رنگ لباس و رشد شخصیت

رنگ‌ها بر احساسات و روان افراد تأثیرهای متفاوتی دارند و هر رنگ تأثیر خاصی را بر روی مغز می‌گذارد، ازاین‌رو رنگ فرم مدرسه نیز بر ایجاد نشاط یا کسلی دانش‌ آموزان تأثیر مستقیم خواهد داشت.   به این دلیل که رنگ‌های تیره مانع فعالیت و جنب‌وجوش دانش آموزان می‌شود توصیه‌ شده، برای فعال کردن دانش‌آموزان […]

رنگ‌ها بر احساسات و روان افراد تأثیرهای متفاوتی دارند و هر رنگ تأثیر خاصی را بر روی مغز می‌گذارد، ازاین‌رو رنگ فرم مدرسه نیز بر ایجاد نشاط یا کسلی دانش‌ آموزان تأثیر مستقیم خواهد داشت.

 

به این دلیل که رنگ‌های تیره مانع فعالیت و جنب‌وجوش دانش آموزان می‌شود توصیه‌ شده، برای فعال کردن دانش‌آموزان در فصل پاییز و زمستان که روزهای کوتاهی دارد، باید از رنگ‌های شاد استفاده کرد چون سبب ادراک هوشی و قوای روحی بیشتری می‌شود.

 

آنان همچنین توصیه می‌کنند از آن جا که دختران برای انتخاب پوشش خود دقت و حساسیت زیادی به خرج می‌دهند، باید برای لباس فرم آنان توجه ویژه‌ای شود و نه‌تنها رنگ فرم دانش آموزان، بلکه در پوشش معلمان و فضای آموزشگاهی نیز از رنگ‌های نشاط‌ آور استفاده شود. رنگ لباس به‌عنوان عاملی در تکامل شخصیت افراد است.

 

مدرسه نخستین مکان رسمی است که دانش آموزان وارد آن شده و تجربه می‌آموزند. همسانی رنگ لباس آن‌ها در یک کلاس، عاملی است که قانون پذیری، تبعیت و اجتماعی شدن را در کودکان پرورش می‌دهند. در واقع وقتی بچه‌ها خود را برابر باهم می‌یابند ارتباط‌‌گیری اجتماعی‌شان تسهیل خواهد شد.

 

انسان، رنگ و طبیعت به‌طور مداوم در تعامل با یکدیگر هستند و دین مبین اسلام به پوشش افراد و نحوه انتخاب رنگ لباس توصیه‌های فراوانی کرده است. با وجود این که دانش آموزان در طبقات اجتماعی، اعتقادی و فرهنگی مختلفی هستند، سادگی و برابری را درک می‌کنند و هنگامی‌که خود را مانند یکدیگر ببینند، ارتباط‌ گیری اجتماعی‌شان آسان‌تر می‌شود.

 

دین اسلام توصیه کرده است اگر افراد طولانی‌مدت لباس‌ های تیره بپوشند، باگذشت زمان برای آن‌ ها کسالت‌های روحی و روانی ایجاد می‌شود یا ممکن است، این اختلالات را تشدید کند. در روایات اسلامی پوشیدن رنگ‌های تیره مکروه است و توصیه‌شده افراد از لباس‌هایی با رنگ‌ های روشن، مگر در شرایط خاصی مانند عزاداری و سوگواری مخصوصا ماه های محرم و صفر استفاده کنند.

.

رنگ‌های آبی، سبز، خاکستری تعدیل‌کننده نیازهای روحی و روانی افراد بوده و درنهایت تأمین‌کننده سلامت جسم و تعادل و روح افراد هستند. در دین اسلام همچنین برای پوشش فرزندان به رنگ سفید تأکید فراوان شده است. انتخاب رنگ لباس را در تخیلات و حالات روانی کودکان و نوجوانان مؤثر است؛ استفاده هرکدام از رنگ‌ها برای دانش آموزان دختر و پسر می‌تواند وسیله شادی، غم، ترس، لذت و دوست داشتن و انتقام در آن‌ها شود.

.

با توجه به اینکه لباس مناسب در مسائل شخصیتی و رفتاری فرد مؤثراست، باید آموزش‌ و پرورش اولیاء، دانش آموزان و مربیان به این موضوع نگاه جدی داشته باشند، ھﺪف ﻣﺎ از ﭘﯿﮕﯿﺮی و ایجاد نمایشگاه ﻣﺪ و ﻟﺒﺎس  اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ طی نظرسنجی از سه ضلع (اولیاء، دانش آموزان و مربیان)، شکیل‌ترین و زﯾﺒﺎﺗﺮﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮل را باقیمت ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان اراﺋﻪ دهیم.

.

در زمینه لباس فرم مدارس باید به کیفیت پارچه توجه داشت، کیفیت دوخت و دوخت صنعتی بسیار حائز اهمیت است، مدل لباس نیز باید متناسب با شاخص‌های اسلامی باشد و در عین‌حال همچنین شکیل و زیبا باشد. رنگ‌های روشن سمبل جنبه‌های مثبت زندگی بوده و فعالیت عمومی را در انسان افزایش می‌دهد، درصورتی‌که رنگ‌های تیره و تاریکی چون سیاه، قهوه‌ای و سرمه‌ای باعث کم شدن فعالیت در افراد شده و حالات سکون، انفعال و غم و اندوه را به همراه دارند. به نظر می‌رسد، باوجود اهمیت و نوع رنگ فرم که می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت دانش آموزان مؤثر واقع شود، بهتر است این عامل نیز در تهیه لباس مناسب در مدارس لحاظ شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما