دسامبر 5
بازدید : 1339
نظرات : بدون دیدگاه
نقش مدرسه در ارتقای خلاقیت

نقش و سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان روز به روز کمرنگ تر می شود و عوامل محیطی به ویژه رسانه ها نقش عمده ای را به عهده می گیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا می […]

نقش و سهم خانواده ها و حتی معلمان در تکوین شخصیت دانش آموزان روز به روز کمرنگ تر می شود و عوامل محیطی به ویژه رسانه ها نقش عمده ای را به عهده می گیرند و به صورت شبانه روزی در تغییر اندیشه ها و افکار نوجوانان نقش تاثیرگذار و مهم خود را ایفا می کنند و باید گفت که مدارس ما هنوز نمی توانند به عنوان اصلی ترین کانون های تربیتی مورد توجه و برنامه ریزی قرار بگیرند.

 

اگر نظام آموزش و پرورش ما بتواند در کنار توجه خاص و ویژه ای که به بعد آموزش و یادگیری نوجوانان دارد و به ابعاد مشاوره ای معلمان در فرایند تعلیم و تربیت توجه ویژه داشته باشد، طبعاً اهداف آموزش و پرورش در مسیر اصلی خود حرکت دقیق و سریع را پیدا کرده و از بار بسیاری از مشکلات نوجوانان کاسته خواهد شد.

 

در یک نظام تأثیر گذار آموزش وپرورش، یک معلم کارآمد اطلاعات و دانش مناسب و به روز خود را قطعاً تقویت خواهد کرد. او می داند که یک معلم خوب، خوب به دنیا نمی آید، بلکه خوب ساخته می شود. معلم می داند که دستگاه آموزش و پرورش به مثابه بارزترین نمود سرمایه گذاری نیروی انسانی، در شکوفایی هر کشور نقش اصلی به عهده دارد. معلمان کارآمد معلمانی هستند که:

 

  •  در رشد دائمی عزت نفس دانش آموزان می کوشند.
  •  به اهمیت حل مسأله در زندگی امروز پی برده اند.
  •  به تفاوتهای فردی دانش آموزان از لحاظ چگونگی تفکر حساس هستند.
  •  تدریس خود را با نیازهای دانش آموزان و استعدادهای آن ها هماهنگ می کنند.
  • رابطه صمیمانه و باز با دانش آموزان دارند.
  • به جای محصول یادگیری فرآیند یادگیری را مورد تأیید قرار می دهند.

 

معلمان هوشمند با به کارگیری یک برنامه درسی مناسب می توانند فرصت های زیادی را برای ایجاد رفتارهای خلاق پدید آورند. آن ها با محول کردن تکالیف خاص، بچه ها را به انجام کار خلاق، یادگیری مستقل و انجام پروژه های فردی و آزمایش فرا می خوانند. معلم ها می توانند با استفاده از مواد برنامه درسی خود تمرین های مقدماتی را برای بچه ها و فرصت هایی را برای تفکر خلاق بچه ها به صورتی قانونمند و ارزشمند فراهم کنند.

 

می‌توان برای پرورش خلاقیت روش بارش مغزی را به کار گیریم؛ این روش ارائه پاسخ‌های واگرا و خلاق را در کودکان تقویت می‌کند. به طور مثال معلم مسئله‌ای را مطرح می‌کند و از دانش آموزان خود می‌خواهد هر راه حل و پاسخی به نظرشان می‌رسد، ارائه دهند و از این که ممکن است راه حلشان غلط یا عجیب باشد، نهراسند. روش‌های دیگری نیز به همین منظور تدوین شده است که می‌توان از آن استفاده کرد. مهارت‌های پژوهشی و مطالعه آفریننده دو روش دیگری است که در پرورش خلاقیت مؤثر است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما