او را در آغوش بگیرید

واژه بغلی شدن غلط است و هیچ پایه علمی ندارد. «بغل کردن» و در آغوش گرفتن کودکان به خصوص در گروه سنی صفر تا دو سال از مهم ترین نیازهای عاطفی آن هاست.

منظور ما از بغل کردن، یک بغل گرفتن واقعی است! نه اینکه او را کمی قلقلک داده باشید یا گونه او را خیلی معمولی بوسیده باشید. منظور از بغل کردن کودک، در آغوش گرفتن اوست به طوری که او صدای قلب شما را برای لحظاتی طولانی بشنود و گرمای وجود شما را حس کند و احساس امنیت و آرامش به او دست دهد. منظور از بغل کردن کودک، همان در آغوش گرفتن سنتی است که ممکن است والدین تان در مورد شما اینکار را زیاد انجام داده باشند.بغل گرفتن

 

عمدتا عوام و کسانی که دانش لازم در ارتباط با مسائل کودکان را ندارند و نیاز کودک به بغل کردن را درک نمی کنند مدعی می شوند اگر مادر زمان زیادی در طول روز کودک خود را در آغوش بگیرد وی در اصطلاح «بغلی» می شود. واژه بغلی شدن غلط است و هیچ پایه علمی ندارد. «بغل کردن» و در آغوش گرفتن کودکان به خصوص در گروه سنی صفر تا دو سال از مهم ترین نیازهای عاطفی آن هاست. کودکان نیازهای عاطفی خود را با گریه کردن و رفتارهایی از این قبیل به والدین خود نشان می دهند.

 

اهمیت برقراری ارتباط عاطفی مادر و نوزاد به گونه‌ای است که به محض تولد، نوزاد را روی شکم مادر قرار می‌دهند تا ارتباط عاطفی دو طرفه‌ای بین آن ها شکل گیرد. این روش، برای ادامه شیردهی، ثبات عواطف بین مادر و نوزاد و در نهایت رشد و تکامل شیرخوار مؤثر است اما پس از تولد و در دوران شیرخوارگی، مهم ترین راه ادامه ارتباط عاطفی میان مادر و نوزاد، در آغوش گرفتن کودک به دنبال آن تماس پوستی است.

 

پوست بیشترین نقش را در برقراری ارتباط کودک با محیط پیرامونش دارد و به دلیل آن که در اوایل زندگی هنوز احساسات طفل شیرخوار تکامل نیافته است، حس لامسه نقش مهمی در این زمینه دارد. در آغوش گرفتن نوزاد و تماس پوستی با او باعث تقویت رشد شناختی، روحی و عاطفی است این کار نه‌ تنها باعث بغلی شدن کودک نمی‌شود، بلکه با تأمین نیاز غریزی‌ اش باعث افزایش بقای او شده و به عنوان نیروی انرژی‌زا عمل می‌کند.

 

اگر شما جزء والدینی هستید که فرزندان خود را زیاد بغل می‌گیرند، باید به شما تبریک بگوییم زیرا شما از سایر والدین چندین گام جلوتر هستید. اما اگر شرایط شما چنین نیست و تصمیم گرفته‌اید از امروز واقعا در رویه خود تغییراتی ایجاد کنید، تنها توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم، تمرین کردن است. تغییر رفتار و عادت کار ساده‌ای نیست. برخی افراد ذاتا برون‌گرا هستند و می‌توانند احساسات خود را به سادگی و حتی گاه ناخودآگاه به اطرافیان نشان دهند.

 

اما برخی دیگر درون گرا هستند. افراد درون‌گرا نمی‌توانند عواطف خود را به راحتی نشان دهند. این عدم توانایی تا جایی است که ممکن است گاهی به بی‌عاطفه و سنگ‌دل بودن محکوم شوند. اما واقعیت این است که اینگونه افراد به چنین نوع رفتاری عادت کرده‌اند. تغییر عادت نیز مستلزم تمرین بسیار است. پس اگر شما نیز فرد درون‌گرایی هستید، بهتر است از همین امروز شروع کنید و برای بروز احساسات خود، حداقل برای فرزندتان، تمرین کنید.

 

همین امشب، پیش از خواب او را در آغوش بگیرید و به او شب بخیر بگویید. فردا صبح نیز، صبح بخیر را با بغل گرفتن او همراه کنید و در طول روز نیز، به بهانه‌ها‌ی مختلف، مانند تشکر یا تشویق، او را در آغوش بگیرید. برای در آغوش گرفتن فرزندان، هیچ محدودیتی وجود ندارد!

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما