تأثیر روانی چاقی

علاوه بر آثار سوء چاقی در ایجاد بیماری‌های جسمی، شروع چاقی در دوران قبل از مدرسه، زمینه اختلالات روانی را نیز باعث خواهد شد. کودکانی که از اضافه وزن در دوران رفتن به مهد کودک رنج می‌برند، احساس‌ ترس و تنهایی بیشتری نسبت به کودکان با وزن طبیعی دارند.   دختران و پسرانی که در […]

علاوه بر آثار سوء چاقی در ایجاد بیماری‌های جسمی، شروع چاقی در دوران قبل از مدرسه، زمینه اختلالات روانی را نیز باعث خواهد شد. کودکانی که از اضافه وزن در دوران رفتن به مهد کودک رنج می‌برند، احساس‌ ترس و تنهایی بیشتری نسبت به کودکان با وزن طبیعی دارند.

 

دختران و پسرانی که در دوران قبل از مدرسه اضافه وزن داشتند، احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب بیشتری در آنها ایجاد شده که با گذر زمان، این احساسات بدتر می‌شود. نکته جالب توجه آن که برخلاف تصور اولیه، برخی احساسات منفی در پسران حتی زودتر از آنچه ما باور داریم، تجربه می‌شود.

 

نتایج به دست آمده از برداشت کودکان چاق نسبت به خودشان نشان داد که کودکان چاق مهارت‌های فردی ضعیف و جایگاه اجتماعی پایینی دارند و ارتباطات ضعیفی با همسالان خود برقرار می‌کنند. همچنین در کودکان چاق رفتارهای درون‌گرایانه بیشتری مانند افسردگی گزارش شده است. نکته مهم دیگر این پژوهش آن است که دید متفاوت مربیان نسبت به کودکان با اضافه وزن سبب می‌شود که کودکان، احساس تبعیض را از همان ابتدا تجربه نمایند.

 

با توجه به آثار سوء ‌زودهنگام روانی چاقی در کودکان، والدین حتی قبل از این‌که کودکان اضافه وزن پیدا کنند باید به وضعیت وزنی آنها توجه داشته باشند. در این راه والدین باید به کودکان خود کمک کنند تا سالم‌تر غذا بخورند و فعال‌تر باشند. به عنوان مثال، کودکان را به جای تماشای تلویزیون، در بازی‌هایی که همراه با تحرک بدنی می‌باشد شرکت دهند. در انتخاب غذایی نیز باید از همان دوران کودکی مواد غذایی سالم را جایگزین تنقلات ناسالم کنند. علاوه بر این درمان چاقی کودکان را به بهانه ‌این که آنان در سنین رشد هستند نباید به تاخیر بیندازند.

 

تمام نتایج منفی ناشی از چاقی و اضافه وزن، به مشکلات جسمی مربوط نمی‌شود. در برخی موارد تاثیرات روحی این مشکل نیز فرد را درگیر خواهد کرد. چاقی در دوران کودکی یا نوجوانی باعث می‌شود فرد اعتماد به نفس کافی نداشته و در نتیجه در مسائل درسی و کاری خود با مشکل مواجه می‌شود. این حس حتی گاهی می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. او همواره از اندام نامتناسب خود خجالت می‌کشد و سعی می‌کند در محیط‌های جمعی کمتر عرض اندام کند.

 

در برخی موارد اختلالاتی چون افسردگی، اعتماد بنفس پایین، زورگویی، حساسیت بیش از حد روی وزن می تواند دستیابی به سلامت را سخت تر کند. عوامل استرس زا می توانند موجب پرخوری احساسی، بدرفتاری و در نتیجه اختلال در خوردن و وضعیت بی ثبات کودک شود. کودکانی که تحت استرس بیشتری هستند احتمال پرخوری در ان ها بیشتر بوده و کودک سعی دارد از این طریق عدم پذیرش یا اعتماد بنفس خود را جبران کند.

 

استرس مزمن می تواند اختلالات خواب، خستگی و عدم تمایل به شرکت در فعالیت های گروهی را باعث شود. خستگی و خواب ناکافی خود از عوامل تشدید کننده اضافه وزن است. از طرفی زندگی در شرایط پر استرس مانند فقر و یا اضطراب و افسردگی می تواند موجب تحریک پاسخ نورواندوکرینی شود. که شامل فعالیت محور غده هیپوتالاموس و سیستم اعصاب سمپاتیک شده و از طریق تولید کورتیزول بیشتر چاقی شکمی، مقاومت به انسولین و سندروم متابولیک را ایجاد کند. در این موارد تشخیص عوامل موثر و درمان آن از طریق مشاورین متخصص ضروری است.

 

والدین نقش مهمی در تامین زندگی سالم و پویای کودکان خود دارند. برنامه غذایی منظم و سالم، وضع محدودیت ها و قوانین لازم، در دسترس قرار دادن غذاهای مناسب و ایجاد محیطی امن و آرام برای کودک می تواند از مهمترین مواردی باشد که والدین برای حفظ سلامت جسم و روان کودک خود باید به آن توجه کنند. اختلالات خوردن همچون محرومیت غذایی، رژیم های سخت، پرخوری عصبی و بی اشتهایی عصبی در افراد چاق بیشتر بروز می کند. شیوع اختالات خوردن نیز در نوجوانانی که تصور منفی در مورد تناسب اندام خود دارند بیشتر است و کمتر از سایرین رژیم های غذایی و فعالیت بدنی مناسب را دنبال می کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما