مسائل اقتصادی و تعداد فرزند

یکی از علت های مهمی که خانواده ها به دلیل آن به سمت تک فرزندی و کم فرزندی می روند مسائل و مشکلات اقتصادی است، البته در خانواده هایی با سطح در آمد بالا نیز تک فرزندی بسیار دیده می شود. در ابتدا دولتمردان و مسئولین باید همفکری داشته باشند تا این مسائل را هموار […]

یکی از علت های مهمی که خانواده ها به دلیل آن به سمت تک فرزندی و کم فرزندی می روند مسائل و مشکلات اقتصادی است، البته در خانواده هایی با سطح در آمد بالا نیز تک فرزندی بسیار دیده می شود. در ابتدا دولتمردان و مسئولین باید همفکری داشته باشند تا این مسائل را هموار کنند ولی این نکته را نباید فراموش کنیم و آن اینکه روزی دست خداست و ما وسیله هایی هستیم برای کسب روزی هستیم، در روایتی، پیامبر خطاب به اباذر فرمودند: «ای اباذر اگر فرزند آدم اگر از روزی خودش فرار کند گویی از مرگش فرار کرده است و همان طور که مرگ انسان را در می یابد، روزی هم می گردد و او را در می یابد.»
.
در روایت دیگری شخصی نزد معصوم و عرضه داشت من فرزند می خواهم ولی همسرم می گوید به دلیل مسائل اقتصادی فرزند آوردن را عقب بیاندازیم، حضرت با این تعبیر فرمودند روزی فرزندان را خدا می رساند، به همسرت بگو نگران این موضوع نباشد. اهل بیت این چنین با صراحت مهم نبودن مسائل اقتصادی رو مطرح می کند. البته این به این معنا نیست که با آوردن فرزند مشکلات اقتصادی به کلی بر طرف می شود، حتی در زمان پیامبر هم جوان هایی خدمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می رسیدند و اظهار فقر می کردند و پیامبر و اهل بیت آن ها را به ازدواج یا فرزند آوری دعوت می کردند و آن ها گاهی با شک عمل می کردند ولی در آینده می دیدند که وضعیت آن ها اگر بهتر نشد بدتر هم نشده است و زندگی خوبی را دارند. فرزندان میوه های دل ماهستند و در کنار آن ها والدین آرامش پیدا می کنند و برای رسیدن به این آرامش باید سختی هایی رو پشت سر گذاشت که یکی از این سختی ها همین مسائل اقتصادی است. نسل گذشته مگر در تمکن مالی زندگی می کردند که فرزندان زیادی داشتند.
.
همانطور که گفته شد روزی انسان ها دست خداست و زیاد و کم کردن آن هم دست خود خداست، حضرات معصومین (علیهم السلام) می فرمودند در برخی موارد خداوند این مقدار روزی را زیاد می کند که یکی از آن موارد همین فرزند آوری است. شخصی سومین دخترش که به دنیا آمد با نگرانی نزد حضرت آمد، حضرت به او گفت نگران چه هستی، روزی اش را که خدا می دهدو برای خود توهم خاصیت دارد چون سه دختر داری خدا بهشت رو بر تو واجب کرده است. هر چه نگاه می کنیم مذمتی در باره فرزندآوری در روایات نیامده است و هر چه هست تشویق است.
.
در اینجا می توان به این ماجرا توجه کرد در گذشته که جمعیت کره زمین ۳٫۵ میلیارد بود، دانشمندان و محققین یک موجی رو ایجاد کردند که جمعیت زیاد نشود و گفتند که اگر یک میلیارد به جمعیت اضافه شود فقر و بدبختی همه دنیارو فرا می گیرد و کمبود منابع به وجود می آید، با گذشت زمان و وقتی جمعیت ۸۰۰ میلیون نفر اضافه شد، هیچ تغییری در وضعیت امرار و معاش و تغذیه مردم پیش نیامد و حتی در برخی موارد ذخایر و منابع افزایش پیدا کرد و منابع جدیدی پیدا شد هم اکنون هم که جمعیت جهان ۷ میلیارد نفر است اتفاق خاصی پیش نیامده است در حالی که پیش بینی می شد فاجعه ای اتفاق می افتد.
.
یک اشتباهی که محققین کردند این بود که خداوند انسان را یک موجود خلاق و هوشمند و عاقل آفریده است و در شرایط مختلف تصمیم های مختلف می گیرد، و قدرت حل مساله دارد (تعریف هوش). در خانه هم این فکر وجود دارد، که والدین می گویند با آمدن فرزند دوم چه اتفاقی می افتد، چه مالی چه تربیتی و نگرانی وجود دارد در حالی که باید توجه داشت ما انسان ها هوشمند هستیم و در شرایط مختلف سازگار می شویم و قدرت حل مشکلات را دارا هستیم. یکی از بلوغ هایی که وجود دارد بلوغ اقتصادی است، این بلوغ اقتصادی وقتی اتفاق می افتد که انسان در جریان مسائل مالی بیشتر قرار می گیرد، مثلا ازدواج کردن، فرزند آوری و…وقتی فرزندان زیاد تر شود رشد بلوغ اقتصادی بیشتر خواهد شد.
.
اگر ما بیماری ای داشته باشیم که پزشک برای درمان آن هزینه زیادی مطالبه کند آیا ما از درمان منصرف می شویم؟ یا اینکه به امید خدا هزینه می کنیم، در بحث تک فرزندی برای فرزند بیماری می آورد و آسیب های احساسی، عاطفی و رفتاری بر بچه وارد می شود.
.
این که مطرح می شود فرزند کم تر زندگی بهتر آیا با کم شدن فرزندان مشکلات کم شد؟ یا نوع مشکلات تغییر کرد، برخی ها می گویند بدلیل عدم توانایی درخواست های فرزندان ما به کم فرزندی روی می آوریم، آیا این درخواست ها فقط برای چند فرزندی است؟ آیا فرزند تک این خواسته ای ندارند؟ اتفاقا فرزند های تک بدلیل توقعات بالا و تک بودن همه چیز را برای خودش می خواهد، یک تبلت، یک دوچرخه و…. در حالی که در خانواده های چند فرزند در قدیم یک دوچرخه خریداری می شد و فرزندان بعدی هم از همان استفاده می کردند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما