نوسانات روحی در دوران بارداری

دوران بارداری می‌تواند دورۀ پراسترس و طاقت‌فرسایی باشد. ممکن است از تصور بچه‌دار شدن هیجان‌زده باشید، اما همزمان در مورد این تصمیم خود دچار تردید شوید. تغییر شدید احساس و خلق‌وخو در این دوران کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را حفظ و به موارد زیر […]

دوران بارداری می‌تواند دورۀ پراسترس و طاقت‌فرسایی باشد. ممکن است از تصور بچه‌دار شدن هیجان‌زده باشید، اما همزمان در مورد این تصمیم خود دچار تردید شوید. تغییر شدید احساس و خلق‌وخو در این دوران کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را حفظ و به موارد زیر عمل کنید:

 

  • آسان گرفتن مسائل

با وسواس برای انجام تمام کارها، پیش از تولد نوزاد مقابله کنید. افکار وسواس‌گونه را کنار بگذارید؛ افکاری مثل رنگ‌آمیزی و طرح‌های اتاق کودک، مشخص کردن دقیق جای تمام وسایل در کمدها یا نگرانی از کارهای باقی‌ماندۀ قبل از مرخصی زایمان. خودتان را پیش از هر کاری در اولویت قرار دهید. پیش از این که بتوانید از فرزند خود مراقبت کنید باید بتوانید از خودتان مراقبت کنید.

 

  • ارتباط بیشتر با همسر

احساس خود را راحت و واضح با همسرتان در میان بگذارید. به او اطمینان دهید که هنوز او را بسیار دوست دارید. این اطمینان‌ها باعث می‌شود همسرتان از بدخلقی‌های شما دلخور نشود. با یکدیگر زمان بیشتری را بگذرانید و رابطۀ خود را محکم‌تر کنید، حتی در صورت امکان با یکدیگر به سفر بروید. تقویت رابطه، پیش از تولد فرزندتان باعث می‌شود پس از تولد او، همسرتان حمایت بیشتری از شما کند. همچنین رابطۀ خود را با دوستان و خانواده بیشتر کنید تا در دوران بارداری و پس از تولد فرزندتان، آنها حامی شما باشند.

 

  • خوش گذراندن

همراه همسرتان، دوستان یا به تنهایی کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. از لذت‌های سادۀ زندگی مثل پیاده‌ روی، ماساژ گرفتن، رفتن به خرید، نوشتن یادداشت‌های روزانه، رفتن به تئاتر، کنسرت یا سینما استقبال کنید.

 

  • درد و دل کردن

دربارۀ نگرانی‌هایتان در مورد آینده با دوستان صمیمی خود صحبت کنید. حتی صحبت کردن دربارۀ نگرانی و مشکلات می‌تواند به از بین رفتن آن ها یا پیدا کردن حداقل یک راه‌حل کمک کند. سعی کنید با همسرتان راحت و دور از کشمکش صحبت کنید؛ در حالی‌ که احساس خود را نشان می‌دهید، به او نیز اجازۀ ابراز احساس‌هایش را بدهید.

 

  • کنترل استرس

به جای جمع کردن مشکلات روی هم، راهی برای برطرف کردن آن ها بیابید. به اندازۀ کافی بخوابید، تغذیۀ مناسب داشته باشید، ورزش و تفریح کنید. عوامل استرس‌زا را در زندگی خود پیدا کنید و تا آنجا که در توان شماست تغییرشان دهید. کارهای غیرضروری را از برنامۀ روزانه کم کنید. اگر با وجود تمام این کارها هنوز هم دچار اضطراب هستید، با شرکت در کلاس‌های یوگای بارداری، مدیتیشن یا مشاوره با یک متخصص بر این مشکل غلبه کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما