را تهدید می کنند که دیگه تا آخر عمر برایش اسباب بازی نمی خرند و…

 

همان طور که قبلاً توضیح داده شد، تنبیه عملی است که باید باعث کاهش بدرفتاری کودک شود. اگر شما با کودک خود قهر می کنید و او را تهدید می کنید که دیگر مادرش نخواهید بود، با این عمل می خواهید که او گریه کردنش را قطع کند و با آرامش در منزل بماند و دنبال شما ندود، اما آن چه در عمل رخ خواهد داد، افزایش گریه، اضطراب و بی قراری کودک است.

 

شما کودک خود را کتک می زنید تا دیگر با دوستش کتک کاری نکند، ولی این عمل منجر به افزایش خشم و پرخاشگری کودک می شود و دقیقاً بدرفتاری او با بچه های دیگر افزایش می یابد. شما سر کودک خود فریاد می کشید که: دیگه نبینم با من بلند صحبت کنی، باید آرام صحبت کنی و… توجه کنید که تنبیه با کتک زدن یکی نیست. در این جا چند مورد از فوائد تنبیه به جا و متناسب را برای شما ارائه می دهیم…

 

الف- اصلاح رفتار

تنبیه ‏این فایده را به همراه دارد که کودک را سر عقل می‏ آورد و او در می‏ یابد که عمل خطایی را مرتکب شده و از تکرار آن باید خودداری کند. بر اساس اصل شرطی شدن، کودک رابطه‏ ای بین عمل و کیفر می ‏یابد، می ‏فهمد هر باری که عمل ناروایی را انجام دهد، باید زجر و رنج آن را هم تحمل کند، و به ‏این نتیجه می‏رسد که سودش در ترک آن عمل است.

 

ب- یافتن راه صواب

گاهی تنبیه می ‏تواند وسیله ‏ای باشد برای یافتن راه صواب. یعنی کودک به ‏این نتیجه می‏ رسد که ‏این راه قابل تکرار نیست و باید شیوه دیگری را در پیش گرفت، راه دیگری که از تنبیه مصون باشد.

 

ج- اثر بخشی فوری

از فواید دیگر تنبیه اثر بخشی فوری آن بر روی فرد است. کودکی را در نظر بگیرید که در خانه یا مدرسه شرارت می‏ کند، مزاحم دیگران است، سر و صدا به راه انداخته، و برای دیگران صدمه آفریده است، با لجبازی‏ های خود در خانه آتش افروخته و برای دیگران رنج می‏ آفریند. شاید شور و آشوب که او به پا کرده اجازه نمی‏ دهد که کودک به خود‏اید و دست از عمل ناروایش بردارد. در چنین صورتی یک تنبیه حساب شده، می‏ تواند محیطی را ساکت و آرام کند. جلوی آشوب و آتش افروزی‏ های او را بگیرد. و مجالی برای مربی پدید آورد، که بتواند اوضاع را سر و سامان دهد و یا حرف خود را بزند.

 

د-تضعیف رفتار

تنبیه در مواردی می‏ تواند نقش ضعیف کننده‏ ای را برای رفتار کودک‏ان ایفا کند، و کودک تدریجا نسبت به آن رفتار بی اعتنا شده و از بدی رفتار خود بکاهد.

 

ه-‏ایجاد بیداری

تنبیه، گاهی آدمی ‏را به خود آورده و بیدار می‏ کند، به عبارت دیگر عامل هشدار دهنده و بیداری آفرین است. عواقب شوء و نامیمون عمل و تداوم ارتکاب، و عوارض سوئی که در انتظارش است او را بیدار و متنبه می ‏کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما