امر به تمامی معروفات

موضوع امر به معروف نباید فقط به بحث عفاف و حجاب محدود شود چرا که حوزه گسترده‌ای است و بسیاری از مباحثی که الان اتفاق می‌افتد، تأثیرات بدی را در جامعه خواهد داشت و نسبت به تقید دینی جامعه اثرگذار است. با روی خوش و اخلاقی نرم باید در بین کودکان و مخصوصا نوجوانان نفوذ […]

موضوع امر به معروف نباید فقط به بحث عفاف و حجاب محدود شود چرا که حوزه گسترده‌ای است و بسیاری از مباحثی که الان اتفاق می‌افتد، تأثیرات بدی را در جامعه خواهد داشت و نسبت به تقید دینی جامعه اثرگذار است. با روی خوش و اخلاقی نرم باید در بین کودکان و مخصوصا نوجوانان نفوذ کرد، با اخلاق و رفتار باید نوجوانان و جوانان را جذب کرد به طوری که بسیاری از نوجوانان ما متدین هستند اما ممکن است از ضعیف عمل کردن ما به انحراف رفته باشند پس در حوزه امر به معروف رفتار خیلی اثر دارد.

حوزه امر به معروف و نهی از منکر تخصصی است و هر کسی نمی‌تواند ورود پیدا کند پس این حوزه پیچیده انسانی نباید رها شود چرا که امام حسین(ع) برای این مورد قیام کردند. آمران به معروف و ناهیان از منکر باید عامل بوده و رفتاری سرشار از عطوفت و مهربانی داشته باشند همان طور که مقام معظم رهبری همیشه با جوانان و نوجوانان برخوردی عاطفی دارند بنابراین باید الگوی ما نیز باشند و امید که با بینش، تفکر و تدبیر بیشتر عمل کنیم تا مدینه فاضله شهدا را محقق سازیم.

در طول این همه سال دشمنان تلاش کردند با شبهه‌ افکنی عظمت ماه محرم و صفر را تنزل دهند اما هوشیاری حضرت امام (ره) که فرمودند محرم و صفر اسلام را زنده نگه‌داشته، باعث شد بیشتر و با شعائر دیگری به این موضوع بپردازیم.

در اربعین حسینی شاهد حضور ٢٠ میلیون نفر در کربلای معلی هستیم به طوریکه این اجتماع بزرگ دینی در هیچ تاریخ و مکانی سابقه ندارد و خود یک نوع معجزه است. با وجود سیل جمعیت اما می‌بینیم تبعات اندکی داشته و هر سال نیز به این جمعیت افزوده می‌شود تا این ظرفیت عظیم شیعیان همیشه پا برجا بماند. در پیاده‌روی اربعین همه نوع سن و سال از پیر، جوان، کودک، زن و مرد دیده می‌شود و با وجود تبلیغات سو حزب بعث طی سالیان متمادی اما همچنان مردم عراق با گذشت و دل و جان، تمام زندگی خود را برای زوار حسینی ایثار می‌کنند.

می توان از نفوذ افکار انحرافی در مدارس و دانشگاه‌ ها جلوگیری کرد؛ با افزایش جذابیت برنامه‌های مذهبی و اجتماعات مختلف باید از نفوذ افکار انحرافی جلوگیری کرد. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما نشأت گرفته از آموزه‌های عاشوراست و با توجه به هم زمانی آغاز ماه محرم با سال تحصیلی با تراکم برنامه‌ها مواجهیم اما باید مباحث امنیتی و انتظامی مورد توجه قرار گیرد.

فضاسازی میدانی و تبلیغی با حضور خواهران و برادران مبلّغ حوزه در مدارس با همکاری حوزه علمیه و سازمان تبلیغات اسلامی، سخنرانی با موضوع اخلاق عاشورایی، برگزاری نمایشگاه عاشورا و عفاف و حجاب اخلاق، حلقه‌های صالحین با موضوع درس‌های عاشورایی، تجلیل از دانش‌آموزان فعال در شورای امر به معروف، همایش احلی من‌ العسل در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی با حضور هزار دانش‌آموز از اقداماتی است که بسیاری از مدارس اجرا می کنند.

موضوع امر به معروف و نهی از منکر را تغییر دهید و به سمت واجبات و محرمات دیگر بروید و تمام تمرکز به حجاب نباشد، مثلا نماز، تشویق به نماز و خصوصا نماز جماعت در مدارس بسیار راه گشاست.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما