اکتبر 26
نویسنده : سارا جهانی
بازدید : 1709
نظرات : بدون دیدگاه
اختلال نشخوار کردن

اختلال خوردن در دوران شیرخوارگی با علائم نشخوار کردن مشاهده می شود. پس از آن به شکل هرزه خواری دیده می شود. چون بچه ها از نظر تغذیه به والدین خود وابسته هستند این اختلال از نظر روانی غالبا نشانه ی تعامل بین کودک و والدین تلقی می شود. اختلال نشخوار یعنی بالا آوردن غذا […]

اختلال خوردن در دوران شیرخوارگی با علائم نشخوار کردن مشاهده می شود. پس از آن به شکل هرزه خواری دیده می شود. چون بچه ها از نظر تغذیه به والدین خود وابسته هستند این اختلال از نظر روانی غالبا نشانه ی تعامل بین کودک و والدین تلقی می شود. اختلال نشخوار یعنی بالا آوردن غذا توسط کودک و دوباره جویدن آن. باید علائم حدود یک ماه به طول انجامد. این اختلال ناشی از بیماری های دیگر نیست و از شدت کافی برای جلب توجه برخوردار است.

شروع آن از ۳ ماهگی است. بالا نرفتن وزن و یا کم شدن وزن نوزادان علت پی به بردن به این اختلال است. از لحاظ همه گیری آن باید گفت؛ اختلال نادری است که تا ۳ ماهگی بروز می کند و تا یک سالگی ادامه دارد. اگر کودک کم توان ذهنی نباشد. در مورد عقب ماندگان ذهنی زمان بیشتر است. در پسر ها بیشتر از دختران است.

در افراد عقب مانده، اختلال ممکن است یک رفتار خود انگیزی باشد. در افراد دیگر، نظریه های روان پویایی – آشفتگی  های گوناگون بین مادر و کودک ( ناپختگی مادران …) برخی از متخصصان رفتارشناسی می گویند، نشخوار یک تقویت مثبت برای جلب توجه به بچه است.

ویژگی های بالینی:

بالا آوردن مکرر و جویدن دوباره غذا برای یک دوره ی حداقل یک ماهه پس از یک دوره بهنجار. غذایی که به طور نسبی جویده شده بدون تهوع، آروغ زدن، تنفر، اختلال گوارشی، غذا بیرون ریخته می شود و دوباره بلعیده می شود. وضعیت مشخص او، کشش و کمانی شدن پشت در حالی که سر عقب نگه داشته شده است. شیرخوار حرکات مکش نشان می دهد و از این حرکات لذت می برد. سوء تغذیه پیش رونده،  کاهش مقاومت در برابر بیماری،  ناتوانی رشدی،  دلسردی مادر از این حالت و غذا نخوردن کودک، باعث بیگانگی بین مادر و کودک می شود. پزشک باید علت جسمی استفراغ از نظر تنگی دریچه ی پیلور و فتق هیاتال را بررسی کند. همچنین بررسی و آزمایشات خونی،  تست تیروئید،  الکترولیت سروم … را انجام دهد.

درمان:

۱- درمان ترکیبی از آموزش و روش های رفتاری است.

۲- ارزیابی رابطه مادر با کودک

۳- ملاحظات رفتاری: نظیر چکاندن چند قطره آب لیمو با قطره چکان به دهان کودک پس از بروز نشخوار ( سریع ترین راه ظرف ۳ تا ۵ روز قطع می شود.)

۴- روش عدم توجه به کودک

۵- پس از بررسی فتق… داروهای: تتوکلوپرامید، سایمتیدین، داروهای ضد جنون: هالوپریدول تیوریدازین

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما