دسامبر 17
بازدید : 776
نظرات : بدون دیدگاه
بیدار کردن نبوغ در فرزندتان

بهترین زمان آموختن انواع دانستنی‌ها و تحریک توانایی‌های اساسی کودک، دوران شش ساله اول زندگی تا قبل از رفتن به دبستان است. آموزش قبل از دبستان عبارت از این است که اطلاعاتی در اختیار فرزندتان بگذارید که مغز در حال رشد کودک، به آن نیاز دارد تا او در اولین سال‌های شکل‏گیری مغز و فکرش […]

بهترین زمان آموختن انواع دانستنی‌ها و تحریک توانایی‌های اساسی کودک، دوران شش ساله اول زندگی تا قبل از رفتن به دبستان است. آموزش قبل از دبستان عبارت از این است که اطلاعاتی در اختیار فرزندتان بگذارید که مغز در حال رشد کودک، به آن نیاز دارد تا او در اولین سال‌های شکل‏گیری مغز و فکرش بتواند به رشد ممکنه خود برسد.

 

در این صورت است که طفل شما با استعدادتر و با نشاط‌ تر می‌گردد. والدین خوب، شانس رشد ادراک در آغاز مرحله طفولیت را به فرزند خود می‌دهند. طفل در اولین شش سال زندگی، با به کار گرفتن حواس پنج‌گانه خود سعی در شناسایی دنیای اطراف خود می‌کند.

 

دنیایی که سرشار از بازی‌های مختلف، اسباب بازی‌ها و اشیا دیگر است. او با گرفتن و دست زدن به آن‌ها، رشد ادراک خود را تحریک می‌کند. تماس با افراد بالغ هنگام صرف غذا و هنگام بازی با آن‌ها در طول مدت روز نیز همین تحریکات را صورت می‌دهند. سطح هوش کودک بر حسب محیطی که در آن زندگی می‌کند، خصوصاً در شش ساله اول زندگی، می‌تواند رشد و نمو کرده و یا پایین‌تر برود.

 

اگر وضع منزل شما، برای فرزندتان آزاد و گرم باشد، سطح هوش و استعداد وی، می‌تواند به عالی‌ترین سطح خود برسد. ولی اگر محیط خانه، سرد و آمرانه باشد، نتیجه معکوس خواهد داشت. بیشترین و ثابت‌ترین بهره‏ای که کودک از افزایش هوش و استعداد و رشد فکری می‌گیرد، هنگامی است که مادر و کودک در مورد مسائل عمومی با هم به صحبت و گفتگو مشغول باشند. اگر والدین وسایل بهتری برای ارضای نیاز فوری کودک به نگاه کردن، آزمایش، تلاش و به کار بردن محرک‌های مختلف حواس وی پیدا کنند، طفل نیز نه تنها آموزش لازم را فرا می‌گیرد، بلکه شادتر و راضی‌تر می‌شود.

 

هر انسانی در خود «استعدادی ذاتی» و «توانی منحصر به فرد» دارد. هر کودکی با مغزی به دنیا می آید که از نظر علمی توان بالقوه داشتن «والاترین استعدادهای ذهنی» و « موهبت های خاص ذهنی» و همچنین «استعدادهای غریزی، خارق العاده، تخیلی، خلاقانه و مخترعانه» را دارد.

کودک هر انسانی، منحصر به فرد است و می تواند مانند یک نابغه بدرخشد. اگر با عشق از او حمایت کنید و باورش کنید،هرگز دچار احساس کمبود و حقارت که مانع موفقیت است، نخواهد شد. در عوض خود دوستی و اعتماد به نفس در او تقویت خواهد شد که هر دو از لوازم آزاد کردن آن توان بالقوه بسیار مهم یعنی نبوغ درون است که هنوز دست نخورده است. برای بروز نبوغ در فرزندتان به سه عامل زیر توجه کنید:

  • باور کنید که شما می توانید نبوغ را فرزندتان بیدار کنید.
  • باور کنید که فرزندتان توان آن را دارد که یک نابغه شود.
  • هرگز اجازه ندهید به فکرتان خطور کند و هرگز ابراز نکنید که فرزندتان کم هوش و کم استعداد است.

 

در جهت نبوغ کودک نوپایتان باید چهار قدم را بردارید:

۱- شرایط هدایت کننده ایجاد کنید. گل در خاک مناسب و شرایط زیست محیطی مناسب رشد می کند. فرزند آدمی نیز در شرایط هدایت کننده و مناسب گل می کند.

۲- همواره راهنمایی کنید، دستور ندهید. کودک نسبت به لحن صدای شما بسیار حساس است. آهنگ صدای خود را چنان تنظیم کنید که ملایم و ترغیب کننده باشد. اگر فرزندتان فشاری احساس کند، هرگز به نتایج دلخواه نخواهید رسید. یادگیری باید برای فرزندتان تجربه ای لذتبخش باشد. اگر احساس کند یادگیری را به او تحمیل کرده اند، دیگر لذت بخش نخواهد بود.

۳- صبور باشید نه متوقع. کودک تا سن شش سال و گاه بیشتر، به هر موضوعی نمی تواند بیشتر از دو دقیقه توجه کند. یعنی کودک پس از دو دقیقه حواسش از کاری که شما می کوشید او را به آن مشغول کنید پرت می شود و سرگرم بازی با عروسک خود می شود و مجبورش نکنید به انجام کار مورد نظر شما ادامه دهد زیرا فقط باعث آزار او می شود.

۴- دانش را به همراه عشق هدیه کنید. والدین مانند همه انسان ها، میل به ابراز اشتیاق و تعصب بیش از حد دارند و لذا گاهی خود و فرزندانشان را تحت فشار بیش از حد قرار می دهند. ممکن است وقتی مشتاق و حتی نگران بیدار کردن نبوغ در فرزندتان هستید یک عامل حیاتی را فراموش کنید و آن شادی فرزندتان است. همواره دانش و تشویق خود را به همراه عشق و مهربانی تفویض کنید. زیرا نبوغ باید برای کودک یک موهبت باشد نه یک تحمیل.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما