دسامبر 20
بازدید : 1332
نظرات : بدون دیدگاه
ایجاد حس شوخ طبعی در فرزندان

شوخ طبعی یکی از ویژگی‌های مهم و شیوه ای ارزشمند در رشد کودک و ارتقای تعاملات مثبت اجتماعی او می باشد، خندیدن به مسائل به ظاهر بی اهمیت و ساختن داستان‌های خنده دار، از موضوعات مختلف و مباحثی که اغلب افراد آن‌ها را جدی می‌گیرند، از خصایص بارز کودکان محسوب شده و کودکان از این […]

شوخ طبعی یکی از ویژگی‌های مهم و شیوه ای ارزشمند در رشد کودک و ارتقای تعاملات مثبت اجتماعی او می باشد، خندیدن به مسائل به ظاهر بی اهمیت و ساختن داستان‌های خنده دار، از موضوعات مختلف و مباحثی که اغلب افراد آن‌ها را جدی می‌گیرند، از خصایص بارز کودکان محسوب شده و کودکان از این طریق به کشف حقیقت و واقعیت‌های زندگی می‌پردازند.

 

کودکان شوخ طبع در مقایسه با همسالان خود از زندگی شادتری برخوردار بوده، عزت نفس بیشتری دارند و به کنترل درآوردن اوضاع از ویژگی‌های متداول این افراد محسوب می‌شود. در خانواده‌هایی که پرورش مهارت شوخ طبعی از اصول تربیتی والدین محسوب می‌شود، کودکان قادر به انتقال احساسات و عواطف خود به دیگران بوده و روابط اجتماعی قوی تری دارند. این کودکان سریع تر از افراد دیگر، مهارت‌ها را آموخته و خود را با شرایط جدید و غیرقابل پیش بینی سازگار می‌کنند. ترویج مهارت خندیدن و اهمیت دادن به نگاه متفاوت کودکان در محیط خانواده، ارتباط مستقیم با افزایش هوش هیجانی (EQ) در کودکان دارد. در اغلب خانواده‌ها افکار متفاوت و شوخ طبعانه کودکان جدی گرفته نشده و در برخی مواقع سرکوب می‌شود در صورتی که این تفکر که به تفکر جادویی معروف است اعمال متفاوت زندگی کودک را شکل می دهد.

 

کودکان با این شیوه تفکر با دوستان خیالی خود صحبت می‌کنند، مهمانی راه انداخته و در بازی‌های خود، حرکات و حرف‌های عجیب و خنده دار می‌زنند. در صورتی که این رفتار از سوی والدین و مسئولان آموزشی جدی گرفته نشده و کودکان به خلق دنیای خیالی و دروغگویی و شیطنت متهم شوند، مهارت ارتباط موفق و افزایش خلاقیت در آن‌ها کاهش خواهد یافت. این متخصص اضافه می‌کند: خندیدن کودکان به مسائل بی اهمیت مانند به زمین افتادن یک قاشق طبیعی بوده و برخورد موضع گیرانه بزرگ ترها و سرکوب خندیدن در آن‌ها عوارض بی شماری را در نحوه رشد شخصیتی کودک بر جا خواهد گذاشت.

 

شما به عنوان اولین مربیان کودک، شوخی و طنز را بخشی از زندگی روزانه خود قرار دهید و برای ایجاد زمینه شکوفا شدن استعدادهای شوخ طبعی کودکانتان تلاش کنید نه این که تحمیلی برای طنز پرداز شدن کودک خود باشید. شادی رایگان نیست، خانواده ها باید بهای لازم را برای شوخ طبعی کودکانشان بپردازند به این ترتیب که، در گفتگوهای محاوره ای و روزمره خود از طنز استفاده کنند و نگرش طنز را نیز در خود تقویت کنند.

 

برای کسب شوخ طبعی باید تلاش کرد. شما با پرورش مهارت شوخ طبعی نگرش مثبت را در وجود کودکتان تقویت می کنید و به رشد خلاقیت او کمک می کنید. لازم به ذکر است، نکته حائز اهمیت در پرورش شوخ طبعی، سن کودک است. قطعا آنچه برای یک کودک نوپا جالب است برای کودکی در سن بالاتر جالب و خنده دار نخواهد بود.

 

شما به عنوان یک پدر و مادر آگاه باید اطلاعات و دانسته های خود را در این زمینه بالا ببرید و از شوخی هایی متناسب با سن کودک خود استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از شوخی های تصویری، شنیداری و گفتاری و دیداری همچون؛ نمایش، پانتومیم و فیلم، رادیو، کتاب های متنوع و … متناسب با درک و موقعیت سنی کودکتان استفاده کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما