نوامبر 16
بازدید : 2036
عکس : مصطفی حسن زاده - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
یک دفتر مشق مناسب

درباره خرید دفتر و دفترچه، اولین نکته، توجه به طرح روی جلد آن و ایرانی – اسلامی بودن آن است. چرا که کودک در تمام طول سال با آن در تماس چشمی است و شخصیت‌های چاپ‌شده روی آن، به نوعی ممکن است ناخودآگاه کودک را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا هر قدر تصویر شامل نشانه‌های خشن […]

درباره خرید دفتر و دفترچه، اولین نکته، توجه به طرح روی جلد آن و ایرانی – اسلامی بودن آن است. چرا که کودک در تمام طول سال با آن در تماس چشمی است و شخصیت‌های چاپ‌شده روی آن، به نوعی ممکن است ناخودآگاه کودک را تحت‌تاثیر قرار دهد. لذا هر قدر تصویر شامل نشانه‌های خشن نبوده و ضمنا با فرهنگ خودمان و نشانه‌های تاریخی، باستانی، ملی و مذهبی که کم هم نیستند، سنخیت داشته باشد، انتخابی مطلوب‌تر است. نکته بعدی در این خصوص راحتی استفاده کودک از دفتر و دفترچه است.

 

لذا توصیه این است که از دفترهایی با شیرازه سیمی استفاده کنید که براحتی ورق می‌خورد و ورق‌های آن جدا نمی‌شود. همچنین کودک فضای تکیه دست بیشتری در نوشتن تکالیفش روی صفحه خواهد داشت و مجموع این موارد احساس خوبی برای وی به ارمغان می‌آورد که زاییده همین نکات ریز و به ظاهر بی‌اهمیت است. البته استفاده از دفترچه‌های سیمی، این روزها برای کتاب‌های درسی نیز مرسوم شده است. چراکه بسیاری از کتاب‌های تحویلی دارای شیرازه‌ محکمی نیست و لذا نیاز به سیمی کردن آن برای جلوگیری از جدا شدن صفحات و استفاده راحت‌تر وجود دارد.

 

دفتر خط دار باید سیمی و یا معمولی (دفتری که وسط آن منگنه دارد) باشد. از خرید دفتر های فانتزی (ته چسب) خودداری کنید. سعی کنید جنس دفتر مرغوب و فاصله ی بین خط های دفتر زیاد باشد. بهتر است همراه فرزند خود به فروشگاه بروید و با مشارکت هم یک دفتر انتخاب کنید. این کار باعث ایجاد علاقه و انگیزه در بچه ها می شود. روی یک برچسب مناسب نام فرزندتان را بنویسید و روی جلد دفتر بچسبانید؛ سپس دفتر را با استفاده از جلد پلاستیکی و یا جلد های چسبی موجود در بازار جلد کنید. نیاز به جلد کادو گرفتن نیست. سمت راست تمام صفحه های دفتر را خط کشی کنید. (فقط سمت راست) می توانید با چسباندن یک مقوای سه گوش به گوشه ی داخلی دفتر از تا خوردن گوشه های دفتر جلوگیری کنید. مطمئن باشید اگر شما برای دفتر و وسایل فرزندانتان وقت بگذارید و تمیزی آن ها برایتان مهم باشد بچه ها هم یاد می گیرند و از وسایلشان به خوبی مراقبت می کنند.

 

صرف تولید اقلام ایرانی نمی‌توان فرهنگ کودکان ما را دگرگون کرد و برای ایجاد تاثیر بر کودکان باید نکاتی را مدنظر قرار داد از جمله این که این وسایل باید با کیفیتی بالا و قیمتی ارزان‌تر و تعداد زیاد از لوازم مشابه خود وارد بازار شده و دولت نیز برای آن ها سوبسید در نظر بگیرد. صدا و سیما باید با تمام امکانات به فرهنگ‌ سازی و معرفی این گونه اقلام و زیان‌های استفاده از تولیدات بیگانگان بپردازد تا جامعه با این گونه رویکرد و سامانه آشنا شوند.

 

بسیاری از لوازم‌‌التحریری که نمادهای بیگانه را با خود دارند در مراکز تولید ایرانی تهیه و عرضه می‌شود، در حقیقت تولید کنندگان به‌ خاطر جلب مشتری بیشتر این حرکت‌ها را انجام می‌دهند آن ها نیز باید همزمان با تولید لوازم‌‌ التحریر دارای نماد های اسلامی و ایرانی کار خود را متوقف کرده و در این راستا حرکت کنند. با تحقق گام‌ های یاد شده می‌توان امیدوار بود که این حرکت از چارچوب تبلیغات خارج شده و قدمی به سوی فرهنگ‌ سازی مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی بر می‌دارد در غیراین‌صورت این اقدام نیز فقط در حد تعارف باقی مانده و تلاش عده‌ای در این زمینه بی‌ ثمر خواهد شد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما