دسامبر 24
بازدید : 1464
نظرات : بدون دیدگاه
شناخت روحیات با معاشرت

امام صادق (ع) فرمود: «معاشرت و رفت و آمد با خویشاوندان، حساب روز قیامت را بر انسان آسان می کند.»

انسان بعد از تولّد در محیط های مختلف قرار می گیرد. هر محیطی به گونه ای در رشد و شکوفایی استعدادهای انسان مؤثر است. اجتماع یکی از این محیط ها به شمار می آید. هیچ انسانی با قطع پیوندهای دوستانه و گوشه گیری احساس آرامش نمی کند. انزوا طلبی نوعی بیماری است که دین اسلام، مسلمانان را از آن منع می کند.

.

احساس نیاز به معاشرت صمیمانه و همدلی و همراهی با دیگران، علاوه بر این که یکی از جلوه های زندگی اجتماعی به شمار می رود، ندایی برخاسته از اعماق وجود انسان است. زیرا انسان، موجودی اجتماعی است که ارتباط و انس با دیگران از ضروریات زندگی او به شمار می رود. لازمه معاشرت صحیح، شناخت روحیات، خلقیات و درک متقابل اطرافیان است.

 

بدون ارتباط با دیگران، بخشی از استعدادهای انسان  شکوفا نمی شود. آداب رابطه با دیگران، بروزدهنده ی شخصیّت و اخلاق افراد است. انسان بدون آگاهی از اخلاق و آداب  اجتماعی و عمل به آن ها  زندگی تلخ، ناموفق و آسیب پذیری دارد. جامعه ای که انسان ها در آن، از یکدیگر احساس ناامنی کنند، هر انسانی احساس کند که به او حسد می ورزند، نسبت به او بددلی دارند، نسبت به او کینه ورزی می کنند، برای او توطئه می چینند و نسبت به او و دارایی اش حرص می ورزند، راحتی در این جامعه نیست.

.

اما اگر در جامعه ای فضایل اخلاقی بر دل و جان مردم حاکم باشد، مردم نسبت به یکدیگر مهربان باشند، نسبت به یکدیگر گذشت و عفو و اغماض داشته باشند، نسبت به مال دنیا حرص نورزند، نسبت به آن چه دارند، بخل نورزند، به یکدیگر حسد نورزند، ‌در مقابل راه پیشرفت یکدیگر مانع تراشی نکنند و مردم آن دارای صبر و حوصله و بردباری باشند، این جامعه حتی اگر از لحاظ مادی هم پیشرفت های زیادی نداشته باشد، باز مردم در آن احساس آرامش و آسایش و سعادت می کنند؛ اخلاق، این است.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما