لذت نقاشی انگشتی

خیلی از بچه‌ ها به محض این‌که مداد رنگی یا ماژیکی در دست می‌گیرند، آن را داخل دهان‌شان می‌برند و به همین دلیل هم پدر و مادر این وسایل را در دسترس‌شان نمی‌گذارند، اما در سنی که کودک همه چیز را داخل دهانش فرو می‌کند، بهترین زمان برای تمرین نقاشی‌های انگشتی است. البته نه به […]

خیلی از بچه‌ ها به محض این‌که مداد رنگی یا ماژیکی در دست می‌گیرند، آن را داخل دهان‌شان می‌برند و به همین دلیل هم پدر و مادر این وسایل را در دسترس‌شان نمی‌گذارند، اما در سنی که کودک همه چیز را داخل دهانش فرو می‌کند، بهترین زمان برای تمرین نقاشی‌های انگشتی است. البته نه به کمک رنگ‌های انگشتی و چنین موادی، بلکه با استفاده از مواد غذایی رنگارنگ و خوشمزه. برای این کار یک سینی تمیز مقابل کودک بگذارید و یک کاسه ماست هم به او بدهید تا نقاشی دلخواهش را بکشد و از دیگر مواد غذایی رنگارنگ هم استفاده کنید.

.

البته شاید در مراحل ابتدایی لازم باشد شما به او نشان دهید چطور باید با انگشت نقاشی بکشد ولی مطمئن باشید بعد از یکی دو بار خود او هم با استفاده از گوجه‌فرنگی، ماست، میوه‌های رنگی و… نقاشی‌های زیبایی می‌کشد و انگشتان خوشمزه‌اش را هم می‌خورد.

.

پس از این کار هم می‌توانید برای پاک کردن ماست و میوه‌ها از سر و صورت کودک او را به حمام ببرید و همراه با کمی آب بازی او را تمیز کنید. اگر فرزندتان هنوز سرحال است و خیلی خسته نشده، خوب است با کف صابون برایش حباب درست کنید یا عروسک‌هایش را هم به حمام بیاورید تا کمی با آن ها بازی کند.

.

نقاشی انگشتی یکی دیگر از بازی های تخیلی است که در آن کودکان شکل ها و تصاویر بسیار ساده ای را با رنگ های مختلف و به وسیله ی انگشتان خود رسم می کنند. کودکان از نقاشی انگشتی لذت فراوان می برند و آن را دوست دارند. آنان، به تناسب احساسات گوناگون و عواطف ضعیف و شدیدی که دارند، رنگ های مختلف را برای نقاشی کردن انتخاب می کنند. نقاشی های کودکان را به آینه هایی می توان تشبیه کرد که عواطف و احساسات کودکانه را به آسانی منعکس می سازند.

.

نقاشی با انگشت در کودکان زیر ۶ سال کاربرد بیشتری دارد و در مهدکودک ها بیشتر استفاده می شود. آزادی عمل فراوانی که این نوع از نقاشی به کودک می دهد با هیچ یک از انواع دیگر مقایسه کردنی نیست. کودک، با انگشتان خود، در تماس مستقیم با کاغذ است، به همین دلیل نیز از کار خود لذت وافر می برد.

.

بعضی از کودکان از دست زدن به نشاسته ی رنگین احساس خوشحالی می کنند ، برخی هم از شکل هایی که به وجود می آورند لذت می برند و عده ی دیگر نیز از حرکات موزون دست ها مسرور می شوند. در این نوع نقاشی طرح هایی که کودکان به وجود می آورند ثابت نیست و با هر حرکت دست ها شکلی تازه و بدیع ایجاد می شود. با به کار بردن هر دو دست در آن واحد، رنگ روی کاغذ هزار شکل به خود می گیرد.

.

کودک می تواند یک باره آن ها را محو کند و نابود سازد و یا این که دوباره خلق و ترسیم کند و هرگاه علاقه مند به نگهداری طرحی که به وجود آورده باشد، کافی است که ورقه ی نقاشی را مدت کمی کنار بگذارد تا خشک شود. در نقاشی انگشتی، کودک دستهایش را درون رنگ می مالد و افکار و احساسات خود را بر روی کاغذ آشکار می کند و از این که می بیند قادر است افکار و تخیلات خویش را ببیند، لذت می برد و خرسند می شود.

.

کودک، از طریق فشاری که با انگشتان بر روی کاغذ وارد می آورد، مقداری از تنش ها و فشارهای روحی و روانی را تخلیه و احساس آرامش می کند. نقاشی انگشتی همچنین به کودک این فرصت را می دهد که رنگ ها را بشناسد و راه ترکیب رنگ ها را فرا گیرد. سرانجام آن که، نقاشی انگشتی کمک می کند تا میان حرکتِ چشم و فعالیت دست ها سازگاری و تطابق لازم به وجود آید.

.

نظارت بر کار کودک در نقاشی انگشتی کاری مشکل و طرز استفاده آن برای کودک نیز در بار اول کمی دشوار است. کودک ممکن است رنگ ها را مخلوط کند و رنگ قهوه ای و یا خاکستری به وجود آورد، ولی کم کم مهارت کاربرد آن را به دست می آورد و می تواند رنگ های گوناگون با ترکیبات مختلف، بافت های متنوع (به کار بردن اثر ناخن و انگشت) شکل های زیبا و خوش رنگی ابداع نماید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما