اکتبر 25
بازدید : 1838
نظرات : بدون دیدگاه
اعتیاد به پستانک

تصور کنید کودک تان عادت کرده با خوردن پستانک به خواب رود و شما در نیمه های شب با هر بار افتادن پستانک از دهان کودک و بیدار شدنش، مجبور باشید بیدار شوید و برای ساکت کردن گریه اش دوباره پستانک را به دهان کودک بگذارید.   بچه ها با گریه کردن ارتباط برقرار می […]

تصور کنید کودک تان عادت کرده با خوردن پستانک به خواب رود و شما در نیمه های شب با هر بار افتادن پستانک از دهان کودک و بیدار شدنش، مجبور باشید بیدار شوید و برای ساکت کردن گریه اش دوباره پستانک را به دهان کودک بگذارید.

 

بچه ها با گریه کردن ارتباط برقرار می کنند. گاهی هم فقط گریه می کنند تا آرام شوند و به دنبال چیزی می گردند تا آرام شان کند. پدر و مادر همیشه نمی توانند کنار بچه باشند و به همین دلیل چیزی مانند پستانک ساخته شده تا بچه ها را کمی سرگرم کند و مادر خسته از نگهداری کودک بتواند کمی استراحت کند.
.
 اما مشکل اینجاست که گاهی این جایگزین گول زنک می تواند جای مادر و بقیه سرگرمی های محیط را بگیرد و باعث اعتیاد بچه به پستانک شود. پستانک ممکن است بهترین وسیله برای آرام کردن یک نوزاد باشد؛ ولی با بزرگ تر شدن بچه و رسیدنش به دوران نوپایی دیگر استفاده دائم از پستانک چندان مناسب نیست. اعتیاد به پستانک در این زمان باعث می شود کودک زمان کمتری دهانش خالی باشد و همان صداهای نامفهوم را ایجاد کند و به اصطلاح تمرین حرف زدن کند. خوردن پستانک برای کودکانی که مشکلاتی در زمینه حرف زدن دارند عوارض بیشتری دارد و توصیه نمی شود.
.
گرفتن پستانک از دهان بچه وترک عادت پستانک آرام آرام و به تدریج باید انجام شود. یکی از دلایل کنار گذاشتن پستانک در این سن این است که مکیدن یک شی مثل آن، یا انگشت دست در طولانی مدت، آن هم هنگامی که دندان ها در حال در آمدن هستند، می تواند باعث تغییر شکل دندان ها و نحوه رشد آن ها شود.

  • مزایا

۱- پستانک، کودکان بی قرار را آرام می کند. بعضی از نوزادان با مکیدن چیزی آرام می شوند.

 

۲- پستانک روشی برای ایجاد حواس پرتی موقت است. زمانی که کودک گرسنه است تا آماده شدن برای شیر دادن و یا درست کردن شیشه شیر برای او می توان پستانک را واسطه قرار داد. همچنین در هنگام تزریق واکسن و … می تواند کودک را تا حدودی آرام کند.

 

۳- پستانک به خوابیدن کودک کمک می کند.

 

۴- پستانک خطر بروز «سندرم مرگ ناگهانی نوزاد» را کاهش می دهد. استفاده از پستانک در هنگام خواب باعث کاهش بروز این سندروم می شود.

 

۵- پستانک دور انداختنی است. اگر زمانی رسیده که کودک باید این عادت را ترک کند ، شما می توانید به راحتی پستانک را دور بیاندازید، ولی اگر کودک عادت به مکیدن انگشتان داشته باشد ترک آن بسیار مشکل تر است.

 

  • معایب

۱- زود استفاده کردن از پستانک باعث ایجاد اختلال در شیردهی می شود. مکیدن پستانک متفاوت از مکیدن پستان یا شیشه شیر است. نوزادی که از همان ابتدا به مکیدن پستانک عادت می کند، در مکیدن صحیح پستان مادر دچار مشکل خواهد شد.

 

۲- کودک وابسته به پستانک می شود. اگر کودک از پستانک در هنگام خواب استفاد کند، چنانچه نیمه شب از دهان وی بیفتد با گریه از خواب بیدار می شود.

 

۳- پستانک خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را افزایش می دهد. البته باید گفت که سرعت ابتلا به عفونت گوش میانی از زمان تولد تا ۶ ماهگی بسیار اندک است و این درست زمانی است که خطر بروز ناگهانی سندرم مرگ نوزاد بالا می باشد.

 

۴- استفاده ی دراز مدت از پستانک باعث بروز مشکلات دندانی می شود. استفاده معمولی از این وسیله در اولین سال های تولد، مشکل جدی برای دندان ها ایجاد نمی کند. اما اگر کودک به طور مداوم از پستانک استفاده کند، به مرور زمان دندان های جلو و بالا به سمت بیرون کج شده و فک بالا و پایین ناهمتراز می شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما