دسامبر 25
بازدید : 1137
نظرات : بدون دیدگاه
استعدادهای غریزی

هیچ وقت به کودکان تیز، کنجکاو و توانمند، شیطان نگویید؛ بلکه در صدد باشید که از همه‌ی استعداد آن‌ها در جهات مختلف مثل بازی، نقاشی و کارکردن استفاده کنید و حتی از ابتدای کودکی درصدد تحریک کودک باشید؛ برای نمونه اگر به یک کودک ۵ روزه یک شی ء قرمز نشان دهید، او را تحریک […]

هیچ وقت به کودکان تیز، کنجکاو و توانمند، شیطان نگویید؛ بلکه در صدد باشید که از همه‌ی استعداد آن‌ها در جهات مختلف مثل بازی، نقاشی و کارکردن استفاده کنید و حتی از ابتدای کودکی درصدد تحریک کودک باشید؛ برای نمونه اگر به یک کودک ۵ روزه یک شی ء قرمز نشان دهید، او را تحریک می‌کنید.
.
بدانید که فرزند عزیز شما استعداد غریزه، و شایستگی دارد و این یک میل باطنی است. فقط یک مانع وجود دارد و آن هم شما هستید. اگر خدای ناکرده بد برخورد کنید، شما هر چه بیش‌تر طفولیت انسان‌ها را مورد بررسی قرار دهید، بهتر است به این نتیجه می‌رسید که در این سنین فقط جنبه‌ی رشد را نباید در نظر گرفت؛ بلکه این سال‌ها زمان فعال‌سازی، کسب آموزش و معلومات است و کودکی خوش‌شانس خواهد بود که اطلاعات و تجربیات زیاد کسب کرده باشد.
.
پس بکوشید دست کم روزی دو ساعت کلاس آموزش غیر مستقیم همراه با شادی برای فرزندان خود بگذارید. با او بگویید؛ بخندید؛ بازی کنید؛ کشتی بگیرید؛ توپ و آب بازی کنید. حتی اگر فرزندتان خیلی کوچک باشد، این امر تأثیر فراوان در پیشبرد او خواهد داشت. آن چه مهم است به وجود آوردن احساس  لذت شادی در کودک است تا شوق یادگیری در او زیاد شود و هیچ‌گاه فکر تنبیه یا محرومیت هم نکند؛ یعنی مادر به او نگوید که اگر انجام ندهی قهر می‌کنم!! 
.
  • در جهت نبوغ کودک نوپایتان باید چهار قدم را بردارید:

۱ – شرایط هدایت کننده ایجاد کنید. گل در خاک مناسب و شرایط زیست محیطی مناسب رشد می‌کند. فرزند آدمی نیز در شرایط هدایت‌کننده و مناسب گل می‌کند.

۲ – همواره راهنمایی کنید، دستور ندهید. کودک نسبت به لحن صدای شما بسیار حساس است. آهنگ صدای خود را چنان تنظیم کنید که ملایم و ترغیب‌کننده باشد. اگر فرزندتان فشاری احساس کند، هرگز به نتایج دلخواه نخواهید رسید. یادگیری باید برای فرزندتان تجربه‌ای لذتبخش باشد. اگر احساس کند یادگیری را به او تحمیل کرده‌اند، دیگر لذتبخش نخواهد بود.

۳ – صبور باشید نه متوقع. کودک تا سن شش سال و گاه بیشتر، به هر موضوعی نمی‌تواند بیشتر از دو دقیقه توجه کند. یعنی کودک پس از دو دقیقه حواسش از کاری که شما می‌کوشید او را به آن مشغول کنید پرت می‌شود و سرگرم بازی با عروسک خود می‌شود و مجبورش نکنید به انجام کار مورد نظر شما ادامه دهد، زیرا فقط باعث آزار او می‌شود.

۴ – دانش را به همراه عشق هدیه کنید والدین مانند همه انسان ها، میل به ابراز اشتیاق و تعصب بیش از حد دارند و لذا گاهی خود و فرزندانشان را تحت فشار بیش از حد قرار می‌دهند. ممکن است وقتی مشتاق و حتی نگران بیدار کردن نبوغ در فرزندتان هستید یک عامل حیاتی را فراموش کنید و آن شادی فرزندتان است. همواره دانش و تشویق خود را به همراه عشق و مهربانی تفویض کنید. زیرا نبوغ باید برای کودک یک موهبت باشد نه یک تحمیل.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما