نوامبر 18
نویسنده : مینو مهرگفتار
بازدید : 5991
نظرات : بدون دیدگاه
«نه گفتن» یعنی پیشگیری از آسیب…

والدین مهمترین رکن اصلی برای تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر است و باید با آموزش کلمه «نه گفتن» از همان دوران کودکی به فرزندان، آرامش و امنیت را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به وجود آورند و در این امر دلسوزی کنند. در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد […]

والدین مهمترین رکن اصلی برای تحقق رویکرد مبارزه اجتماعی با مواد مخدر است و باید با آموزش کلمه «نه گفتن» از همان دوران کودکی به فرزندان، آرامش و امنیت را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به وجود آورند و در این امر دلسوزی کنند. در بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر مسئولان و نهادهای مربوطه وظایف خود را در مقابله با اعتیاد انجام می‌دهند، اما خانواده امروزی نقش کمرنگ‌تری نسبت به گذشته برای تربیت فرزندان دارد در حالی که بدر تحقق این رویکرد، باید والدین را آگاه و آموزش داد.

 

باید به والدین آموزش داده شود که در تربیت فرزند محکم و قاطع بگویند مصرف مواد مخدر بد است و با فراگرفتن کلمه «نه گفتن» همیشه از آن دوری کنند. بیشتر از آن که پدر و مادر حرف بزنند باید از فرزندان بشنوند تا متوجه بشوند در پیرامون و افکار آن ها چه می‌گذرد، والدین با گوش کردن به صحبت‌های آن ها متوجه خواهند شد که چه خطراتی در سر راه فرزندان قرار گرفته است.

 

برای مقابله با اعتیاد والدین باید از از روش‌های رفتاری و ذهنی استفاده کنند، در برخی مواقع می‌توان از برنامه‌ریزی و مشورت، درد دل کردن و تخلیه احساسات استفاده کرد تا به این ترتیب نوجوان و جوان امروزی از لحاظ روحی و روانی سبک‌تر شده و احساس آرامش کند. ارتقای مهارت‌های اجتماعی موثرترین گام برای مقابله با اعتیاد است، مهارت «نه گفتن» مهم‌ترین مهارت اجتماعی لازم برای سنین کودکی، نوجوانی و جوانی بوده و عزت نفس و خودباوری لازمه رسیدن به این مهارت است.

 

آموزش به خانواده‌ها در رابطه با تربیت فرزندان و توجه و حساسیت والدین نسبت به تامین نیازهای جسمی و عاطفی فرزندان مهم بوده و آنان باید به آسیب‌های روانی و روحی ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی توجه کنند. توانمندسازی در زمینه اعتیاد، به کار بستن دانش مهارت‌های زندگی از جمله مهارت نه گفتن، شرکت در تیم‌ها و فعالیت‌های ورزشی و روی آوردن به تفریحات سالم از مواردی است که می تواند افراد را در دوران نوجوانی و جوانی در دام مهلک اعتیاد پیشگیری کند.

 

همه به ویژه فرزندان نوجوان و جوان ما در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند که ریشه همه آن ها اعتیاد است و اگر والدین برای مقابله با آن تدبیر نکنند باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوند. باید برای فرزاندنمان دلسوزی کنیم و بدانیم اگر اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در جامعه بیشتر شود هیچ کدام از ما نیز در امان نخواهیم بود و فرزندانمان نیز در معرض تهدید هستند.

همه در مقابله با آسیب های اجتماعی وظیفه داریم و باید به رسالت خود عمل کنیم و اگر حساسیت لازم در جامعه ایجاد نشود و جوان و نوجوان و خانواده از گسترش اعتیاد نترسد و خود را مصون بداند باید هزینه‌های زیادی را تحمل کرده و منتظر پیامدهای آن باشیم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما