دسامبر 9
بازدید : 839
نظرات : بدون دیدگاه
تشخیص وجود ذهن خلاق

هنر علاوه بر رشد خلاقیت، ایجاد حس زیبایی‌شناحتی و اعتماد به نفس برای سلامتی مغز و افزایش هوش نیز بسیار مفید است. ارتباط محدود و سطحی با فعالیت‌های هنری نیز می‌تواند انسان را باهوش‌تر کند چرا که فکر کردن در رابطه با نحوه اجرای طرح هنری باعث تغییر در ساختار شیارهای مغز می‌شود.  عامل دیگری […]

هنر علاوه بر رشد خلاقیت، ایجاد حس زیبایی‌شناحتی و اعتماد به نفس برای سلامتی مغز و افزایش هوش نیز بسیار مفید است. ارتباط محدود و سطحی با فعالیت‌های هنری نیز می‌تواند انسان را باهوش‌تر کند چرا که فکر کردن در رابطه با نحوه اجرای طرح هنری باعث تغییر در ساختار شیارهای مغز می‌شود.  عامل دیگری که سبب کمک هنر به مغز انسان می‌شود، استرس‌زدا بودن هنر است. کار هنری می‌تواند دغدغه‌های ذهنی را کاهش دهد و به مغز فرصت دهد تا بهتر و صحیح‌تر فکر کند.

 

فعالیت‌های هنری سبب درگیری مداوم مغز و اعصاب می‌شود و درگیری باعث می‌شود که از فراموشی و آلزایمر تا حد زیادی جلوگیری شود. تفکر خلاق و مهارت حل مسئله مزایای دیگری هستند که فعالیت هنری برای مغز به ارمغان می‌آورد و هر چقدر افراد در این زمینه زمان اختصاص بدهند مغز سالم‌تر و در نتیجه باهوش‌تر خواهند داشت.

 

همه کودکان با توانمندی، هوش و قریحه به دنیا می آیند و قابلیت خلاق بودن را دارند اما این والدین هستند که گاه با غفلت و جدی نگرفتن موضوع مانع از بروز آن می شوند. رشد اعتماد به نفس کودک، تشویق به داشتن پشتکار و اراده، افزایش انگیزه کودک، بروز ثبات هیجانی، تعیین اهداف، ریسک پذیری مناسب، قابلیت انعطاف پذیری و تلاش برای افزایش توجه، تمرکز و هوش کودک از جمله راهکارهایی است که کودک برای افزایش خلاقیت به آن نیاز دارد.

 

گاهی والدین نمی دانند تمرکز و توجه تا چه اندازه در بروز خلاقیت موثر است و فقط موفقیت را نشانه خلاق بودن می دانند در صورتی که یک کودک خلاق حتی در شکست ها، خلاقانه رفتار می کند و می داند چگونه با آن کنار بیاید. یکی از بهترین راه ها برای افزایش خلاقیت کودک این است که او بتواند برای حل یک مشکل یا رو به رو شدن با یک وضعیت خاص، ایده جدیدی را مطرح کند بتواند راه های متفاوتی را نام ببرد و بداند هر راه به کجا منتهی می شود و پیامد هر یک چیست. چنین کودکی با رو به رو شدن با یک وضعیت بغرنج، موضوع را تمام شده تلقی نمی کند و می تواند راهکارهای متفاوتی ارائه کند.

 

اگر می خواهید تفکر خلاق در کودکتان پرورش یابد، از ۲ تا ۵ سالگی پاسخ سوالات کودک را به تمامی ارائه نکنید و اجازه بدهید خودش درباره پاسخ ها فکر کند. این کار باعث می شود کودک فکر کند و به یک پاسخ واحد قانع نشود. نکته این جاست که در بیشتر موارد کودکان راه حل ها و پاسخ های بسیار خوب و مناسبی ارائه می دهند. بنابراین سعی نکنید جواب سوالات کودک را بلافاصله و با شرح جزئیات ارائه دهید.

 

لازم است پس از ابراز خلاقیت کودک، وی را ارزیابی کنید زیرا هوش هیجانی و هوش عملی نقش موثری در بروز خلاقیت کارآمد دارد. گاهی ممکن است کودک خلاق باشد اما دست به کارهای خطرناک بزند. بنابراین کودک باید پس از بروز خلاقیت، افکار خود را پیاده کند و ارزیابی شود تا والدین مطمئن شوند که کودک دست به کارهای خطرناک نمی زند

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما