مدرسه جا گذاشتم!

اگر شما بچه‌ای دارید که نصفه‌ نیمه! به خانه می‌آید و همواره شماری از وسایل شخصی خود را از جمله مداد، کیف و یا کلاه را در مدرسه جا می‌گذارد از خواندن این راهنمایی‌ها دریغ نکنید! اگرچه در بسیاری از موارد این‌گونه سهل‌انگاری‌ها ضرر مالی چندانی را به همراه ندارد، اما خیلی ناامیدکننده است که […]

اگر شما بچه‌ای دارید که نصفه‌ نیمه! به خانه می‌آید و همواره شماری از وسایل شخصی خود را از جمله مداد، کیف و یا کلاه را در مدرسه جا می‌گذارد از خواندن این راهنمایی‌ها دریغ نکنید! اگرچه در بسیاری از موارد این‌گونه سهل‌انگاری‌ها ضرر مالی چندانی را به همراه ندارد، اما خیلی ناامیدکننده است که مرتباً برای بچه مدرسه‌ای خود جا مدادی بخرید و یا در مدرسه پیگیر وسایل گم شده فرزند خود باشید. «گم کردن» عادتی است که به راحتی نمی‌توان آن را تغییر داد و نیازمند تمرین و حمایت است. نکات زیر را مورد توجه قرار داده و از آن‌ها استفاده کنید.

 

  •  آشنایی با سیستم

تا حد توان با سیستم مدرسه فرزند خود آشنا شوید. سیستم آموزشی، برنامه درسی و بخش‌های مختلف مدرسه به شما کمک فراوانی می‌کند تا برای جلوگیری از گم شدن وسایل فرزند خود بهتر برنامه‌ریزی کنید و در صورت گم شدن، راحت تر آن‌ها را بیابید. شما باید بدانید که در هر روز چه وسایلی و کتاب‌هایی مورد نیاز کودک شما است، این وسایل را فهرست کنید و به صورت یک برنامه در محلی مناسب نصب کنید. بچه مدرسه ای‌های خود را موظف کنید که پیش از خروج از خانه فهرست تهیه‌شده را بخوانند و وسایل غیرضروری را با خود به مدرسه نبرند. مزیت دیگری که این کار دارد، این است که اجازه نمی‌دهد چیزی نیز در خانه جا بماند. از معلم کلاس بپرسید که بچه‌ها وسایل خود را کجا باید نگهداری کنند. شاید کمد، آویز و یا محل خاصی وجود داشته باشد. همچنین شاید مکانی برای نگهداری وسایل گم شده مشخص شده باشد که دانستن آن خالی از لطف نیست. اگر شخص خاصی در مدرسه وجود دارد که مسئول وسایل گم شده است حتماً با او صحبت کنید و به او اطلاع دهید که فرزند شما در تلاش است تا خود را منظم کند.

 

  • حمل حداقل وسایل

هر چه وسایل حمل شده بیشتر باشد به همان میزان نگهداری آن‌ها نیز دشوارتر خواهد بود. پیش از خروج کیف و پوشاک فرزند خود را بررسی کنید. از حمل وسایل گران‌قیمتی که ارتباطی با کتاب درس و مدرسه ندارد، جلوگیری کنید. حمل کلاه و کاپشن در روزهایی که می‌دانید هوا گرم است کار غیرضروری است. همچنین استفاده از جا مدادی‌هایی توصیه می‌شود که از بیرون داخل آن‌ها را می‌توان دید، زیرا نه تنها پیدا کردن وسایل را راحت تر می‌کند بلکه می‌توان مرتباً داخل آن‌ها را کنترل کرد.

 

  • برچسب برای همه وسایل

همه وسایل را برچسب بزنید، حتی لباس‌ها، روی آن‌ها نام و کلاس فرزند خود را ذکر کنید. البته این کار برای کلید در خانه توصیه نمی‌شود. روی لباس‌ها بدوزید و روی مداد و جامدادی چسب بزنید و از این طریق خاطر خود را آسوده کنید که در صورت گم شدن نیز احتمال پیدا شدن آن‌ها بسیار بالااست. به آن‌ها بیاموزید که همه وسایل را پس از استفاده در جای خود بگذارند. اگر کلاس شنا داشتند، جوراب‌ها را پس از درآوردن در درون کفش بگذارند و به همراه لباس‌ها آن‌ها را به صورت مرتب در درون کمد قرار دهند.

 

  • علم به داشته‌های خود

اگر شما لیستی از همه آنچه فرزند شما طی روزهای هفته به مدرسه می‌برد و می‌آورد تهیه کنید، شگفت‌زده خواهید شد. در بعضی روزها او باید فقط یک لباس شنا به مدرسه ببرد، اما در بعضی روزهای شلوغ او باید لباس شنا، کیف، کتاب، جامدادی، دفتر، پاک کن، کلاه، لباس گرم، قمقمه، کتاب کار و… را با خود حمل کند که در این صورت امکان گم شدن برخی اقلام وجود دارد. تهیه این فهرست به فرزند شما کمک می‌کند تا بدون کم و کاست وسایل خود را به خانه بازگرداند. گرفتن عکس می‌تواند کمک بزرگی باشد برای فرزندانتان تا به درستی به خاطر بیاورند که در درون هر کیف، فولدر و جامدادی چه وسایلی وجود دارد. شما می‌توانید با تهیه عکس حافظه او را یاری کنید. انجام این کار فی نفسه به تنهایی باعث می‌شود تا کودک شما نسبت به داشته‌های خود احساس مسئولیت بیشتری کند و نگهداری از آن‌ها با دقت بیشتری انجام دهد.

 

  •  مرتباً چک کنید

به ندرت پیش می‌آید که پس از گذشت یک ماه یک دست مداد رنگی بدون کم و کاست همچنان در جای خود وجود داشته باشد! روزهایی را مشخص کنید و به طور مرتب آن‌ها را چک کنید (اگر فرزند شما سابقه بالایی در گم کردن دارد، این کار را به صورت روزانه انجام دهید). این کار را با همراهی فرزند خود و به کمک عکس‌هایی که از پیش‌گرفته‌اید و لیست هایی که تهیه‌کرده‌اید انجام دهید. این کار برای آن‌ها بسیار آموزنده است. بچه‌های مدرسه‌ای با این کارها خیلی سرگرم می‌شوند و احـساس مسئولیت را از دوران ابتدایی فرا می‌گیرند.

 

  • به دنبال گم شده‌ها بگردید

فرزند شما باید یاد بگیرد که هرگاه چیزی گم می‌شود باید به دنبال آن گشت. احساس مسئولیت باید در آن‌ها شکل بگیرد. از آن‌ها بخواهید که به دنبال وسایل گم شده خود بگردند، در مدرسه، و اگر احساس می‌کنید که این کار برای آن‌ها سخت است یا نیاز به کمک دارند، نشانی بخش‌هایی را که باید برای پیدا کردن وسیله گم شده خود به آنجا مراجعه کنند را روی کاغذ بنویسید و در اختیار فرزندان خود قرار دهید. ممکن است فرزند شما به خاطر سن کم نتواند از میان اشیای گم شده دیگر، جامدادی گم شده خود را که مقداری از آن زیر یک کیف پنهان شده است تشخیص بدهد، زیرا بچه‌ها تصویری از اشیا در ذهن خوددارند و دقیقاً به دنبال آن تصویر می‌گردند و اگر تغییر کوچکی در آن شیء داده شود، نمی‌توانند آن را تشخیص بدهند. برای ارتقای مهارت جست و جوی آن‌ها می‌توانید اشیا را از زاویه‌های گوناگون به آن‌ها نشان دهید یا از بازی‌های جست و جویی استفاده کنید که در اکثر موبایل‌ها و رایانه‌ها وجود دارد.

 

  • تشویق

در صورتی که مشاهده کردید فرزند شما به سختی تلاش می‌کند تا وسایل خود را به صورت منظم حفظ و نگهداری کند شاید لازم باشد، شما نیز با کارهایی کوچک او را تشویق کنید. بهتر آن است که برای هر یک از وسایل شخصی فرزند خود امتیازی قائل شوید و در صورتی که پس از گذشت یک هفته به عنوان مثال شاهد بودید که او همواره مدادهای خود را درون جامدادی قرار می‌دهد و یا لباس فرم مدرسه خود را همیشه آویزان می‌کند امتیازهای او را جمع کنید و برای هر امتیازی تشویق خاصی را از پیش معرفی کنید. فراموش نکنید که در صورت رعایت چند نکته و فراموش کردن تنها یک مورد به او اخم نکنید، زیرا تغییر برخی عادت‌ها نیازمند زمان زیادی است. به او فرصت کافی بدهید.

 

  •  بعضی «گم‌ها شدن ها» اجتناب‌ناپذیر است

خود ما نیز به عنوان افراد بالغ گاهی دسته کلید یا تلفن همراه خود را جا می‌گذاریم. قبول کنید در کلاس درسی که فرزند ما در آن قرار دارد بچه‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند که در آن محیط شلوغ بعضاً برخی وسایل شبیه به هم هستند و در نتیجه توسط دیگر دانش‌آموزان به اشتباه برداشته می‌شوند و لذا بعضی «گم‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده و قابل‌درک است، اما اگر این اتفاق بیش از حد معمول رخ دهد نگران کننده است.»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما