درک ریاضی در پسران و دختران

بحث آموزش و یادگیری موضوعی است که توجه همه را به خود جلب می‌کند، اغلب ما متوجه تفاوت‌های افراد در میزان یادگیری و چگونگی آن می‌شویم و در این میان یکی از مهم‌ترین عوامل، نوع جنسیت دانش‌آموزان است. شکی نیست که تفاوت‌هایی اصولی میان یادگیری دختران و پسران وجود دارد، در واقع دانش‌ آموزان امروز، […]

بحث آموزش و یادگیری موضوعی است که توجه همه را به خود جلب می‌کند، اغلب ما متوجه تفاوت‌های افراد در میزان یادگیری و چگونگی آن می‌شویم و در این میان یکی از مهم‌ترین عوامل، نوع جنسیت دانش‌آموزان است. شکی نیست که تفاوت‌هایی اصولی میان یادگیری دختران و پسران وجود دارد، در واقع دانش‌ آموزان امروز، مردان و زنان فردای کشورند و نمی‌توان گفت که جنسیتی برتر و جنسیتی ضعیف‌تر است.

 

یکی از دلایلی که پسرها معمولا در آزمون های مختلف ریاضی بهتر از دخترها عمل می کنند، توانایی بیشتر آن ها در مهارت های درک روابط فضایی یا همان توانایی حل مسائل مرتبط با اندازه، فاصله و روابط میان اشیاء است. علاوه بر این، انتظارات اجتماعی در مورد مردان هم نقش بزرگی در تفاوت های جنسیتی دارند و به همین علت این تفاوت بسیار زود و از کودکی نمایان می شود. مطالعات نشان می دهند که پسربچه های ۳ تا ۵ سال می توانند تصور کنند که یک شی بعد از چرخش چگونه خواهد بود، در حالی که دختربچه ها در سنین مشابه قادر به انجام این کار نیستند.

 

برای پرورش این توانایی، به دختربچه ها اسباب بازی هایی از قبیل بلوک های خانه سازی بدهید، با آن ها در مورد اعداد صحبت کنید، با آن ها توپ بازی کنید و در زمان مناسب امکان انجام بازی های کامپیوتری مناسب کودکان که بر اشیا تمرکز دارند را برایشان فراهم کنید.

 

در زمینه حافظه هم تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای میان دختران و پسران وجود دارد، دخترها به طور کوتاه‌ مدت می‌توانند اطلاعات بیشتری را در حافظه خود نگه دارند اما پسرها اگر موضوعی برایشان جالب باشد آن را بهتر در حافظه خود حفظ می‌کنند در حالیکه دخترها در زمینه حافظه بهتر هستند، پسرها نیز در خصوص مهارت‌های فضایی قوی‌تر عمل می‌کنند و استدلال پسرها به گونه‌ای است که از کل شروع می‌کنند و به جزء می‌رسند و سرعت استدلال‌شان نیز از دخترها سریع‌تر است به همین دلیل است که پسرها در آزمون‌های سریع چندجوابی موفق‌تر عمل می‌کنند.

 

هر چه کسی در تصمیم‌گیری سریع‌تر باشد، در آزمون‌هایی که به سرعت‌ عمل احتیاج دارند موفق‌تر است اما اندیشیدن دختران به صورتی است که از موارد جزئی شروع می‌کنند و از جزء به کل می‌ رسند؛ وقتی ریاضیات روی تخته‌ سیاه آموزش داده می‌شود پسرها بهتر یادمی‌گیرند اما وقتی برای آموزش ریاضی از شکل و شیء استفاده می‌شود و آموزش عینی‌تر می‌شود، یادگیری برای دخترها ساده‌تر می‌شود.

 

در دخترها نیمکره مغز (نیمکره زبان) سریع تر از پسرها رشد می کند، بنابراین خواندن و صحبت کردن دخترها معمولا بهتر است و نسبت به پسرها دامنه لغات وسیع تری دارند. پسرها منطقی تر و در حل مسائل و معماها موفق ترند. به فرزند خود کمک کنید تا متعادل رشد کند. پسرها را تشویق کنید با شما حرف بزنند و دخترها را تشویق کنید تا با اسباب بازی هایی بازی کنند که به کار کردن با دست نیاز دارند. وقتی فرزند پسر شما به مدرسه می رود ممکن است در نوشتن مشکل داشته باشد و دخترتان فکر می کند که ریاضی برایش سخت است. بیشتر مواقع این تفاوت ها برطرف می شوند، اما بهتر است از نیازهای مختلف فرزندان خود آگاه باشید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما