مدیریت مدگرایی فرزندان

همه بچه ها جذب مد روز می شوند و می خواهند حداقل بعضی از آخرین مدها را استفاده کنند از جمله سبک های جدید در موسیقی، کوتاه کردن مو، لباس، وسایل یا مسابقه های مختلف. در آغاز سال تحصیلی شاید آن ها شلوار های شبیه به هم بپوشند. یک بچه کلاس اول راهنمایی دو ماه […]

همه بچه ها جذب مد روز می شوند و می خواهند حداقل بعضی از آخرین مدها را استفاده کنند از جمله سبک های جدید در موسیقی، کوتاه کردن مو، لباس، وسایل یا مسابقه های مختلف. در آغاز سال تحصیلی شاید آن ها شلوار های شبیه به هم بپوشند. یک بچه کلاس اول راهنمایی دو ماه بعد می گویید: هیچ کس دیگر این چیز ها را نمی پوشد. شاید موسیقی که خیلی مورد علاقه دخترهاست به سرعت فراموش شود. یک کلاه ورزشی که پسری آن را می خواهد شاید خیلی زود پشت کمد لباس هایش بیفتد.

.

کودکان و نوجوانان به مدهای روز علاقه دارند زیرا می خواهند شبیه همتایان خود باشند. اگر تعداد قابل ملاحظه ای از کودکان شئی خاص را داشته باشند دیگران هم آن را می خواهند زیرا هیچکس علاقه ای به جدا افتادن از دیگران را ندارد. به همان ترتیب خواهر و برادر کوچکتر هم دلشان می خواهد چیزی را که خواهر و برادر بزرگتر شان دارد را داشته باشند. همچنین کودکان به شدت تحت تاثیر تبلیغات تلویزیونی و آگهی های مجلات هستند. آن ها وقتی خردسال هستند اسباب بازی هایی را که در تلویزیون می بینند می خواهند زیرا محصولاتی که در تلویزیون تبلیغ می شود برای کودکان ده تا سیزده ساله فوق العاده است.

.

البته بزرگسالان هم می توانند جذب مدل های روز مخصوص به خود شوند. اما اکثرا می دانند کدام مدل ماندگاری بیشتری دارد و کدام مدل به زودی کنار می رود. کودکان نمی توانند این موارد را تشخیص دهند. کودکی وسیله ای را می خواهد زیرا در حال حاضر به نظرش خوشایند می آید، در حالی که هرگز درباره ارزش یا ظاهر آن فکر نکرده است. زمانی که والدین درباره مدل های روز با کودک خود بحث می کنند اختلاف نظر سبب بروز تنش می شود. شاید آن ها احساس کنند که یک مدل بیش از حد گران یا هدر دادن پول است، من این قدر پول بابت آن زیورالات که ظاهر قشنگی هم ندارند، نمی دهم. شاید آن ها مدلی را تایید نکنند یا کاملا با آن مخالف باشند، این موسیقی صدای خیلی وحشتناکی دارد چطور می توانی به چنین مزخرفاتی گوش دهی؟ تو خیلی کوچکی، نمی توانی از رژ لب استفاده کنی، نباید جای دیگه ای از گوشت را سوراخ کنی!

.

بسیاری از والدین سعی می کنند در رابطه با فرزندانشان عقلانی برخورد کنند، تو نباید آنچه را که در تلویزیون می بینی باور کنی، بهتر است به خودت فکر کنی، تو نباید چیزی را بخواهی فقط به این دلیل که بچه های دیگر آن را دارند. اما آنچه که از نظر یک والد احمقانه یا به درد نخور است شاید از نظر کودک مهم و مد روز باشد. به همین دلیل است که وقتی والدین درخواست های کودکان را رد می کنند آن ها واکنش تدافعی به خود می گیرند، تو درک نمی کنی! کودک به این دلیل پریشان می شود که برخلاف والدین، نمی تواند به راحتی چیزی بخرد که برایش جذاب است. او به تایید، اجازه، پول نیاز دارد. و اغلب مجبور است به سخنرانی والدین گوش دهد.

.

وقتی فرزندتان برای داشتن چیزی خیلی اصرار می کند خوب به او گوش دهید. روی خواسته او برچسب نزنید، نگویید این فقط یک مد زودگذر است. او اگر بداند که می تواند بدون اینکه تحقیر شود یا خواسته اش رد شود درباره آن حرف بزند احساس بهتری خواهد داشت. خوب است که به او اجازه دهید از یک مد روز بی ضرر و ارزان استفاده کند. اگر خودتان دوران قبل از نوجوانی و اوایل آن را به یاد آورید می بینید آرزو داشتید شبیه دیگران باشید. اگر مدلی قابل قبول به نظر می رسد ولی شما نمی خواهید بابت آن هزینه کنید به او بگویید او می تواند هزینه آن را از پول تو جیبی خودش بپردازد.

.

وقتی در مورد یک مد روز تا حدودی احساس منفی دارید نظرتان را برایش شرح دهید و سپس وقتی شرایط مناسبی فراهم است با او به توافق برسید، تو می توانی به آن موسیقی گوش کنی اما فقط وقتی که در اتاقت بسته است. اگر احساس می کنید آن چیزی که مد شده خوب نیست محدودیت های قاطعی در نظر بگیرید، تو نمی توانی این لباس ها را با آن همه پاره گی و سوراخی که رویشان است بپوشی.

.

در حالی که علاقه نشان دادن به مدهای روز طبیعی است، فرزندتان نباید بیش از حد مشغول آن ها شود. اگر او بیش از حد به لباس ها و وسایل خود حساسیت نشان می دهد به او کمک کنید تا علاقه مندی هایش را به چیز های دیگری گسترش دهد. اگر او از مد پیروی کند تا توجه دوستانش را جلب کند، او را تشویق کنید تا برای برقراری ارتباط با دوستانش راه های دیگری بیابد. در نهایت از نگرش مشترکی که می خواهید آن را دنبال کند پیروی کند. اگر حس ارزش گذاری مورد نظر خودتان را در مورد چیز های مختلفی با او در میان بگذارید بیش از حد گرفتار وسوسه رسیدن به هر چیزی که جدید است نمی شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما