ویژگیهای رفتاری بلوغ نوجوان اتیسمی

از نظر ویژگی های جنسی، نوجوانان مبتلا به اتیسم شبیه همسالان غیر اوتیستیک خود می باشند. تفاوت بین آن ها بیشتر بر سر رفتارهای انطباقی با شرایط جنسی ایجاد شده می باشد. بسیاری از نشانه ها و پیام های جنسی و عاطفی در این سن، که برای بسیاری از نوجوانان آشنا و قابل درک است، […]

از نظر ویژگی های جنسی، نوجوانان مبتلا به اتیسم شبیه همسالان غیر اوتیستیک خود می باشند. تفاوت بین آن ها بیشتر بر سر رفتارهای انطباقی با شرایط جنسی ایجاد شده می باشد. بسیاری از نشانه ها و پیام های جنسی و عاطفی در این سن، که برای بسیاری از نوجوانان آشنا و قابل درک است، برای نوجوانان مبتلا به این اختلال قابل درک نیست و در نتیجه ممکن است پاسخ های بسیار ابتدایی، عینی و یا دور از عرف و ملاحظات اجتماعی بدهند.

 

برای مثال به جای آغاز سنجیده و ظریف یک گفتگو و ارتباط مناسب و یا عاطفی با افراد همجنس و یا جنس مخالف؛ ممکن است در همان ابتدا بسیار به او خیره شود، فاصلۀ فیزیکی را رعایت نکند و یا تقاضاهای نامعقول و مخالف عرف از او داشته باشد. مشکلات رفتاری آن ها در زمینۀ جنسی بیشتر ناشی از عدم شناخت و ویژگی های زیستی دوران بلوغ و فقدان آگاهی از ملاحظات اجتماعی، فرهنگی، عرفی و عدم درک نشانه ها و ژست ها می باشد. برخی از این مشکلات رفتاری عبارتند از:

 

  • خیره شدن به دیگران
  • تماس نامناسب و یا عدم رعایت فاصلۀ فیزیکی با آن ها
  • صحبت کردن دربارۀ موضوعات نامناسب
  • برهنه شدن یا خودارضایی و تماس با قسمت های خصوصی بدن در جمع
  • استفاده از روش های ناپخته و ابتدایی در ارتباط با جنس مخالف
  • انجام رفتارهای پر خطر و آمادگی برای ابتلا به بیماری های مقاربتی

 

بسیاری از والدینِ این نوجوانان به شدت نگران رفتار جنسی آن ها در اجتماع می باشند. خانواده در این مورد بهتر است رفتار های زیر را انجام دهد.

  • رفتارهای او در این زمینه نباید شما را متعجب و یا برانگیخته کند. به دنبال راه های مطلوب برای برخورد باشید و از هر نوع سرزنش، تحقیر و ایجاد احساس گناه و ترس در او بپرهیزید.
  • با او دربارۀ نحوۀ ارتباط با جنس مخالف صحبت کنید، به ویژه در زمان هایی که او نیاز به این صحبت ها دارد، مانند زمان مواجه شدن با موقعیت های هیجانی ناشی از ملاقات با جنس مخالف.
  • از او دربارۀ آنچه در این زمینه می داند و امیال و نگرانی هایش بپرسید.
  • در مورد ملاحظات اجتماعی و عرفی، حساسیت های جنس مخالف و مهارت هایی را که باید در این زمینه داشته باشد گفتگو کنید. به عبارتی محدودیت های واقعی و محکم را دربارۀ رفتارهای نامناسب به او بگویید.

 

بسیاری از نوجوانان، افت و خیزهای خلقی را به دلیل رشد زیستی، افزایش ترشح هورمون ها و بالا رفتن سریع خودآگاهی تجربه می کنند. افسردگی آنها از نوع بالینی نیست بلکه بیشتر از نوع غمگینی و احساس بیهودگی می باشد. برخلاف نوجوانان غیر اوتیستیک که در این سنین بسیار زیرکانه، نقص ها و نارسایی های خود را پنهان و نقاط قوت خود را بزرگ نمایی می کنند، نوجوانان مبتلا به اوتیسم، از سویی بیش از گذشته به نارسائی های ارتباطی و رفتاری خود آگاه می شوند و از سوی دیگر فاقد مهارت های همسالانشان برای پنهان کردن ضعف ها و بزرگ نمایی قوت خود می باشند.

 

 

ویژگی های رفتاری زیر در اعضای خانواده، بستگان و مربیان می تواند در کاهش افسردگی نوجوان کمک کند.

  • پذیرش بی قید و شرط نوجوان و محبت غیر مشروط به او
  • عدم بزرگ نمایی ضعف های او
  • عدم مقایسه او با همسالان
  • شناخت و رشد استعدادها و ظرفیت هایی که از آن برخوردار است.
  • درک نیازهای او و تحت فشار نگذاشتن وی برای برآورده ساختن آنچه دیگران برای او ضروری می دانند.
  • فراهم نمودن شرایط و تشویق او به شرکت در فعالیت ها و برنامه هایی که متناسب با علاقه و توانش می باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما