چرا پنهان کاری شکل می گیرد؟

پنهان کاری ها از زمانی شکل می گیرد که ارتباط خوبی در محیط خانواده شکل نمی گیرد حتی در میان والدین چون در یک جاهایی خانم به کارهای همسرش اعتراض کرده و مرد چون نمی خواهد چراها شکل بگیرد شروع به پنهان کاری می کند و با خود می گوید دلیل ندارد که بخواهم توضیح […]

پنهان کاری ها از زمانی شکل می گیرد که ارتباط خوبی در محیط خانواده شکل نمی گیرد حتی در میان والدین چون در یک جاهایی خانم به کارهای همسرش اعتراض کرده و مرد چون نمی خواهد چراها شکل بگیرد شروع به پنهان کاری می کند و با خود می گوید دلیل ندارد که بخواهم توضیح دهم، پس لازم نیست حرفی بزنم.

 

یکی از مشکلات بین همسران در عدم مهارت برقراری ارتباط است، با اعتراض به شخص که به شکلی در خانواده همیشه مطرح بوده، طبیعتا بهم می ریزد و خشم انفجاری درونش شکل می گیرد و این خشم انفجاری باعث می شود که دست زن را می گیرد و می گوید برویم طلاقت بدهم.

 

هر زندگی با هر ویژگی که تشکیل می شود دارای فراز و فرودهایی است جاهایی است که پسر ناز پرورده و یک جاهایی خانم نازپروده است. زندگی به مانند مومی است که شکل و شمایل ندارد و ما این شکل و شمایل را به آن می دهیم. در بین خانواده ها و همه اقوام یک زبان مشترک از جنس محبت است که ما چگونه سازگاری و سازش مان را در رابطه با اصلاح این امور انجام دهیم.

 

در ابتدا در خصوص پنهان کاری فرزندان باید گفت، متاسفانه پنهان کاری فرزندان تبعات جبران ناپذیری دارد و ممکن است آینده آنان را به مخاطره بیندازد. هنگامی که فرزندان از سنین کودکی با پنهان کاری خو می‌گیرند ممکن است در نوجوانی و جوانی نیز با همین رویه، اشتباهات کوچک و بزرگ خود را از خانواده پنهان کنند از این رو باید والدین در روش‌های تربیتی خود، پنهان کاری در فرزندان را از میان ببرند.

 

وقتی والدین با فرزندان خود رابطه‌ای دوستانه و صمیمی ندارند این خصوصیت، اولین گام در جهت پنهان کاری فرزندان است به گونه‌ای که بی مهری و بی توجهی والدین موجب فاصله گرفتن فرزندان شده و آن ها را مجذوب دوستان و افرادی می‌کند که ممکن است صلاحیت لازم برای دوستی را نداشته باشند.

 

این گونه فرزندان اگر از روی لجاجت و یا غفلت مرتکب خطایی شوند به دلیل فقدان رابطه صمیمی با والدین آن را پنهان می‌کنند از این رو ممکن است حتی رفتارهای پرحطر فرزندان از دید والدین پنهان بماند و فرزندان را دچار مشکلات جدی نماید. نظارت مستقیم بر رفتار فرزندان یکی دیگر از آسیب‌های جدی در پنهان کاری است، نظارت مستقیم بر رفتار فرزندان تا سن ۷ سالگی مورد تاکید است اما بعد از این سن باید نظارت‌ها به طور غیرمستقیم اعمال شود تا فرزندان برای فرار از کنکاش و تجسس والدین در حریم شخصی شان به پنهان کاری روی نیاورند.

 

بی اطلاعی خانواده‌ها از وسایل ارتباطات جمعی و فناوری‌های مدرن خود بسترهای لازم برای پنهان کاری را فراهم می‌کند اگر والدین بتوانند آموزش‌ها و مهارت های لازم در زمینه شناخت فناوری های روز را فرا بگیرند نظارت بهتری بر رفتار فرزندان خود در فضای مجازی و به خصوص در استفاده از تلفن همراه خواهند داشت.

 

ترس و نگرانی از تنبیه یکی از مولفه‌های مهم در پنهان کاری می باشد، اگر فرزندان واهمه کمتری از تنبیه و برخوردهای تند داشته باشند بهتر می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با والدین در میان بگذارند. متاسفانه ترس و نگرانی از تنبیه از سن کودکی می‌تواند آثار مخربی بر رفتار افراد در سنین نوجوانی و جوانی بگذارد و آن ها را به سوی پنهان کاری سوق دهد به همین دلیل خانواده‌ها به جای تنبیه و برخوردهای تند از روش‌های تربیتی دوستانه و مناسب استفاده کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما