سپتامبر 16
نویسنده : رضا وظیفه مند
بازدید : 872
نظرات : بدون دیدگاه
مسائلی پیرامون ماهواره

والدین در کاستن اثرات مخرب تهاجم فرهنگى ناشی از ماهواره ها، اینترنت و… نقش بسیار مهمی را می توانند ایفا کنند. زیرا روابط خانوادگى زیر بناى اصلاحات دیگر است، به گونه اى که بدون آن، اصلاحات دیگر (در سطح کلان) امکان ندارد.

والدین در کاستن اثرات مخرب تهاجم فرهنگى ناشی از ماهواره ها، اینترنت و… نقش بسیار مهمی را می توانند ایفا کنند.
زیرا روابط خانوادگى زیر بناى اصلاحات دیگر است، به گونه اى که بدون آن، اصلاحات دیگر (در سطح کلان) امکان ندارد. اصلاح روابط خانوادگى، نه فقط به نوجوان کمک مى کند، بلکه براى همه ى افراد خانواده مؤثر است، لذا نحوه برخورد والدین با فرزندان خود در زمینه گرایش آن ها به تکنولوژی رسانه های جدید مستلزم شناخت روحیات روان شناختی فرزندان است.

 

آنچه در این زمینه به عنوان مهم ترین اقدام والدین مطرح می باشد، این است که، همواره ارتباط خود را با فرزندان، به ویژه نوجوانان حفظ کنند، یعنی نه تنها با بهانه هاى کوچک، بلکه حتى با اشکالات واقعى بسیار بزرگ نیز نباید این ارتباط را گسست. این ارتباط باید به گونه اى باشد که نوجوان، پدر و مادر را اولین تکیه گاه خود دانسته و همه ى نیازهاى خود از قبیل نیاز به دوست، تنوع طلبى در غذا، لباس، تفریحات سالم، هیجان خواهى، نیاز به ابراز احساسات، نیاز به احترام، محبت، صمیمیت، اعتماد به نفس و ابراز عواطف، مشارکت در امور جمعى و نیاز به مزاح و شوخى و…، را در چارچوب پذیرفته شده خانواده ارضا نماید، یا از اینکه در صورت لزوم ازطریق خانواده به کانال هاى ارضاى آن هدایت شود. این ارتباط در صورتى برای فرزند مطلوب به نظر می رسدکه والدین، نوجوان و جوان را درک کنند؛ یعنى عواطف، احساسات، علایق و توانمندى هاى او را بدانند و خود را در جایگاه او قرار داده و از جایگاه یک نوجوان با او سخن بگویند..

 

از طریق این درک کردن و حفظ دایمى ارتباط، والدین مى توانند به خوبى روی فرزندان خود اثر بگذارندبه گونه ای که مى توانند حتی در انتخاب دوست، شغل ، رشته ى تحصیلى، محل درس ، ازدواج و امور اساسى زندگى به او کمک نموده و فرهنگ صحیح خود را به او منتقل نمایند. تنها در این صورت می توانند آرام آرام از فرزند خود فردى بسازند که نه تنها نگران رفتار او در بیرون از منزل نباشند، بلکه اطمینان داشته باشند که در هر جمعى قرار گیرد، به صورت منطقى و معقول خود را حفظ و حتى المقدور به دیگران نیز کمک مى کند.

 

آنچه درمورد ماهواره و امثال آن قابل ذکر می باشد این است که اثرات مخرب آن در تربیت صحیح فرزندان امری مسلم و پذیرفته شده است. اما توجه داشته باشید که نحوه برخورد والدین با این تکنولوژی، نقش بسیار مهمی در سیر تربیت فرزندان دارد به گونه ای که اگر بخواهیم بدون در نظر گرفتن حس کنجکاوی و تنوع طلبی آن ها به صورت مستقیم با آن برخورد نماییم چه بسا نتیجه عکس عائدمان شود.

 

لذا پیشنهاد می گردد که:

اگر فرزندتان به حدی از رشد رسیده که می تواند طرف مشاوره قرار گیرد، با او در باب مضرات ماهواره و… مباحثه نمایید و سعی کنید با دادن اطلاعات کافی و مناسب او را در اتخاذ موضع صحیح نسبت به ماهواره یاری نمایید. در غیر این صورت با آشنایانتان صحبت کنید که نمی پسندید در مدت حضور شما در منزلشان، از ماهواره استفاده گردد. اگر نپذیرفتند مدت حضور خود را در میهمانی به گونه ای تنظم نمایید که فرصتی برای دیدن ماهواره فراهم نیاید. در غیر این صورت با حفظ احترام طرف مقابل و ابراز ناراحتی خود از این ماجرا رابطه خود را در حدی که ناقض صله رحم نباشد تقلیل دهید.

 

البته به این نکته مهم توجه داشته باشیدکه مطمئن ترین راه، واکسینه کردن فرزندانتان در برابر این جور مسائل می باشد که مهمترین اقدام شما در این راستا برقراری رابطه مناسب با فرزندانتان ودادن بینش به آن هاست. در مورد تربیت فرزند می توانید از کتاب های زیر کمک بگیرید تا آگاهی های لازم را در زمینه روش تربیت صحیح فرزندان، به دست آورید. امیدواریم که با ارتقاء سطح آگاهی های خود نسبت به مسائل تربیتی و روان شناختی کودکان، فرزندانی صالح و مثمر ثمر تربیت کنید تا مایه روشنی چشم شما گردد و جامعه نیز از وجود آن ها بهره مند شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما