دسامبر 7
بازدید : 910
نظرات : بدون دیدگاه
دردسرهای دارو دادن به کودک

با کمی چشم چرخاندن به دور و اطرافتان در این فصل سرد، می‌توانید خیلی از نوزادان یا کودکان خردسال را ببینید که سرما خورده‌اند و سرفه می‌کنند یا دماغشان را بالا می‌کشند! اما دردسر دارو دادن به بچه‌های بیمار، کابوس خیلی از مادران است و مدام این سوال در ذهنشان می‌چرخد که «چکار کنم تا […]

با کمی چشم چرخاندن به دور و اطرافتان در این فصل سرد، می‌توانید خیلی از نوزادان یا کودکان خردسال را ببینید که سرما خورده‌اند و سرفه می‌کنند یا دماغشان را بالا می‌کشند! اما دردسر دارو دادن به بچه‌های بیمار، کابوس خیلی از مادران است و مدام این سوال در ذهنشان می‌چرخد که «چکار کنم تا بچه‌ام دارویش را راحت بخورد و از دهانش بیرون نریزد؟»

 

والدین روش های مختلفی برای دادن این داروها به کودک دارند اما ممکن است بعضی از این روش ها چندان مورد تایید پزشکان نباشد و گاه بعضی از آن ها اثر دارو را از بین ببرد. نکات زیر می تواند به والدین در مورد روش های مختلف دارو دادن به کودکان در سنین مختلف کمک کند:

 

وادار کردن کودک به انجام کاری که دوست ندارد، واقعا سخت است؛ به خصوص که این کار خوردن خوراکی تلخ و عجیبی باشد که هر چند ساعت باید تکرار شود. کودک در زمان بیماری معمولا لجبازتر و بدحال تر است و همین، دادن دارو را به او سخت تر می کند. والدین روش های مختلفی برای دادن این داروها به کودک دارند. به طور مثال برای راحت تر شدن کار، بعضی داروها را می توان با آب یا شیر رقیق به کودک بخورانید که البته در این مورد مشورت با دکتر داروساز حاضر در داروخانه ها ضروری است.

 

به همین جهت نکاتی را قبل از مصرف دارو به کودکان باید مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال قبل از دادن دارو به کودک دستورالعمل داخل جعبه را باید به دقت مطالعه کرد و دارو را به همان اندازه که پزشک تجویز کرده به کودک بدهیم. اگر کودکی دارید که همزمان باید چند داروی مختلف مصرف کند، از مراقبین بهداشتی و پزشک درباره تداخل داروهایی که مصرف می کند سوال کنید.

 

هنگام دادن دارو به دستور نوشته شده و تفاوت بین قاشق چایخوری و مرباخوری و غذاخوری توجه کنید، بهتر است از وسیله توصیه شده یا همراه با دارو (مثل قطره چکان یا پیمانه) استفاده کنید. اگر میزان مصرف با پیمانه قابل اندازه گیری نیست بهتر است برای اندازه گیری از سرنگ های مناسب استفاده کنید. مثلا برای اندازه گیری ۳ سی سی می توانید از سرنگ ۵ سی سی استفاده کنید.

 

هنگام دادن دارو به خصوص داروهای بدون نسخه به وزن کودک توجه کنید. معمولا در دستورالعمل دارو میزان دوز توصیه شده بر اساس وزن کودک نوشته شده است. قبل از دادن دارو به کودک نوع دارو و میزان آن را با نسخه کنترل کنید و هنگام اضافه کردن آب به داروهایی که به شکل سوسپانسیون هستند، دقت کنید که کمتر یا بیشتر از حد نشانه آب نریزید اما ممکن است بعضی از این روش ها چندان مورد تایید پزشکان نباشد و گاه بعضی از آن ها اثر دارو را از بین ببرد.

 

باید خیلی با حوصله به بچه ها دارو داد. اگر داروی بچه‌ها به صورت قطره خوراکی و یا شربت است، باید ابتدا یک قاشق آب قند به او بدهید تا یک لایه نازک شیرین روی زبانش را بپوشاند سپس دارو را به او بخورانید. خوردن بعضی از داروها برای بچه‌ ها ضروری است و هر چقدر آن ها دارو را پس بزنند، مادران نباید دست از تلاش بردارند و از دارو خوردن فرزندشان نا‌امید شوند. نکته مهم در دارو دادن به بچه‌ها این است که باد معده ی بچه‌ها قبل از خوردن دارو خالی باشد و همچنین اگر تازه شیر خورده باشند نباید دارو بخورند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما