مقابله با خبرچینی

بسیاری از والدین از خبرچینی فرزند خود گله مند هستند و راهکارهای برای پیشگیری از خبرچینی فرزند خود طلب می نمایند. یکی از عوامل موثر در شکل گیری این نوع رفتار الگو گیری از اطرافیان می باشد و کودک آن را تقلید می کند. پس به عنوان بزرگتر باید رفتار خودمان را اصلاح نماییم. هرگز […]

بسیاری از والدین از خبرچینی فرزند خود گله مند هستند و راهکارهای برای پیشگیری از خبرچینی فرزند خود طلب می نمایند. یکی از عوامل موثر در شکل گیری این نوع رفتار الگو گیری از اطرافیان می باشد و کودک آن را تقلید می کند. پس به عنوان بزرگتر باید رفتار خودمان را اصلاح نماییم. هرگز کودک خود را سوال و جواب نکنید یعنی دائما از او نپرسید در مدرسه چه کردی؟ چه یادگرفتی و چه اتفاقاتی افتاد؟ بهتر است به جای این شیوه با او صحبت کنید و بگویید روزت را چگونه سپری کردی؟

 

باید غیر مستقیم از کودک‌تان سوال کنید. مثلا زمانی که او به خانه برگشت، شروع کنید با او صحبت کردن در مورد اتفاق‌هایی که در روز افتاده و بگویید امروز این اتفاق‌ها برای من افتاده و حالا تو روزت چطور بود؟ این با سوال و جواب کردن خیلی فرق دارد. وقتی کودک نخواهد خبرچینی کند، کلا انجام نخواهد داد زیرا نمی‌تواند تشخیص دهد که چه چیزی خوب یا بد است. زمانی که صحبتی را از کسی برای شما می‌آورد، عادی گوش کنید چرا که اگر با رغبت گوش کنید و پرس و جو کنید کودک فکر می‌‌کند این کار درست است و باید دائما حرف بزند. به مرور می‌توانید به او تفهیم کنید که درست این است که صحبت‌ها را به پدر و مادر که نزدیک‌ترین فرد هستند انتقال دهد اما نباید همه‌ی صحبت‌ها را به دوست‌ها و مربی‌اش انتقال دهد.

 

زمانی که کودک شروع به خبرچینی می کند هیچ واکنشی نشان ندهیم یعنی با اشتیاق به صحبت های او گوش ندهید و به او بگوییم بهتر است راجع به موضوع دیگری با هم صحبت کنیم. گاهی اوقات خبرچینی کودک برای جلب توجه اطرافیان است پس سعی نمائید خصوصیات خوب کودک خود را بیشتر مورد توجه قرار دهید تا این نوع رفتار کم رنگتر گردد. اگر فرزند شما جلوی افراد غریبه از مسائل خصوصی زندگیتان صحبت کرد او را از جمع بیرون برده و بدون عصبانیت و یا تحقیر او را آگاه سازید و در نهایت با کودک خود با آرامش صحبت کنید و قوانین و چارچوب خانواده را برای او توضیح دهید تا متوجه ناصحیح بودن این نوع رفتار (خبرچینی) گردد.

 

هدف کودک از خبرچینی را مشخص کنید، آیا کودک به دنبال جلب توجه و کسب قدرت است و یا انتقام جویی می کند؟ خبر چینی را نادیده گرفته و رفتارهای صحیح کودک را تشویق کنید. هنگامی که چشم پوشی از خبر وی غیرممکن است با کودک قرار بگذارید در صورت خبرچینی نکردن به او جایزه می دهید و برعکس. به کودک کمک کنید تا خودش راهی برای اصلاح رفتارش بیابد به جای این که آن را به طور کامل به عهده ی والدین بگذارید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما