خمیربازی، راهی برای کنترل بیش فعالی

خمیر بازی، ماده نرم و شکل‌پذیری است که برای بازی بچه‌ها در خانه یا مدرسه استفاده می‌شود. برای بسیاری از کودکان بازی با گل رس یا خمیر بازی اولین تجربه سه بعدی هنری می باشد. در هنگام بازی با گل رس یا خمیر بازی انگشتان کودک تماس مستقیم با مواد دارد. کار کردن با گل […]

خمیر بازی، ماده نرم و شکل‌پذیری است که برای بازی بچه‌ها در خانه یا مدرسه استفاده می‌شود. برای بسیاری از کودکان بازی با گل رس یا خمیر بازی اولین تجربه سه بعدی هنری می باشد. در هنگام بازی با گل رس یا خمیر بازی انگشتان کودک تماس مستقیم با مواد دارد. کار کردن با گل رس یا خمیر باعث می شود مقداری از حالات مختلف (برای مثال خشونت) کودک به ماده منتقل شود.

 

از طرفی کودک با خمیر بازی رویاها و علایق خود را بروز می دهد. کمک به افزایش حس عمقی و لامسه دست، افزایش قدرت و بهبود حرکات ظریف دست و افزایش هماهنگی چشم و دست، افزایش توجه و تمرکز، رها کردن اندروفین در خون و کمک به بهبود سیستم ایمنی و گردش خون، پرورش قوه ابتکار و خلاقیت، پرورش قوه تخیل و تفکر، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، بهبود مهارت های حل مشکل، کنترل رفتارهای خشونت آمیز و استرس زا و ایجاد امنیت و آرامش از فوائد بازی با خمیر و گل رس است.

 

بیش فعالی بر حیطه های متعددی از فعالیت کودک از جمله: سرعت و میزان کار، درک دستورات شفاهی، پردازش فکر، توجه و تمرکز، مشکلات حافظه، ایجاد ارتباطات صحیح بین آموخته ها، رمز گشایی و رمزگردانی، نظم و انضباط، سازماندهی، درک روابط فضایی و هماهنگی چشم و دست اثر می گذارد.

 

خمیر بازی در زمینه رفع یا تخفیف مشکلات حافظه، توجه، تمرکز، درک روابط فضایی، بهبود حرکات ظریف دست هماهنگی چشم و دست، سازماندهی، تخلیه هیجانی و آرامش به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اثر بسزایی دارد. به طور مثال در کودکی که به علت وجود رفتار تکانشی به ظاهر پرخاشگر و خشن است و در جایی که اذیت کردن، کتک زدن، و یا پرتاب کردن شیئی به طرف سایرین قابل قبول نیست وی می تواند خمیر را بکوبد آن را به روی میز بیاندازد، آن را خم کند و البته این کارها اعمال خراب کننده نیستند زیرا دوباره می توان خمیر را به صورت اول در آورد. بازی با خمیر و گل برای کودک آرام بخش است. کودک می تواند خمیر را دستمالی کند چنگ بزند فشار دهد در آن حفره ایجادکند. آن را پهن کند. اشیاء کوچک را در آن پنهان کند و سپس پیدا کند.

 

کودک از گل رس و یا خمیر بازی برای ساختن انسان، حیوان، درخت و اشیاء دیگر استفاده می کند. می توان همراه خمیر و گل به کودک اشیائی مثل دکمه، مداد، سکه یا چوب بستنی وغیره داد تا به جای چشم و دست پای آدمک خمیری به کار گیرد. برای کودکان سه ساله نهایتا ۳۰ دقیقه بازی با خمیر کافی است و در سنین بالاتر با توجه به علاقمندی کودکان این زمان افزایش می یابد. بعد از بازی با خمیر برای شستن دست ها به کودک تذکر دهید.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما