ژانویه 21
بازدید : 25235
نظرات : بدون دیدگاه
اشتباهات و راهکارهای دارو دادن به کودک

بعضی‌ از مادران به دلیل گریه و بی‌قراری کودک در هنگام دارو خوردن، داروهایش را در شیر و یا غذای بچه می‌ریزند تا دارو را بی‌خبر به او بخورانند. در صورتی که توصیه می‌کنیم دارو‌ها را به هیچ‌ وجه با شیر بچه ترکیب نکنید چون اگر مزه شیر تغییر کند، ممکن است کودک مانند گذشته […]

بعضی‌ از مادران به دلیل گریه و بی‌قراری کودک در هنگام دارو خوردن، داروهایش را در شیر و یا غذای بچه می‌ریزند تا دارو را بی‌خبر به او بخورانند. در صورتی که توصیه می‌کنیم دارو‌ها را به هیچ‌ وجه با شیر بچه ترکیب نکنید چون اگر مزه شیر تغییر کند، ممکن است کودک مانند گذشته به شیر خوردن میل نداشته باشد، بنابر‌این مادران خلع سلاح می‌شوند! البته باید بدانید که میزان دارویی که برای بچه‌ها تجویز می‌شود به اندازه‌ای نیست که در صورت ترکیب با غذا و شیر به مسمومیت منجر شود.

 

اما بهتر است مادران دارو‌ را در غذای بچه‌ها نریزند، مخصوصا  در غذا‌هایی مانند سوپ که حجم بالایی دارند و رقیق می‌شوند. در صورت ریختن دارو در غذا هم، نباید حرارت غذا زیاد باشد. اما بهترین غذایی که همراه با دارو می‌توان به بچه داد، یک قاشق کوچک ماست است. برای بچه‌هایی که بزرگتر هستند، مادران می‌توانند یک قاشق آبمیوه (ترجیحا طبیعی) را با دارو ترکیب کنند و به او بدهند.

 

نوع دارو‌ها و مقدارشان بسیار حساس است. دوز دارو بر اساس میلی‌گرم و با با توجه به شرایط جسمانی و وزن کودک تجویز می‌شود به همین دلیل مادران نباید در هنگام بیماری روش خود‌ درمانی را پیش بگیرند. معمولا دارو‌هایی که برای بچه‌ها عارضه ایجاد می‌کنند آنتی‌ هیستامین‌ها و دارو‌های خواب‌آور مانند آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

 

روش‌های اشتباهی که همچنان تکرار می‌شوند! یک روش بسیار اشتباه که بعضی مادران آن را برای شیرخوار‌ها و کودکان به کار می‌گیرند این است که در زمان دارو خوردن بینی بچه‌ها را می‌گیرند تا آن ها مجبور شوند دارو را قورت بدهند. متاسفانه این کار ممکن است باعث آسپیره شده و وارد ریه بچه شود. بهتر است برای نوزادانی که قورت دادن و بلعیدن را بلد نیستند استفاده از شیشه داروخوری بهترین راه است. چون شیرخوارانی که قورت دادن و بلعیدن بلد نیستند با این وسیله می‌توانند مانند شیر دارو را بمکند.

 

  • چگونه به نوزاد دارو دهیم؟

۱- اگر به تنهایی به نوزاد دارو می دهید، می توانید ابتدا دارو را در سرنگ آماده کنید و بعد در حالی که او را در بغل دارید یا روی یک سطح مطمئن قرار داده اید، آرام دهان نوزاد را باز کنید و دارو را به سمت داخل دهان و عقب دهان و به سمت گونه نوزاد تخلیه کنید. (در این کار بسیار دقت کنید.)

 

در این قسمت از دهانه نوزاد، جوانه چشایی وجود ندارد و نوزاد متوجه طعم متفاوت دارو نخواهد شد. اگر به جای سرنگ از قاشق مدرج استفاده می کنید باید قاشق را در داخل لب پایین نوزاد قرار دهید و در حالی که دهان نوزاد را نیمه بسته نگاه می دارید قاشق را به سمت بالا ببرید تا دارو به آهستگی داخل دهان نوزاد تخلیه شود.

 

۲- سرنگ ها بهترین وسیله برای اندازه گیری میزان دارو و همچنین نگهداری دارو برای دفعات بعدی استفاده است.

 

۳- می توانید برای اینکه نوزاد راحت تر دارو را بخورد آن را با کمی شیرخشک یا شیر مادر مخلوط کنید اما توجه داشته باشید که به هیچ وجه دارو را با یک شیشه شیر کامل مخلوط نکنید چون ممکن است کودک نتواند در یک نوبت همه شیر را بخورد و میزان دارویی که دریافت می کند کمتر از دوز تجویز شده باشد.

 

۴- از پزشک بخواهید تا دفعات دارو دادن به نوزاد را بیشتر کند و به جای آن در هر دفعه دوز دارویی کمتری به نوزاد بدهید تا نوزاد راحت تر بتواند دارو بخورد.

 

۵- برای قطره های چشمی حتما به کمک یک بزرگسال دیگر احتیاج است. در حالی که یک بزرگسال نوزاد را ثابت در بغل دارد، فرد دیگر باید به آرامی پلک پایین را به سمت پایین کشیده و اجازه دهد تا قطره بین چشم و پلک پایین بریزد. بعد از ریختن قطره چشمی مدتی سر نوزاد را به سمت عقب نگه دارید تا دارو از چشم نوزاد بیرون نریزد.

 

۶- بیشتر داروهایی که برای نوزادان وجود دارد به صورت مایع است و همین دادن دارو را به نوزاد راحت تر می کند. اکثر این داروها به وسیله طعم دهنده های مصنوعی شیرین شده است تا طعم آن ها نوزاد را اذیت نکند. با این حال متفاوت بودن طعم این داروها ممکن است موجب شود که نوزاد به راحتی خوردن این داروها را قبول نکند.

 

دادن دارو به نوزاد بهتر است توسط ۲ نفر انجام شود، به این صورت که نوزاد را در یک ملحفه یا قنداق بپیچید که دست و پا نزند و در حالی که مادر یا فرد دیگری نوزاد را در بغل گرفته است، دارو توسط نفر دوم به او داده شود. فردی که نوزاد را در بغل دارد می تواند به آرامی با انگشت چانه نوزاد را به پایین بکشد تا دهانش باز شود.

 

۷- سعی کنید روند دارو دادن به نوزاد را سریع انجام دهید تا نوزاد اذیت نشود و دارو خوردن برایش تبدیل به تجربه آزار دهنده ای نشود.

 

۸- حین دارو دادن به آرامی برای نوزاد آواز بخوانید یا با او حرف بزنید تا احساس آرامش کند. اگرچه نوزاد متوجه معنی حرف های شما نخواهد شد اما لحن آرام شما و تن صدای شما می تواند باعث احساس امنیت و اطمینان کودک شود.

 

۹- دارو باید توسط سرنگ مدرج، قطره چکان یا قاشق های مخصوص دارو به نوزاد داده شود تا دوز صحیح دارو در هر وعده دارو دادن به نوزاد رعایت شود. نوزادان در ماه های ابتدایی عمر قادر به خوردن از لبه قاشق های معمولی نیستند و بیشتر چیزی که می خورند از گوشه دهانشان خارج می شود.

 

۱۰- برای ریختن قطره در گوش نوزاد، نوزاد را روی تخت یا یک سطح مطمئن قرار دهید به طوری که گوش مبتلای کودک به سمت بالا باشد. بعد از ریختن قطره به گوش نوزاد کمی صبر کنید تا دارو کاملا درون کانال گوش جریان پیدا کند، سپس با ملایمات قسمت غضروفی کوچکی که در جلوی کانال گوش قرار دارد را چند بار فشار دهید تا دارو به سمت داخل گوش برود و به بیرون سرریز نکند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما