اکتبر 28
بازدید : 997
عکس : مصطفی حسن زاده - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
نگاه تبعیض آمیز

فردی که معلم است نباید نگاه تبعیض‌آمیز به دانش‌آموزان داشته باشد. حتی معلمانی که کودکان اتباع بیگانه را در سر کلاس خود دارند. باید معلمان کودکان اتباع بیگانه را مانند فرزندان خود بدانند، چرا که فجایعی مانند جنگ و ویرانی موجب جابه‌جایی آن ها از کشورشان به کشور دیگری شده است. توجه به این مسئله […]

فردی که معلم است نباید نگاه تبعیض‌آمیز به دانش‌آموزان داشته باشد. حتی معلمانی که کودکان اتباع بیگانه را در سر کلاس خود دارند. باید معلمان کودکان اتباع بیگانه را مانند فرزندان خود بدانند، چرا که فجایعی مانند جنگ و ویرانی موجب جابه‌جایی آن ها از کشورشان به کشور دیگری شده است. توجه به این مسئله باید ریشه در درون انسان داشته باشد که تبعیض امری نکوهیده‌ای است.

.

تبعیض معلمان میان دانش‌آموزان ایرانی و اتباع بیگانه بسیار شکننده و آسیب‌رسان است و حتی موجب نگاه تبعیض‌آمیز کودکان ایرانی هم می‌شود. از این رو این مسئله نیاز به فرهنگسازی دارد و این فرهنگسازی باید از درون مدرسه شکل بگیرد. اگر معلمان و مسئولان مدرسه‌ای نشان دهند که به تبعیض تمایلی ندارند، الگوهایی برای نسل‌های بعد می‌شوند که آن ها را به‌عنوان نمونه جلو چشم خود دیده‌اند. خانواده‌های ایرانی هم در این زمینه تاثیرگذارند.

.

وقتی چنین تسهیلاتی برای کودکانشان فراهم می‌شود، باید در نظر بگیرند که کودکان جهان برابر هستند و نباید به کودکان اتباع بیگانه به‌عنوان موجودات متفاوت نگاه کرد. بنابراین باید خانواده‌هایی که فرزندانشان در کنار کودکان اتباع بیگانه مشغول به تحصیل هستند، انسان دوستی، نوع دوستی و عدم تبعیض را به آن ها آموزش دهند تا رفتارهای تبعیض‌ آمیز موجب آسیب روحی در کودکان اتباع بیگانه نشود.

.

  • پیامدهای رفتارهای تبعیض ‏آمیز:

 

۱ـ کینه‌توزی و انتقام:

توجه والدین به یکی از فرزندان باعث می‏ شود که یکی، نسبت به دیگری و والدینش تنفر و کینه پیدا کرده و در صدد انتقام‏ جویی برآید  لذا تبدیل به شخصی خشمگین و عصبانی می‏ شود که در پی بهانه است. فرد خشمناک بر اثر رفتارهای ناپسند و ناهنجار، از جامعه طرد شده و به فردی گوشه‏گیر و منزوی تبدیل می‏ شود.

 

۲ـ عدم اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس مهم‏ترین حالت عاطفی برای رشد کامل شخصیت است اگر فرزندی در دوران کودکی موفق به کسب آن نشود، اعتماد به نفس جای خود را به حس حقارت و سرخوردگی می‏دهد. تبعیض بین فرزندان از طرف والدین حس ناتوانی و عدم اعتماد به نفس را در فرزند به وجود می ‏‏آورد و به کلی ناامید و مأیوس می‏ شود.

 

۳ـ ایجاد فاصله:

تبعیض در بین فرزندان از طرف والدین باعث می ‏شود که فرزند احساس کند، پدر و مادرش او را دوست ندارند. از این لحاظ سعی می‏کند زیاد همراه والدین خود نباشد تا کم‏تر دیده شود و مورد سرزنش قرار نگیرد و هر روز فاصله او با والدینش بیشتر می‌شود. بنابراین فرزند برای یافتن پناهگاه برای محبت و دوستی جایی غیر از خانواده و والدین را جستجو می ‏کند والدین باید آگاه باشند که ایجاد فاصله آنان و فرزندان‌شان با وجود این که زیر یک چت و در یک خانه هستند، چه اثرات منفی برای فرزندان آنان دارد. پس نباید اجازه هیچ‏ گونه فاصله ‏ای را بدهند و دوستان خوبی برای فرزندان‏شان باشند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما