اپیدمی خاموش

یک میلیارد نفر از ساکنان کره خاکی به درجاتی از کم‌شنوایی مبتلا هستند؛ هشداری که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌کند. جوانان و نوجوانان به طرز نگران کننده‌ای بدون توجه به حد صوتی مجاز، از وسایل صوتی استفاده می‌کنند. این موضوع خطر بروز کم شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را افزایش […]

یک میلیارد نفر از ساکنان کره خاکی به درجاتی از کم‌شنوایی مبتلا هستند؛ هشداری که سازمان بهداشت جهانی از آن به عنوان اپیدمی خاموش یاد می‌کند. جوانان و نوجوانان به طرز نگران کننده‌ای بدون توجه به حد صوتی مجاز، از وسایل صوتی استفاده می‌کنند. این موضوع خطر بروز کم شنوایی و پیرگوشی زودهنگام را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل باید مداخله‌های آموزشی لازم انجام شود. میزان شیوع کم شنوایی در کشور ۳.۷ مورد در هر هزار تولد زنده مشخص شده، اما این رقم در استان‌های مختلف، متفاوت است. در بعضی استان‌ها مانند چهارمحال و بختیاری این رقم تا دوبرابر نیز اعلام شده است. این استان‌ها از نظر ژنتیکی، ازدواج فامیلی، بهداشت و سلامت شنوایی دچار مشکل هستند.

 

آمارهایی از سطح جهان جمع شده است که نشان می‌دهد حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان با درجات مختلفی از کم شنوایی روبرو هستند یا به دلیل بیماری، شرایط کاری و زندگی در معرض ابتلا به آن قرار دارند؛ به همین دلیل از این مشکل به عنوان «اپیدمی خاموش» نام برده می‌شود. حدود ۳۶۰ میلیون نفر از این رقم دارای کم شنوایی شدید و عمیق تا سطح ناتوانی هستند. ۳۲۸ میلیون نفر از این تعداد را بزرگسال و ۳۲ میلیون نفر را کودکان کمتر از ۱۵ سال تشکیل داده‌اند. در میان جمعیت بزرگسالان نیز ۱۸۳ میلیون نفر مرد و ۱۴۵ میلیون نفر زن هستند.

 

در حال حاضر کم شنوایی از نظر بار بیماری‌ که به دولت و مردم وارد می‌شود در جایگاه پانزدهم و از نظر ایجاد معلولیت در جایگاه دوم در میان سایر بیماری‌ها قرار دارد؛ این یعنی کم شنوایی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت و مشکلات تنفسی، معلولیت بیشتری ایجاد می‌کند.

 

کم‌شنوایی عارضه‌ای است که در هر سنی از دوران کودکی می‌تواند رخ دهد،‌ برخی از کودکان از بدو تولد دچار این مشکل هستند و برخی دیگر در سال‌های اولیه زندگی خود با این عارضه روبه‌رو می‌شوند. کاهش شنوایی در سنین کودکی موجب می‌شود تا کودک نتواند به‌میزان لازم با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند و واکنش‌های سریع و درستی داشته باشد، پس اگر هرگونه بی‌توجهی به محیط اطراف و صداها را در کودک خود مشاهده می‌کنید، باید او را برای سنجش شنوایی نزد پزشک ببرید.

 

انواع کم‌شنوایی گوش در کودکان مادرزادی و اکتسابی است و یکی از عوامل پدید‌آورنده این مسئله عفونت‌های دوران بارداری مادر مثل سرخک است هرچند که عواملی دیگر مانند سابقه خانوادگی،‌ سندروم‌های ژنتیکی و اختلال در مغز یا سیستم عصبی می‌تواند دخیل باشند. عفونت‌ های درمان نشده گوش میانی در ابتدای تولد چند ماهگی، سر و صدای بیش از حد مانند آتش‌بازی، ضربه جدی به سر و سوراخ شدن پرده گوش از مواردی است که اگر به آن توجه نشود کم‌شنوایی اکتسابی را برای کودک به ارمغان می‌آورد.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما