اکتبر 26
نویسنده : سارا جهانی
بازدید : 1001
نظرات : بدون دیدگاه
راهی به دنیای درون کودک

صحبت کردن مستقیم با کودک در مورد افکار و احساسات و خواسته هایش چندان نتیجه بخش نیست چرا که کودکان هنوز نمی توانند احساس های متفاوت خود را بشناسند، از یکدیگر تمیز دهند و آن ها را بازگو کنند؛ اما آنچه ما را در این امر بسیار مهم یاری میدهد تفسیر نقاشی عزیزانمان است. . […]

صحبت کردن مستقیم با کودک در مورد افکار و احساسات و خواسته هایش چندان نتیجه بخش نیست چرا که کودکان هنوز نمی توانند احساس های متفاوت خود را بشناسند، از یکدیگر تمیز دهند و آن ها را بازگو کنند؛ اما آنچه ما را در این امر بسیار مهم یاری میدهد تفسیر نقاشی عزیزانمان است.

.

از دیدگاه روان تحلیلگری یک رویکرد غیر مستقیم مانند استفاده از نقاشی های فرافکن امری اساسی (برای به دست آوردن تصویر دقیق از جهان درونی کودک) است. فرد از طریق خلق آثار نمادین مضمون ها پویایی ها و نگرش های مهمی را به تصویر میکشد.نظریه روان تحلیلگری همچنین فرض میکند که نه تنها این بیان نمادین امکان پذیر است بلکه ادراک ها و پاسخ های فرد به جهان خود نیز عملا بر اساس نیرو ها و ویژگی های درونی تامین می شود.

.

وقتی از شخصی خواسته می شود یک محرک بدون ساختار را تفسیر کند جلوه های این پویایی درونی که در مورد هر فرد، ویژگی هی خاص خود را دارد، به احتمال زیاد به وقوع می پیوندد. چنان که همین امر وقتی شخص روی یک برگ کاغذ سفید نقاشی می کند نیز جلوه گر می شود این فرافکنی جنبه های درونی به احتمال زیاد تصویر های ذهنی، احساس ها، افکار و خاطرات اضطراب انگیز را شامل می شود. فهم این فرافکنی های بالقوه می تواند زمینه ها، پویایی های درونی شخص را آشکار کند.

.

نقاشی کودک به ما نشان میدهد که وی خودرا چگونه می بیند،چگونه متحول می شود و چگونه با جهان پیرامون خویش ارتباط برقرار می کند نقاشی به منزله فراکنی روانشناختی جهان کودکانه در فراسوی لذتی که برای کودک ایجاد میکند آشکار کننده تمام شخصیت اوست.

.

نقاشی، یکی از فعالیت‌های پیچیده کودکان بوده و تا اندازه‌ای نمایشگر ادراکات و احساسات آن‌ می‌باشد. نقاشی چیزی در حد فاصل بازی و تصویر ذهنی است که کودک به واسطه آن دنیای واقعی خود را بازنمایی می‌کند. به طور خلاصه نقاشی کودک دارای مراحل زیر است:

.

۱. حرکات عضلانی و اثر گذاری بر کاغذ یا زمین، که ممکن است به صورت خط، نقطه، و یا ایجاد لکه باشد.

۲. خط کشیدن بدون نظم و کنترل (ابتدا افقی و بعد عمودی می‌شود).

۳. طرح‌ ریزی (واقع‌ گرایی و کامل‌کردنی).

۴. شکل‌ سازی یا تصویرسازی (احساسی و عقلانی).

.

  • ارزش بیانی نقاشی:

۱– نیاز طبیعی در خدمت رشد و تکامل انسان رشد و تحولات ذهنی کودک و ارتباطات آموزشی با بزرگسالان سبب تحولاتی در ترسیم تجسم های کودکان می گردد. آن ها غالبا به کپی کردن واقعیات پیرامون اقدام نمی کنند، بلکه به کشیدن آنچه در ذهن دارند میپردازند.

۲– ارزیابی رشد کودک و آزمون هوش

۳– شناخت و تحلیل مسائل روانی عاطفی

۴– برون ریزی هیجانات و کاستن از تنش های درونی

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما