اکتبر 18
بازدید : 1012
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
همراه و همدل با خانواده

امام على (ع) فرمود: «خویشاوندان خود را گرامى بدار، چرا که آنان بال و پرِ تو هستند.»

هیچ کس، غربت و تنهایى و ناتوانى و بى کسى را دوست ندارد. همه خواستار قدرت و موقعیت و نفوذ و اعتبارند. این بال و پر «پرواز» و بازوى «توانایى» براى انسان، اقوام و خویشاوندانند که بودنشان قوّت قلب مى آورد و حمایتشان دلگرم مى سازد.
هر چه به تحکیم رابطه هاى فامیلى بپردازیم و «صله رحم» و رفت و آمد و حرمت نهادن و نیکى کردن و بال و پر دادن به یکدیگر در میان مجموعه یک خانواده و فامیل بیشتر باشد، اعتبار و قدرت و شوکت آنان افزوده مى شود. نیکى به بستگان، جاى دورى نمى رود.

 

ثمره احسان و اکرام نسبت به اقوام و عشیره، به خود انسان برمى گردد و آنان را به عنوان یک «پشتوانه» و «تکیه گاه» در هنگامه خطر و مواقع نیاز براى ما نگاه مى دارد. اگر از «خویشان»، خیربه همدیگر نرسد و همه بازوى یکدیگر نباشند، از بیگانگان و «اغیار» چه انتظارى است؟!…

 

اگر برنامه‌های حمایت و پشتیبانی کننده‌ای در درون خانواده نباشد که بتواند در شرایط بحرانی و آسیب‌پذیری افراد خانواده را از فشارهای روحی ـ‌ روانی وارده برهاند، ممکن است آنان را در مراحل تصمیم‌گیری دچار اشتباه‌های غیر قابل جبران کند.

 

همدلی روابط درون خانوادگی را بهبود می‌بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده نسبت به سایر افراد دیگر خانواده منجر می‌شود. انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به هم صحبت دارد وقتی ما بتوانیم از زاویه دید طرف مقابل به مشکل‌های او بنگریم، احساس تنهایی را از او گرفته و به‌عمیق‌ترین و ریشه‌دارترین نیاز آن‌ها که احساس ارزشمندی و مهم بودن است پاسخ مثبت داده‌ایم. زمانی که بتوانیم افراد خانواده، دوستان، اطرافیان و حتی افراد غریبه خود را در مواقع لزوم یاری دهیم و از آن‌ها یاری بگیریم، این همان قانون طلایی همدلی با دیگران است که جزء مهارت‌های لازم برای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی به‌شمار می‌آید.

 

آثار مثبت همدلی:

  1. عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند می‌شود.
  2. در طرفین احساس خوشایند و مثبت به‌وجود می‌آورد.
  3. فرد را از احساس تنهایی نجات می‌دهد.
  4. موجب اخذ تصمیم های صحیح‌تر می‌شود.
  5. از بسیاری تعارض‌ها و سوء تفاهم ها جلوگیری می‌کند.
  6. همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت، احساس و رفتار می‌شود.
  7. در تحکیم روابط همسران می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.
  8. احساس آرامش و قوی ادراک فرد را افزایش می‌دهد.
  9. موجب اعتماد به نفس می‌شود.
  10. زمینه شناخت بهتر و بیشتر از همسر را فراهم می‌آورد.
  11. روابط خانوادگی و اجتماعی را بهبود می‌بخشد.
  12. امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می‌نماید.
  13. میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش می‌دهد.
  14. بیان احساس‌های خود و درک احساس‌های همسر را آسان‌تر می‌کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما