سپتامبر 21
بازدید : 7550
نظرات : بدون دیدگاه
ویژگی یک مربی مهد نمونه

مربی مهد کودک باید قبل از هر چیزی به کار خود عشق بورزد و آن را با جان و دل انجام دهد. مربی مهد کودک بودن همیشه کار ساده‌ای نیست و در واقع گاهی اوقات چالش برانگیز هم است. مربیانی که عاشق کار خود بوده و احساس می‌کنند که تاثیرگذار هستند، می‌توانند در بچه‌های مهد کودک  انگیزه ایجاد کنند. دوست داشتن […]

مربی مهد کودک باید قبل از هر چیزی به کار خود عشق بورزد و آن را با جان و دل انجام دهد. مربی مهد کودک بودن همیشه کار ساده‌ای نیست و در واقع گاهی اوقات چالش برانگیز هم است. مربیانی که عاشق کار خود بوده و احساس می‌کنند که تاثیرگذار هستند، می‌توانند در بچه‌های مهد کودک  انگیزه ایجاد کنند. دوست داشتن بچه‌ها برای یک مربی مهد کودک کافی نیست. گرچه بچه‌ها دوست داشتنی هستند، اما گاهی اوقات لجبازی می‌کنند. در این شرایط مربی مهد کودک باید به اندازه‌ی کافی انگیزه داشته باشد تا به موانع پیش رو غلبه کند. اگر تدریس آتش شوق را در دل مربی مهد کودک شعله ور نکند، باید به دنبال شغل دیگری باشد.

 

مربی الگوی جایگزین پدر و مادر در مهد کودک می باشد و نقش اصلی را در مهد کودک و اجتماع ایفا می کند. یک مربی می تواند با اخلاق و رفتار و برخورد خود یک کودک را جذب مهد کودک و علاقمند به یاد گیری و آموزش کند و یا بالعکس کودک را میتواند از مرکز آموزش و یادگیری منزجر کند. روانشناسان معتقدند هر مشکلی که در زندگی کودک روی می دهد اثری از خود در او بجا می گذارد و می تواند در زندگی آینده کودک شدیداً مؤثر واقع شود.

اگر رفتارخانواده ومربیان و معلمان با کودک بر اساس اصول صحیح تربیتی و به شکلی مناسب انجام گیرد اثر بسیار مطلوبی در رشد و تکامل شخصیت او خواهد گذاشت و در غیر اینصورت زمینه انحراف، نا هنجاری و بزهکاری کودک را فراهم می سازد. پدر ، مادر ، مربی، معلم، مهد کودک و مدرسه از اولین هایی هستند که کودک را تحت تأثیر قرار می دهند. بنابر این شناخت مربی از کودک سبب می شود که در روابط خود با آن ها شرایط، استعدادها ، وضعیت خانوادگی و… هر کدام را جداگانه در نظر بگیرد و بر همان اساس با آن ها رفتار نماید و به ویژه به تفاوت های فردی که یکی از اصول اساسی در تعلیم و تربیت است توجه دقیق داشته باشد.

همچنین مربی باید با خصوصیات رشد و احتیاجات کودکان در هر گروه سنی آشنایی داشته باشد زیرا هیچ مربی نمی تواند بدون شناخت کودک از لحاظ رشد ذهنی- عاطفی، روانی- اجتماعی و… در آموزش خود موفقیتی را کسب نماید. بکار گیری شیوه صحیح تربیتی و آموزشی به وسیله مربی باعث می شود که نه تنها شخصیت کودک به خوبی پرورش یابد بلکه باعث پیشگیری از بسیاری از عقده ها، فشارها، اختلالات عصبی، روانی و مشکلات رفتاری در کودکان شود. در نتیجه می توان گفت که نقش مربی در تربیت کودکان و پرورش نسل آینده در هر کشوری بسیار مهم و اساسی است.

  • ویژگی ها و مشخصات یک مربی خوب :
  1. دارای جسمی سالم و قوی
  2. دارای روح و روانی سالم
  3. علاقمند به شغل و کودکان
  4. صبور و بردبار
  5. خوشرو و خوش اخلاق
  6. خوش بیان
  7. مرتب و منظم
  8. توجه استعدادها و تفاوت های فردی کودکان
  9. دارای حافظه خوب و هوش کافی
  10. دارای اطلاعات و معلومات کافی
  11. دارای طرح و برنامه ریزی دائمی
  12. دارای قدرت مدیریت و رهبری
  13. ثبات و قاطعیت در تصمیم گیری

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما