نوامبر 6
بازدید : 1550
نظرات : بدون دیدگاه
شکوفایی استعدادها

استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می‌کنیم. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوت هایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می‌دهند. برخی افراد در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود […]

استعداد را میزان نسبی پیشرفت فرد در یک فعالیت برآورد می‌کنیم. اگر برای کسب مهارت در یک فعالیت افراد مختلف در شرایط و موقعیت یکسانی قرار بگیرند متوجه خواهیم شد که افراد مختلف تفاوت هایی از لحاظ میزان کسب آن مهارت نشان می‌دهند. برخی افراد در یک زمینه یادگیری بهتر و کارایی زیادتری از خود نشان می‌دهند و پیشرفت آن ها در آن زمینه سریعتر است، در حالی که افراد دیگر در زمینه‌های دیگری ممکن است از خود کارایی و مهارت و سرعت پیشرفت زیادتری نشان دهند. در واقع چنین تفاوتی به تفاوت آن ها در استعدادهایشان مربوط می‌شود.

.

افراد علاوه بر تفاوت هایی که از لحاظ استعدادهایشان با یکدیگر دارند، مثلا یکی در زمینه فنی و دیگری در امور هنری استعداد دارند، از لحاظ هوشی نیز متفاوت از هم هستند. به عبارتی افراد از لحاظ بهره هوشی در طیفی گسترده شده‌اند که از عقب ماندگی ذهنی شدید تا نبوغ و غیر هوشی را شامل می‌شود. اما اکثریت افراد در حدود متوسط قرار می‌گیرند.

 

والدین باید توجه داشته باشند که لزوما داشتن بهره هوشی بالا به منزله دارا بودن استعداد در تمامی زمینه‌ها نیست. افرادی که بهره هوشی بالا دارند ممکن است در زمینه‌های مختلف استعدادهای مختلف داشته باشند. از این رو بهره هوشی به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده رشته تحصیلی یا شغلی فرد در آینده باشد.

 

بر این اساس والدینی که اصرار دارند فرزند باهوش آن ها حتما در رشته‌های ریاضی فیزیک یا مهندسی تحصیل کند ممکن است با در نظر نگرفتن استعداد فرزند خود در زمینه هنر استعدادهای او را سرکوب سازند. مربیان در مدارس بویژه در مدارس دوره متوسطه باید تمام تلاش خود را در جهت راهنمایی دانش آموزان برای کشف استعدادهای خود به عمل آورند، یکی از این روش ها می‌تواند اجرای آزمون های معتبر استعداد سنج باشد.

 

برای پرورش بهتر استعداد فرزندتان پیشنهاد می کنیم از برخی موارد مهم و موثر در این زمینه کمک بگیرید سختگیری بیش از حد و فشار روانی می تواند از شکوفایی استعداد اطفال پیشگیری کند. حمایت و آموزش به دور از فشار روانی و ایجاد فرصت مناسب می تواند در رشد و نمو استعداد فرزندتان تاثیرگذار باشد. خانواده ها ابتدا باید مقوله علاقه فرزندان خود را در ابعاد مختلف شناخته و راه های دستیابی به آن ها را پیدا کنند.

 

انسان بالقوه موجودی اجتماعی است. رشد استعداد فرزندان زمانی پررنگ می شود که فرایند جامعه پذیری در آن ها نمایان شود یعنی کودکان و نوجوانان با درک محیط بیرون از منزل و الگو برداری از پیرامون زندگی خود، مجموعه توانایی ها و تجربه های قبلی خود را  در هم می آمیزند  و پس از آن استعداد های خود را در خانواده بروز می دهند. اگر خانواده ای به دور از جریانات اجتماعی در جایی تنها زندگی کند غالبا استعداد آن ها به سختی و به ندرت نمایان می شود.

.
در مواقعی کودکان و نوجوانان علاقه خود را تغییر داده و هدفی دیگر را بر می گزینند. در اینجا نخستین موردی که والدین باید به آن توجه کنند حمایت و آموزش به دور از فشار روانی و ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی  توانمندی آنان است. سخت گیری بیش از حد روی فرزندان از سوی پدر و مادر کار پسندیده ای نیست و بیشترین انتخاب را باید بر عهده خود آن ها گذاشت تا با ذهنی بازتر و با آگاهی و شناخت کافی نسبت به شکوفایی استعداد خود عمل کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما